auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: als je hem start knallen en net niet aan gaan

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

heey

ik heb het volgende probleem als ik hem start dan begint die te lopen maar dan moet ik me start motor aan laten
of hij begint te knalle uit me uitlaat.
soms dan sist die ook als je hem probeer te starten wat zou het kunnen zijn ???

alvast bedankt thomas

Geplaatst door

thomas clio 16v (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Haal de verdeelkap er maar af zal wel vol met condens zitten aan de binnenkant.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

ik heb me verdelerkap schoon gemaakt een beetje geschuurd maar hij blijft knalle geven en net niet aan gaan
het lijkt als of die op het verkeerde moment ontsteekt ofzo iets gr thomas

Is dit zomaar plots gekomen of is er aan de wagen gewerkt geweest?Eerst kijken of motor nog op punt staat.

auto-peter 0
badge

16 jaar

Zit de verdelerkap en de rotor er op de juiste manier op ?

Als dat goed is vermoed ik dat je distributie niet meer op "tijd" staat

pieterp9094 0
badge

16 jaar

ja het was plotseling hij viel uit toen dee me bobine het niet goed meer hij gaf gele vonken dus ik had gister een nieuwe gehaald nu vonkt die weer mooi blauw alleen de bdp sensor is eraf geweest om hem schoon te maken zou die dan meschien niet goed recht ervoor zitten of kan dat niet ?
mvg thomas

Heb je alleen aan de bobine en sensor gewerkt en niet de bougiekabels los gehad? Volgorde 1342?
lijkt een timing probleem te zijn. check inderdaad juiste montage sensor en ehn je de steker er wel weer goed op gedaan (niet verdraaid hoewel dit eigenlijk niet kan).

hoogfrequent 0

16 jaar

1342 ? lings boven is toch 1 rechtsboven is 2 lings onder 3 rechts onder 4 ??
vanaf het wiel van de bestuurdersstoel bekeken en de sensor zit nog goed
gr thomas

als de rotor linksom draait (weet dit niet uit het hoofd) klopt de volgorde maar heb je het los gehad?

Controleer anders de basisinstelling. Merkteken ontsteking op nul zetten als cilinder 4 (rechterwielzijde) op tuimelen staat (even klepdeksel losmaken). Cilinder 1 (bij bakzijde) moet dan ontsteking krijgen ofwel de rotorstand moet dan de bougiekabel naar cil 1 aanwijzen.

hoogfrequent 0

16 jaar

heey

de ontsteking staat allemaal op tijd distributieriem staat ook op tijd nieuwe bdp sensor er op compressie is ook allemaal goed
wie kan mij helpen ?????

mvg thomas

misschien iets meer toelichting op de gestelde vragen zou welkom zijn. Zoals of het in een keer ontstaan is. Wij doen moeite voor jou, mag je ook wel iets terug doen. Het lijkt nu des te meer op verkeerde ontstekingsvolgorde.

hoogfrequent 0

16 jaar

heb je wel de juiste cilinder 1, en weet je zeker dat bij het op bdp zetten, je niet cilinder 4 op ontsteken had staan.

Enige juiste methode is het blok op bdp zetten. Kijken welke kleppen op tuimelen staan ( 1 of 4 moeten dan strak staan, klepdeksel even verwijderen daarvoor.), als 4 op tuimelen staat moet de rotor naar cilinder 1 wijzen en andersom. Dan kijken welke kant de rotor opdraait, en de kabels overeenkomstig aansluiten. Andere methode is de merktekens op het nokkenastandwiel gelijk zetten, dan weet je ook zeker dat 4 op tuimelen staat, en cilinder 1 ontsteking heeft. ( dus niet de krukas, maar de nokkenas ) Tegelijk kun je dan controleren of de distributie nog op tijd staat.



Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

De distributie riem staat op tijd. De bdp is ook juist. Een monteur die heeft dat allemaal na gekeken voor mij. Maar kan het niet vinden hij heeft geen comp om het na tekijken . Of moet ik hem naar een garage slepen om hem even op de comp te laten hangen ?

mvg thomas

Blijft de vraag of het plotseling gekomen is of na dat er aan gesleuteld is.

hoogfrequent 0

16 jaar

heey
ja sorry maar het was plosteling toen ik ree viel uit en starte niet meer toen gaf die gele vonken had een nieuwe bobine gehaald toen had die weer mooie blauwe vonken maar niet aan gaan er was niet aan gesleuteld

gr thomas

Je zou toch denken distributie versprongen. Weet niet of er spie in krukaspoelie zit, anders kan die verschoven zijn. Maar als distributie al gecontroleerd is zou dit goed moeten zijn.

Een volgende stap is dan te meten of signaal bdp sensor wel aankomt op ecu. Zeker weten dat nieuwe sensor is gemonteerd (en geen 2e hands). Weliswaar heb je vonk maar is dit ook regelmatig?

Je meld dat je bobine hebt gewisseld. Bedoel je daarmee een losse bobine of een complete Renix eenheid? Ik meen dat Renault al heel lang geen losse bobines meer heeft. En als je de Renix hebt vervangen stekers wel goed geplaatst?

hoogfrequent 0

16 jaar

de bdp sensor is nieuw en de bobine kon ik gewoon los kopen bij een automatriaalzaak
het signaal van me bdp sensor naar me ecu hoe kan ik dat controleren ?

mvg thomas

Dit is alleen met een scoop te meten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Laatst bij mazda meegemaakt dat deze ook net niet wou lopen. Bij blijven starten leek deze ook net wel te willen lopen. Deze knalde echter niet. Had een wat zwakke vonk en bleek uiteindelijk aan accu te liggen. Ondanks dat startmotor best wel goed ronddraaide bleek accuspanning bij starten te dalen tot 9,5 Volt, wat net te laag was. Andere accu er in en voila, lopen. Check accuspaning daaromeens tijdens strarten. Zo'n 11 volt hoort toch wel over te blijven.

Kan me niet zo goed Renault met losse bobine voorstellen. Zit hier nog ergens een condensator overheen? Haal die anders eens los.

hoogfrequent 0

16 jaar

accu spanning is goed heb die man even er naar laten kijken want hij staat bij hem thuis kan geen condensator vinden je bedoelt bij me bobine
of ergens anders ? in ieder geval bedankt voor de reacties :)

gr thomas

Ik weet niet of het kan maar heb je de sensor niet verkeerd om (180 graden gedraaid) gemonteerd?

Verder heb ik even op een OMS cd gekeken. Jouw motor (F type) heeft een Renix ontsteking (bobine met ontstekingsunit) . Als je schrijft dat je de bobine hebt vervangen bedoel je waarschijnlijk de hele Renix-unit. Heb je dan wel een gelijk type gemonteerd? De vervroegingskarakteristieken zijn hierin namelijk vastgelegd.

hoogfrequent 0

16 jaar

oke dan is dat het probleem want de ontstekingsunit had ik al een tijdje terug vervangen dan ga ik even kijken of de nummer over een komen van de bobine heb hem nog wel liggen gelukkig bedankt man voor je reacties ! :-)

gr thomas

hij rijd weer super van de reacties ik heb de ouwe bobine terug gezet en een nieuwe comp er in en hij start weer :D heb de comp open gehaald die is door gebrand op een paar plekken

nog 1 vraagje me motorblok gaat heen en weer als die aan staat hij loopt niet echt mooi een beetje onregelmatig

gr thomas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.