close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Auto start niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Hallo,

Het volgende is er met mijn clio aan de hand.

Afgelopen zomer is mijn clio gemaakt omdat mijn computer kapot was.

Nu het volgende.

Vorige week heb ik een subwoofer in mijn clio geplaatst en doet het perfect! Na de installatie van mijn subwoofer zou ik de auto starten maar deed die het niet (Startmotor draait niet) na lang zoeken kon ik het probleem nog niet vinden. Hij staat sinds vrijdag bij de garage maar de garage kan het probleem ook niet vinden. Alle zekeringen zijn goed. Alle storingen zijn eruit gehaald en ga zo maar door. Wat ook raar is dat na de aansluiting de stadslichten,kachel,knipperlichten en zover ik weet de ruitenwissers het allemaal niet doen (knipperlichten achter wel alleen heel snel en ruitenwissers alleen op snelste stand. O ja de accu is ook niet leeg getrokken. De auto is vanmiddag voor een betere uitlezing naar de renault garage geweest maar die kunnen ook niets vinden. Nu zegt de garage waar die nu staat dat het probleem ligt bij de sleutel (zitten geen sleutelherkenners in) dat zou dan betekenen dat er een herkenner is bij de contactring? Maar dat was ook niet het probleem. Iemand die weet wat het dan wel is of die met het juiste probleem heeft gezeten? hoor het graag!!

johan

Geplaatst door

jooppie9 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nu ga ik waarschijnlijk een open deur in trappen , maar is er bij het installeren van het lawaaiapparaat niet iets fout gegaan , bedrading los/beschadigd.

kaleido 1 6875
badge vip badge

10 jaar

Nee er is niks mis gegaan. Ook als ik de sub loskoppel doet hij nog niks.

jooppie9 0

10 jaar

hij geeft alleen geen stroom om de startmotor te laten draaien en dat is het probleem maar wat is de oplossing?

jooppie9 0

10 jaar

Maar ik neem aan dat de garage toch wel weet wat ze moeten doen METEN er zal wel ergens een draad los zijn gegaan of een draad vergeten vast te zetten, gewoon meten te beginnen bij de accu en dan verder, kan niet veel zijn

jan5047 0
badge

10 jaar

Zou het ook kunnen komen doordat mijn raammechanisme 2 dagen er voor het loodje lechtte?

jooppie9 0

10 jaar

Als ik je openingspost lees, denk ik dat je de subwoofer (wellicht kortstondig) op een uitgang van je UCH hebt aangesloten en die kan daar niet tegen.
De UCH is de comfortcomputer, die alle comfortfuncties van je auto aanstuurt: ramen, ruitenwissers voor en achter, lampen, stoelen enz. enz.
De UCH zit (voor zo ver ik weet) verwerkt in de onderzijde van de hoofd-zekeringskast van je auto.

Het enige wat ik daar niet mee kan rijmen is je kachel: die wordt bij mijn weten niet aangestuurd door de UCH, maar door de Climate Control (als je die hebt).

Jouw tekst over ontbrekende sleutelherkenners snap ik niet:
Om je contactslot heen zit een uitleesring. De contactsleutel wordt daardoor geactiveerd en die zendt een code uit, die door de uitleesring wordt opgevangen. Die code gaat naar je inspuitcomputer, die hem wel of niet herkent en de startblokkering wel of niet vrijgeeft.
Als je startblokkering niet wordt vrijgegeven, gaat het kleine rode startblokkeringslampje in je instrumentenpaneel niet uit en wordt de brandstofpomp na 1 seconde onderbroken, de inspuiting geblokkeerd en ook de ontsteking.

De belangrijkste vraag aan jou is nu dus: wat doet op dit moment het kleine rode lampje van de startblokkering in het instrumentenpaneel als je de startsleutel omdraait om te starten?
- het lampje blijft altijd uit, ook op contact, zonder contactsleutel: de hele startblokkering werkt momenteel niet meer en de garage zou daar nu eerst zijn onderzoek op moeten richten.
- het lampje gaat eerst aan bij op contact zetten en uit zodra je de startpoging uitvoert: de startblokkering werkt correct en je bezinepomp/inspuiting/ontsteking moeten gewoon werken.
- iets anders: is niet goed, onderzoek door de garage is nodig.

Heino4267 655

10 jaar

Hij blijft constant branden het lampje! Ze weten nog steeds het probleem niet het probleem is dat de computer niet uitgelezen kan worden terwijl de computer wel voeding krijgt. Ze denken idd dat het aan de uch ligt maar dat weten ze ook niet zekr. Het probleem is dat zelfs de renault dealer het probleem niet kan vinden! Weet u iets over dat lampje dat constant brand?

jooppie9 0

10 jaar

De sleutelherkenner was ook niet het probleem. Ik heb een draad getrokken van de startmotor naar het contact en fan draaid de startmotor wel maar slaat niet aan! Is de uch dan inwendig kapot en kan je die eventueel laten maken?

