Renault Clio: Apk probleem co soms goed soms niet g3 lpg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V (k4m)

Probleem met de clio

Co waarden zijn soms goed en soms niet. (Op toeren)
Zowel op lpg als benzine
Zit al een nieuwe lamda in en een andere kat onder

Ik heb de auto vandaag aan de torque gehad
En op benzine werkt alles naar het lijkt goed
En op lpg als ie stilstaand 3000 toeren
Schakeld ie de lamdaregeling uit (open loop)
Als ik de clio dan overschakel op benzine
blijft de auto in openloop

Zet ik de auto uit en weer op nieuw aan is het wel weer goed
(Op benzine)
En dan op benzine 3000 toeren blijft ie wel in closed loop
Lpg niet

In open loop geeft ie temp failure
Heb er foto,s van probeer ik nog even te plaatsen.

Tevens komt er soms een foutmelding op sensor 1 en sensor 2 verwarmings element
Sensor 1 is nieuw sensor 2 vervang ik morgen nog voor een ander
( die uit de oude kat was nog goed die doe ik erin)

De gasinstallatie is eurogas eas
Deze wil soms moeilijk goed inleren
De ene keer gaat het inleerproces goed maar wil ie na het inleren niet overschakelen naar lpg.
Een ander moment vrij snel een continu rood brandend lampje tijdens inleren.
En dan soms plotsklap en rijd dan ook goed en schakeld vlot over.
Wel altijd na het inleren en na overschakelen op lpg moet je de motor op stationair een beetje helpen anders valt ie uit maar daarna dan ook goed.

Hopelijk iemand oplossingen
Vooral het co op toeren op lpg (door open loop vermoed ik)
Zal de foto,s nog even plaatsen

Marco Veg

Geplaatst door Marco Veg (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

Het moeilijk inleren heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met fouten die de eurogas ECU ziet.
Je kunt de foutcodes laten uitknipperen via de procedure "controle ingangssignalen" heb de beschrijving in onze auto liggen maar zal hem even opduikelen voor je.

De EAS ECU gaat dan alle ingangsignalen langs en laat zien waar en hoe het fout zit aan de hand van knippercodes.

Wat is je mailadres? Dan fwd ik je ff die gebruikshandleiding EAS.

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Hutseklutser@hotmail.com
Alvast bedankt
Had al om die handleiding gezocht en nog niet gevonden (online)

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Superbedankt! Hier kan ik wat mee!

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Foutcodes
6.5 mapsensor continu laag
7.5 mapsensor regelmatig laag
4.7 lamdasonde continu laag

Mapsensor is de 3dradige sensor met platte stekker in inlaatspruitstuk links bij distributiezijde toch?

Is het ook beter eerst de foutcodes nu te wissen?
Zodat er geen oude al verholppen foutmeldingen instaan?

12u30 in de pauze weer ff verder

http://s87.photobucket.com/user/surfslur...

(link foto,s van torque)

had al gegoogled dat was idd de mapsensor
daar heb ik er nog 1 van
dus kan ik iets mee proberen (bij de zelfde persoon weg waar ik de gebruikte kat ook gehaald had)
weet alleen niet of die goed is kun je die dingen ook doormeten?

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

Hoi Marco,

Fijn dat je er wat aan hebt!

Controleer ook even de bedrading van je MAP sensor, zeker ook waar de EAS ECU kabelboom aan de draadboom gesoldeerd zit, deze verbindingen oxideren nog wel eens met breuk tot gevolg.

Die lambdasonde kan een gevolg zijn van de MAP sensor.

Foutcodes wissen hoeft niet.

Als de EAS ECU straks de procedure ingangssignalen probleemloos doorloopt moet het goed zijn!
Pff renault en eurogas het is (vaak) geen gelukkig huwelijk :-)

p.s. denk er ook aan dat als je gas ECU inleert je alle stroomverbruikers uitschakelt!

