Renault Grand Scenic: Auto trekt naar rechts, niks geholpen tot nu toe

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Goedemorgen,
Sinds een half jaar trekt mijn Grand Scenic naar rechts. Alsof je constant een beetje tegen moet sturen...en als ik het stuur loslaat zit ik ook binnen paar seconden op rechter rijbaan. Zowel wanneer ik hard of langzaam rijd. Optrekken/remmen maakt probleem niet erger. Inmiddels is er al veel geprobeerd maar heeft geen verschil gemaakt.

De middenstand van de wielen/stuurinrichting is steeds net iets naar rechts, zowel met zomer- als winterbanden. Tot nu toe heeft de garage heeft de garage:
2x uitgelijnd
Stuurstangen en een fuseekogel vervangen ivm speling
Toen dat niks uitmaakte hebben ze in een ander filiaal uitgelijnd. Ze gaven aan dat sommige modellen net iets veranderen zodra de auto weer op de wielen wordt gezet. En daar hadden ze een uitlijnsysteem waarbij de auto op de wielen blijft staan.
Toen hebben ze de veerpootlagers gesmeerd gesmeerd en zagen dat de rechter schokbreker lek was.
Het smeren van de lagers hielp ook niet dus volgens hen moest het dan wel de schokbreker zijn,
Vorige week dus de schokbrekers voor vervangen incl veerpootlagers.
Maar het maakt dus allemaal niks uit voor het naar rechts trekken.

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn? Er is niks noemenswaardigs gebeurd met de auto...alleen ooit een keer een drempel gemist maar weet eerlijk gezegd niet of dat rond die tijd van het ontstaan was of eerder.

Dus ik twijfel of ik deze, verder perfecte Scenic uit 2005 moet inruilen of er nog meer geld in moet stoppen om het naar rechts trekken op te lossen.

Dank voor iedere suggestie!

medervee

Geplaatst door medervee (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Zomaar een idee.Ga naar een schadeherstelbedrijf. Vraag of zij hem op hun richtbank willen nakijken of hij nog aan de fabrieksspecificaties voldoet.Je schrijft dat een drempel heb gemist,maar je bedoelt waarschijnlijk dat je er overheen bent gevlogen. Een dergelijke klap kan b.v. de draagarmen forceren.
Ferry

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Meet eens de afstand tussen voor- en achterwielen en wel links en rechts. Daar mag geen noemenswaardig verschil in zitten.

Laat anders een afbeelding van het uitlijn rapport zien. Ook al zijn de hoeken toelaatbaar zijn er toch vaak veranderingen van rijgedrag.

Succes.

Hans4040 (190) PRO, 4 jaar geleden

Ik weet niet waar je geweest bent, maar hebben ze de stand van de achterwielen ook gecontroleerd, of hebben ze alleen het toespoor afgesteld.
Als de achterwielen niet goed staan gaat de auto alsnog als een banaan over de weg...

ferdinand (0), 4 jaar geleden

Bij mijn voorstel was ik er van uit gegaan ,dat er al diverse keren goed was uitgelijnd.Maar je kan gelijk hebben dat alleen het toespoor is bekeken.
Ferry

medervee (0), 4 jaar geleden

Dank jullie wel! Nuttige suggesties. Niet echt over drempel gevlogen maar was er wel eentje waarbij de achterkant omhoog gaat terwijl de neus op weg is naar beneden...

Het zit wel echt in de centrale stand van de voorwielen. Of ik langzaam of snel rijd, zodra ik het stuur loslaat gaat hij steeds eenzelfde aantal graden naar rechts. Alsof de centrale stand van het stuursysteem verschoven is. Dacht ook misschien iets met stuurbekrachtiging ofzo...maar heb geen idee hoe het daar onder allemaal werkt.

kaleido 1 (945) PRO, 4 jaar geleden

De rem zit rechtsvoor niet vast ?
Deze scenic heeft electronische stuurbekrachtiging , laat deze eens opnieuw calibreren in de middenstand.
Het subframe is behoorlijk te verschuiven op de bevestigingspunten , wat punt voorsteld is daarmee simpel te controleren.

medervee (0), 4 jaar geleden

Callibreren stuurbekrachtiging klinkt als heel plausibele verklaring...klopt in ieder geval bij zoals het aanvoelt...ben benieuwd...dank je wel!

medervee (0), 4 jaar geleden

update: de Renault specialist heeft kalibratie gecheckt maar die was goed. De achteras moest behoorlijk aangepast worden want verkeerd uitgelijnd en ook de uitlijning voor was nog niet helemaal goed. Toen trok hij nog een klein beetje en hebben ze de voorwielen verwisseld en volgens hen was het toen goed. Ik blij en voelde inderdaad alsof ik bij het uitvoegen op de snelweg weer zelf moest sturen. Helaas bleek al snel dat hij toch naar rechts trok.

Als ik het stuur los laat dan draait het stuur weer naar de neutrale stand en ben ik in 4 seconden op de rechterbaan.

Als ik rechtdoor wil rijden moet ik het stuur een paar graden naar links houden. Als ik het lis laat draait hij al snel recht en zit ik in 4 seconden op de rechterbaan. Het voelt dus echt alsof de neutrale stand van het stuur (niet zozeer het stuur zelf maar de positie waar die vanzelf in terugkeert) niet klopt met de stand van de wielen. Vandaar dat kalibratie stuurbekrachtiging mij logisch klonk...

Ik weet niet hoe zo'n centraal punt in de stuurinrichting bepaald wordt maar kan hier nog iets in zitten? Bv een versleten stuurhuisrubber waardoor eea niet meer precies op goede plek zit?

Eerder vond ik ook een stukje over schuurstraal dat ook de rechtuitstabiliteit bepaalt.

Alle tips zijn welkom....maar vrees dat ik er mee zal moeten leven en er pas vanaf ben als ik hem over 3 jaar inruil als hij 17 jaar oud is...

Dank!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.