jooppie9 0

10 jaar

[quote=jooppie9]Hij blijft constant branden het lampje! Ze weten nog steeds het probleem niet het probleem is dat de computer niet uitgelezen kan worden terwijl de computer wel voeding krijgt. Ze denken idd dat het aan de uch ligt maar dat weten ze ook niet zekr. Het probleem is dat zelfs de renault dealer het probleem niet kan vinden! Weet u iets over dat lampje dat constant brand?[/quote]
Nou, dit is anders héél duidelijk!
Jouw startonderbreker gaat er niet af!
De startonderbreking werkt wel, maar de sleutelcode wordt niet ontvangen of niet herkend als goed.
Dat klopt ook met de rest van de verschijnselen: als je de startmotor zelf bekrachtigd, gaat de (start)motor draaien, maar de motor wil niet aanslaan. Dat klopt, want de ontsteking en de brandstof worden niet vrijgegeven door de startonderbreking.
(Eigenlijk zou dit goed nieuws zijn, want dan is je UCH niet defect, dus minder kassa!)

In deze situaties is het gebruikelijk om de clip (de uitleeslaptop) aan de auto te hangen, de sleutel er in te steken en in de lijst van staten (de live meetwaarden) te kijken of de kaart wordt gezien (kaartlezer defect?) en of de code als correct wordt herkend (wellicht sleutels defect en/of opnieuw inlezen).

Dat is dus je volgende stap: op naar iemand die de auto kan uitlezen en een goede diagnose stellen van de startonderbreker!

Als je computer niet kan worden uitgelezen, is soms de bedrading van de canbus beschadigd of er is in het verleden een tweedehands onderdeel (instrumentenpaneel? UCH? motorcomputer?) in de auto geplaatst wat eigenlijk niet bij jouw auto hoorde. Dat kunnen oorzaken zijn dat de computer niet uit te lezen is door de dealer met de originele Clip.

Heino4267 655

10 jaar

Okee maar de auto is al 3 keer uitgelezen maar ze kunnen de computer niet uitl e zen! Wat is dan de volgende stap?

jooppie9 0

10 jaar

Voor zover ik weet is er niks 2ehands geplaatst heb de cluo nu 1.5 jaar

jooppie9 0

10 jaar

Is jouw garage een originele Renault garage?
Want een verkeerde versie van de Clip kan ook veroorzaken dat ze niet in de computer komen.
De clou van jouw probleem is dat ze eerst in je computer moeten kunnen komen.
Daarna kunnen ze live zien wat er goed of mis is aan je startblokkering.
Dan kunne ze ook gericht zeggen waaraan je startprobleem ligt en wat je er aan kunt doen.

Dus: eerst toegang tot de computer verkrijgen!

Kunnen ze trouwens altijd al niet in je computer of alleen sinds jij de subwoofer hebt ingebouwd?
Je zou zelf eens de draadbomen kunnen controleren op beschadigingen/doorschuren.
Weet je zeker dat je niet een van de Canbus draden hebt veranderd of daar iets op hebt aangesloten?
Neem anders voor de zekerheid alle aansluitingen van je subwoofer eens los voordat je de volgende keer laat proberen om in de computer te komen?

Heino4267 655

10 jaar

Subwoofer is los en ja ik ben bij een officiële renault dealer geweest om de clio uit te lezen... enig idee hoe ze nu toegang krijgen tot de computer?

jooppie9 0

10 jaar

En sinds dat ik de sub erin heb kunne ze er niet in komen.. ik heb ook verder niets veranderd!

jooppie9 0

10 jaar

Ik ben ten einde raad en wil dat de clio weer gaat rijden het heeft me al genoeg gekost..

jooppie9 0

10 jaar

Misschien een domme opmerking maar zou het ook het kastje tussen de computer em contact kunnen zijn onder mijn stuur zit die zowat bij de koppeling? Die geeft alles door aan de computer toch? Is dat niet de ECU?

jooppie9 0

10 jaar

Probleem waarschijnlijk opgelost het was wel het canbus.. nu loopt mijn clio alleen nog op 3 cilinders vanmiddag bellen of die weer goed loopt.
En dan VERKOPEN.

jooppie9 0

10 jaar

Ben blij dat een oplossing in zicht is,maar waarom verkopen?
Als de canbus bedrading is hersteld (blijkbaar wel, want de auto loopt weer, dus de sleutels werken inmiddels ook weer), is er verder niets aan de hand.
Subwoofer nu goed aansluiten of verder weglaten en uitzoeken waarom je auto nu op 3 cylinders loopt.

Je auto is nog dezelfde als 2 weken geleden, toe je er nog gewoon tevreden mee rondreed en er zelfs een subwoofer in wou bouwen.

Dus even de frustratie wegslikken en verder rijden.
Hopelijk is de rekening inmiddels niet te hoog geworden ....

Heino4267 655

10 jaar

auto rijdt weer goed. Maar verkopen doe ik omdat ik meer heb geinvisteerd dan dat die hele auto waard is!
Ja altijd die storingen bij renault wordt er niet goed van..

jooppie9 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.