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Wat voor waardes kwa voltage hoort de mapsensor af te geven en zijn de weerstandswaarden ook te meten?
stationair wat de inlaat 7,4-7,5 psi 510 bar)
(via obd met flink gassen liep dit zo uit het hoofd op tot 14-14,5 psi net geen 1000mb) dus max tegen absoluut vacuum aan

Gister gemeten via obd van stationair is ook te zien op de foto,s

Zijn dit reele waarden?
Zo ja dan moet ik het denk ik zoiezo zoeken in de communicatie (bedrading) gascomputer-benz computer

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

Je map sensor hoort op de signaaldraad tussen de 0-5v te zitten afhankelijk van de druk in je inlaatspruitstuk.
Weerstand weet ik zo niet.
Lastig zelf door te meten hoor, beter kun je even een ruilexemplaar gebruiken, is de foutcode er dan nog moet je toch echt naar de kabelbomen kijken!

Persoonlijk denk ik dat het in je bedrading zit, als de sensor zelf stuk is zou de auto dit ook moeten aangeven als foutcode (bijv. inspuitsysteem defect), als de breuk in de LPG kabelboom zit werkt het spul dus wel op benzine maar niet op gas....

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

bericht hierboven nog geupdate
kloppen de psi/bar waarden bij een goedwerkende motor?

dan komen we volgens mij beidde op hetzelfde uit ;)

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

De druk klopt (als stationair mbar is en geen bar), kijk nog even of je waarde in Volt op de signaaldraad evenredig meeloopt.
Is dat het geval > bedrading checken!

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Ik heb alleen de weerstand gemeten van de mapsensor tot de gascomputer deze was 2 ohm
beidde stekkers iets bewerkt zodat deze iets beter contact hebben
Is 2Ohm teveel
ik zal later de spanning en het verschil ook nog wel even meten

daarna diagnoze geprobeerd
blijft in het begin na start hangen in 2xrood 1x groen (geen toerental signaal)
bij wat gas geven schakeld ie over en dan blijft ie hangen op 2xrood 7x groen
(tps sensor onbediend)

Ik zal vanmiddag/vanavond de bedrading tussen gascomputer en benzine computer nalopen van beidde.
het vreemde was nu wel geen foutmelding op de mapsensor....

Zal vanmiddag de bedrading van toeren en tps checken mocht dat ook goed lijken
(ik weet niet wat ik hier moet meten kwa waarden)

Als dat goed lijkt... zit het miss toch inwendig in de gascomputer...
dan die maar openhalen en kijken of daar iets aan te ontdekken valt :(

Account-beheer (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Marco Veg]zit het miss toch inwendig in de gascomputer...[/quote]
Dit is zogoed als zeker, eurogas-computer gaan regelmatig defect.

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

Vind je niks in de bedrading, schroef je ECU eruit en haal je die open.
Kijk goed naar loszittende contacten / bruine contacten, de eurogas ECU's staan hier bekend om!

Ze gaan niet altijd kapot.
De mijne doet het al 15 jaar en 362000 km ;-)

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Jasperkrug1]Kijk goed naar loszittende contacten / bruine contacten, de eurogas ECU's staan hier bekend om!
Ze gaan niet altijd kapot. De mijne doet het al 15 jaar en 362000 km ;-)[/quote]
Ze raken bijna nooit defect maar je weet wel precies waar men naar moet kijken... ;--)

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

gascomputerstekker losgekoppelt tps signaal gemeten op contact met motor uit.
volgens omschrijving moest het zijn 0,5V bij gas los en 4,5V vol gas
voltage was 0,7V gas los en 4,26V volgas
toerental sensor schommelde wat rond de 4,4 en 4,5 volt ook bij gas geven
ging er maar van uit dat dit ong wel klopte dus volgende stap computer eruit.

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

http://s87.photobucket.com/user/surfslur...

Link foto,s gas computer
Ik heb een paar solderingen over gesoldeerd just in case maar weinig hoop dat het wat oplost zo proberen en anders andere comp.

