Bij mijn Scénic uit 2001 speelt nu het volgende probleem met de airco - als de airco wordt aangezet pompt deze een paar minuten rond en wordt het ook koud in de auto. Hierna slaat de pomp weer uit, geen koude lucht meer maar de pomp blijft steeds (om de 15 sec. ongeveer) aanslaan en slaat daarna meteen weer uit. De motor loopt hierdoor ook erg onregelmatig. Toerental maakt niet uit, zowel stationair als bij hoger toerental blijft de pomp steeds aan- en weer uitslaan.
Er zijn al sinds een jaar problemen met de airco. Steeds stopt de pomp ermee en wordt deze vervangen door een nieuwe pomp van Hella. Er is inmiddels door de garage al viermaal een andere pomp geplaatst maar dus nog steeds problemen. Warmtewisselaar, condensor etc zijn allemaal reeds vervangen. Eerst bleek het pomphuis steeds defect en de laatste keer bleek de spoel van de pomp kapot. Hierna is de vierde Hella pomp geplaatst met de hierboven beschreven problemen.
Ik word er zelf inmiddels behoorlijk wanhopig van, wie weet raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Teun laat het systeem eens werken met de vulslangen aangesloten zodat je kan zien hoe hoog de hogedruk zijde oploopt .Het syhsteem overvullen komt ook voor. Bij te veelvloeibaar gas kan de druk oplopen tot meer dan 20 Bar dan volgt het stoppen van de pomp. Hetzelfde gebeurd bij te weinig gas ,maar dan stopt de pomp omdat de lagedrukzijde de minimale druk bereikt. Groeten en succes.
Precies, het is heeeel normaal dat de aircopomp aan en uit gaat. Het MOET zelfs. Zie verhaal hierboven.
[quote=Punt]Teun laat het systeem eens werken met de vulslangen aangesloten zodat je kan zien hoe hoog de hogedruk zijde oploopt .Het syhsteem overvullen komt ook voor. Bij te veelvloeibaar gas kan de druk oplopen tot meer dan 20 Bar dan volgt het stoppen van de pomp. Hetzelfde gebeurd bij te weinig gas ,maar dan stopt de pomp omdat de lagedrukzijde de minimale druk bereikt. Groeten en succes.[/quote]
De koelvloeistof is tot de druk volgens opgave van Renault gevuld. Ik heb ook begrepen dat er inmiddels wat druk af is gelaten en dat de pomp nu wel normaal blijft draaien en niet steeds elke 15 sec. afslaat.
Zou dan de druksensor defect kunnen zijn? Als die een verkeerde meetwaarde doorgeeft zouden daardoor problemen kunnen optreden, toch?
14 jaar
Alles is mogelijk maar er worden zoveel hoeveelheden gegeven dat dit niet altijd klopt. ( ervaring).
Het is ook overal hetzelfde liedje... ;-)
Thnx (ook @Scott10811!), ik ga ermee verder!
14 jaar
Sorry, heb je verhaal niet helemaal juist gelezen, namelijk dat de pomp METEEN weer uit gaat is niet goed. Dat hij constant aan blijft is overigens ook niet goed!
Wellicht is het beter om met het probleem naar een airco specialist te gaan; ik heb nl het idee dat er niet echt een probleem is, maar dat er door de garage telkens iets verkeerd word gedaan. De enige die ik een beetje in jouw buurt ken is Robemi in Mill, dit is een mobiele aircospecialist met veeeeel ervaring.
werkt de koelfin wel goed ook als er tweede stand op zit want al ie niet goed koelt krijg je hetzelfde recent nog meegemaakt met warme weer tweede stand koelfin werkte niet
99% zeker dat het systeem over vult is. Dit zelf ook al eens zelf per ongeluk gedaan. Even niet op leten en je makt zo van een 5 een 7 en ja dan zit der 200 gram teveel in.
Exact het zelfde storings beeld.
Maar de dealer of de airco specialist weet precies hoeveel der in het systeem hoort te zitten.
Scenic (JA) 2.0i/1.9DdTi/1.9DdCi 09.99-03 R134a 645-715 PAG 150 205-235
Scenic (JA) 1.4i/1.6i 09.99-03 R134a 720-780 PAG 150 205-235
Senic II 2003-06 R134a 550
Megane Scenic 1996-99 R134a 765-835 PAG 46 135
Dit geeft mijn airco tabel aan.
succes.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar