close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio II Expression: Renault Clio II 1,4 16v s2005 start niet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v 70kw

Hi,

Ik heb hier een Renault Clio II 1.4-16V 70kw 2005 Expression uit 2001 met Benzine / LPG-G3
Carrosserie: 3-deurs Hatchback Uitvoering: CB1L0F

Historie van waar de problemen mee begonnen:
08-09-2013 tot 17-10-2013 heeft de auto stil gestaan wegens werk/vakantie in buitenland.
18-10-2013 Na terugkomst startte de auto pas slecht, als in na 3x starten/draaien sloeg hij pas aan.
Ik heb toen in 1 dag 2x 225 km gereden 2x gestopt (LPG volgetankt en gewerkt)
startte daarna zonder problemen om richting huis te gaan.
Volgende dag weer gereden zonder problemen, auto startte in 1x weer 2 x225 km gereden.

30-10-2013
Daarna heeft de auto weer 1,5 week stil gestaan (1,5 week werken in buitenland)
bij terugkomst ging ik de auto starten had weer hetzelfde start probleem na 3x sloeg de motor pas aan.
auto heeft toen weer 2x 225 km gemaakt beide tanken benzine zat op 3/4 vol getankt (LPG en BENZINE)

09-11-2013
Auto heeft weer een week stil gestaan en start nu echt niet meer. (was ook redelijk koud buiten die dag)
Na 15, 30, 60 minuten weer geprobeerd de hoop op gegeven en maar gaan zoeken via internet
kwam op meerdere sites tegen met startproblemen m.b.t. krukas / bdp-sensor voor dit merk/model auto
het is weekend en alle winkels waren dicht, na het weekend maar even bestellen/kopen.

12-11-2013
wilde vandaag toch even proberen de auto te starten om de BDP sensor te kopen.
op gegeven moment accu dood gestart (accu 10.23 volt), uit luiheid maar een nieuwe accu gehaald.(met een andere auto :))
nieuwe accu erin gezet auto start weer zonder problemen. BDP sensor besteld is er morgen.

13-11-2013
BDP sensor opgehaald, oude BDP sensor bekeken en viel op dat deze al reeds vervangen was
- origineel is een zwarte Renault sensor
- de sensor die in de auto zat was er eentje met een blauwe stekker met krimpkous
(zowel de stekker als de sensor waren originele renault onderdelen)

na vervangen van de BDP sensor startte hij in 1x stukje gereden met de auto 5km.
daarna wilde ik in de avond gaan werken pakte ik de auto deed hij niets, wou niet starten
alleen relais hoorde je klikken en een paar lampjes gingen aan:
auto maar laten staan en andere gepakt.

volgende dag gekeken branden er opeens lampjes
[motorstoring]
spiraaltje

Het werd steeds kouder buiten en en had er geen zin/tijd meer voor.
Gebeld naar Renault die hadden het te druk dus auto naar "de vakgarage" gesleept.

heeft ie 3 weken gestaan konden er niets mee doen, "er was van alles mee mis"
1e week vonden ze fouten in de ECU advies was ECU vervangen en alles opnieuw in programmeren
kosten 400,- ex arbeidsloon zonder garantie dat het werkt ze zouden kijken of ze iets konden doen.
niets meer van gehoord.

2e week
Ik wou een 2nd opinion laten doen, ze brengen de auto naar Renault dealer
die komen met foutcodes hieronder en advies de bekabeling na te kijken.
midden van de week kwamen ze met het idee alle kabels na te meten en kwamen uit op
dat een nieuwe kabelboom het beste was kosten 400,- ex arbeidsloon.

bovenstaande was dan 800,- aan onderdelen zonder garantie dat het werkt.
en komt nog eens arbeidsloon van garage bij a 35,- per uur.
na 3,5 week was ik er klaar mee en heb de auto opgehaald om er zelf maar naar te kijken.

had het idee dat ze er geen zin in hadden.
uiteindelijk een bedrag betaald en de auto terug naar huis gesleept.

bij Renault geweest om de diagnose op te vragen:
#testen / foutcodes

wat renault op gaf wat ik gevonden had
- DF002 bedradiding smoorklep (hele kabel doorgemeten, viel op dat ie was ooit al vervangen)
- DF009 Circuit Signaal relais activator (onderbreking) (waar vind moet ik vinden waar die heen gaat ?)
- DF236 Voeding + Na relais (welke voeding en relais is dit ?)
- DF254 Bediening gemotoriseerde smoorklep 2DEF (deze schoon gemaakt geeft geen motorstorings lampje sindsdien.

volgende onderdelen al bekeken
- penbobines zien er goed uit
- bougies nagekeken (koffie bruin)
- massa probleem (geen probleem) (met startkabels een extra MASSA gemaakt MIN accu CHASSIS/MOTOR)
- BDP sensor (reeds vervangen door een blauw)

Ik zit nu nog met het volgende probleem:

De auto start helemaal niet meer auto , startmotor draait maar de motor slaat niet aan
op het dashboard brand 1 lampje continu deze hoort uit te gaan na herkennen van de sleutel.

Iemand een idee waar ik verder moet zoeken ?