Zoiezo geen loszittende componenten

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Ik heb al een afspraak bij luccio Adam gemaakt
Maar alles lijkt op dit moment goed.
Ik ben de print nog even goed nagelopen met soldeerbout en tin ook al zag ik er weinig aan.
Daarna het spul weer ingebouwd
Diagnose er nog een keer overheen
Die bleef met lopende motor nog even hangen op geen toerensignaal
En tps moest ik ook een paar keer gas geven
Maar toen 1xrood 1xgroen (einde)
Alle foutmeldingen zijn er nu uit
Hij leerde daarna in 1x goed in
Na het inleren had ie nog wel even hulp nodig met het stationair.
Maar daarna
Op lpg in de vrij op 3000toeren bleef ie nu wel op closed loop
Nog een stuk om gecrossed en continu closed loop.
Ik kijk het morgen ochtend nog even aan.
Als ie dan goed is/lijkt morgen uit het werk nog even controleren of de co op toeren ok is.
En als dat goed is overmorgen voor de apk (is er inmiddels een goede week overheen...)
Ik heb mijn twijvels nog wel wat bij de comp maar als de nieuwe keuring erop zit is dat voor latere zorg.
Wordt vervolgd

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

Top! ben benieuwd, en anders luccio heeft veel verstand van zaken en kan je zeker verder helpen.
Veel succes!


@paul, je hoort het toch heel vaak dat de ECU's kapot gaan.

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Gister co test gedaan alles goed!
Vandaag voor de keuring goed gekeurd!!
:)
Dat de gascomputer in openloop ging bij co test op toeren lag denk ik mogelijkerwijs
aan de bekabeling van de mapsensor
de rest aan bekabeling en gascomputer inwendig

Hij schakelt alleen soms nog wel traag over op gas ook met warme motor.
Dit ligt waarschijnlijkk aan het toerentalsignaal
wat niet goed bij de comp binnen komt (of comp inwendig)
Maar ik weet ook niet precies hoeveel volt het toerental signaal hoort te zijn en waar hij het weg haalt...
Was stationair 4,4V en met wat gas (3000 toeren ong) iets van 4,5V ofzo

Een ieder bedankt voor de hulp met Jasper in speciaal ;)

Nu op naar het volgende slachtoffer stilo van de vriendin (zal ik vanavond mee aan de gang) moet voor apk maar ook co te hoog...)plus nog wat andere dingetjes maar maak er wel even een topic van ben hier goed geholpen :) )

richard9712 (0), 10 jaar geleden

[quote=Jasperkrug1]Het moeilijk inleren heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met fouten die de eurogas ECU ziet.
Je kunt de foutcodes laten uitknipperen via de procedure "controle ingangssignalen" heb de beschrijving in onze auto liggen maar zal hem even opduikelen voor je.

De EAS ECU gaat dan alle ingangsignalen langs en laat zien waar en hoe het fout zit aan de hand van knippercodes.

Wat is je mailadres? Dan fwd ik je ff die gebruikshandleiding EAS.[/quote]
Zou je mij die gebruikershandleiding ook kunnen mailen?

Marco Veg (0), 10 jaar geleden

Mail mij maar even (hutseklutser@hotmail.com)
Dan mail ik em je terug

Jasperkrug1 (0), 10 jaar geleden

[quote=Marco Veg]Gister co test gedaan alles goed!
Vandaag voor de keuring goed gekeurd!!
:)
Dat de gascomputer in openloop ging bij co test op toeren lag denk ik mogelijkerwijs
aan de bekabeling van de mapsensor
de rest aan bekabeling en gascomputer inwendig

Hij schakelt alleen soms nog wel traag over op gas ook met warme motor.
Dit ligt waarschijnlijkk aan het toerentalsignaal
wat niet goed bij de comp binnen komt (of comp inwendig)
Maar ik weet ook niet precies hoeveel volt het toerental signaal hoort te zijn en waar hij het weg haalt...
Was stationair 4,4V en met wat gas (3000 toeren ong) iets van 4,5V ofzo

Een ieder bedankt voor de hulp met Jasper in speciaal ;)

Nu op naar het volgende slachtoffer stilo van de vriendin (zal ik vanavond mee aan de gang) moet voor apk maar ook co te hoog...)plus nog wat andere dingetjes maar maak er wel even een topic van ben hier goed geholpen :) )[/quote]
Top man! Graag gedaan. ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.