Geplaatst door

Phu (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Los van alle foutcodes en problemen die er mogelijk nog zijn:
Als het sleutellampje blijft branden zal de motor nooit aanslaan.
Reservesleutel al geprobeerd?

oldford 0
badge

10 jaar

Hi Oldford,

Beide sleutels al geprobeerd heb helaas geen reserve sleutel
had idd elders ook al gelezen dat als dat ene lampje brand de auto niet te starten is.

Phu 0

10 jaar

Voorlopig heb je maar één probleem: de startblokkering gaat er niet af. Dan houdt alles op.
Je zult hoe dan ook met de auto, beide sleutels en de autopapieren naar de Renaultdealer moeten of naar een andere partij die de auto goed kan uitlezen.
Zij kunnen direct op de computer live zien waarom de startblokkering er niet af gaat en je ook meteen zeggen wat de oorzaak is en wat het gaat kosten om de startblokkering weer aan de praat te krijgen. Ze kunnen bij die gelegenheid ook meteen de wisbare codes wissen en bij de volgende keer uitlezen (nadat de auto heeft gelopen) krijg je de foutcodes van de overblijvende oorzaken te zien. Die kunnen ze voor je uitprinten (je betaalt er tenslotte voor). Daarna kna je verder speuren naar de overige fouten.

Heino4267 655

10 jaar

Hi,

Ik heb middels een Clip het een en andere uitgelezen probleem is NIET de sleutel.
dus ben al een stuk verder.


Krijg een multiplex error en zal het toch in de kabelboom moeten zoeken.
Ga als het weer even mee zit verder kijken, en topic updaten als ik meer weet.


Renault wou me een nieuwe sleutel aanslijten.....toen ik paar weken terug daar was.
voorlopig kijk ik er liefst zelf even naar mocht dat niet lukken gaat ie naar de sloop

Phu 0

10 jaar

Dat is inderdaad maf: wel een correcte code ontvangen maar nog steeds een actieve startvergrendeling!
Maar ja, hij meldt ook een multiplexerror.

Als je een multiplex error krijgt, is waarschijnlijk een draad van je canbus beschadigd.
Niet recent accessoires ingebouwd (bv. een andere autoradio of alarm, een vreemde UCH, computer of instrumentenpaneel)?
De meest kwetsbare kabelboom is de kabelboom die over je motor heen loopt. Ook de andere bedrading in de motorruimte is verdacht.
Geen zichtbare marterschade ergens?

Heino4267 655

10 jaar

Hi Hein,

Niets nieuws ingebouwd probleem begon toen het buiten kouder werd, eerst met lampjes toen een voor een alles proberen op te lossen
had eerst een motorstoringscode lampje

nadat ik de gasklephuis schoongemaakt heb was dit lampje uit.

enige wat er nieuw in zit zijn:
- nieuwe accu
- BDP/krukas sensor.

Alle kabels zien er normaal uit tot de kabel van de ECU naar de Gasklephuis


er ligt een nieuwe kabel naast. heb een voor een de pinnen nagemeten van de stekker van de gasklep tot in de ecu stekker en deze kabel werkt
iig alle kabels in de stekkers maken contact.
de oude kabel bij een andere sensor is afgeknipt en afgeplakt.


Valt me wel op dat de kleuren niet overeenkomen van de afgeknipte stekker van de Gasklephuis tot de ECU.
met paint even een rode lijntje gemaakt hoe de kabel verbonden is


Waar loopt of lopen de CAN bus kabels ?
dan ga ik die eens nameten.

Zou wel mogelijk zijn aangezien ik met 2 goedkope OBD scanners wel stroom krijg maar geen enkel signaal.

Phu 0

10 jaar

Zo ver gaat mijn kennis van de canbus niet, helaas.
Anderen hier kunnen je wellicht hiermee verder helpen.

Heino4267 655

10 jaar

de lijn in je multiplex diagram is rood naar de inspuitcomputer(120) dit wil zeggen dat die een voeding of massa mist.
je zal hem waarschijnlijk ook niet uit kunnen lezen als ie rood is.
controleer dus de voeding en massa op de stekker van de inspuit computer

abc 0
badge

10 jaar

Hi,

Het was weer mooi meer en ben langs verschillende sloperijen geweest voor een andere kabelboom.
Was toch wat moeilijker dezelfde auto op de sloop te vinden.

Heb er nu eentje uit een automaat bak gevonden (clio initiale)
Meeste kabels een voor een nagemeten en aangesloten (op de gaskabels na die die ik later)

Oude kabels gelabeld en losgetrokken (ivm vialle lpg installatie)
vervangende kabelboom erin gedaan accu aangesloten en hoppa E-OBD geeft gelijk een fout.
Ben al een stap verder, de kabelboom was gewoon ergens rot.

Zal loop van de week weer een update posten.

Kwam erachter dat onder de accubak een kabelgoot loopt en hier nog 2 kabels rot waren, ben ik pas achtergekomen
na het strippen van de kabelkous.

ga de oude kabel ook een voor een nog even nameten dan weet ik waar het aan kon liggen.

Phu 0

10 jaar

is het gelukt ????? of ben je nog bezig??

hcb 0
badge

3 jaar

Hi,

uiteindelijk een gebruikte kabelboom aangepast vanwege de LPG en wat relais vervangen en alles werkte weer als vanouds.

Daarna nog tijdje mee gereden tot een lesauto hem heeft aangereden.

Phu 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.