auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: Scenic met permanente storing p0136

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800

We rijden hier in een Renault Scenic 1.8 16v lpg met 228000 km op de klok , met een permanente p0136 storing soms met mil lampje , Bij de renault dealer is de achterste lambdasonde al vervangen ook is de stekker vervangen .

Op verzoek van Renault , moest ik de gas installatie na laten kijken.

Dit werd gezegd Door de gas specialist ,

Lpg systeem gecontroleerd. Motorcodelampje brand op werking van de achterste lambda-sonde .
Het systeem is in de feultrims iets te rijk, ook op benzine .De achterste lambda-sonde geeft een te laag signaal af.
Dit dient eerst gecontroleerd of vervangen te worden .Hierna kan het lpg-systeem pas goed gecontroleerd worden omdat
het een benzine volg systeem is .

Nog eens met een Universeel garage , dit besproken , die zij heb je geen lek in je uitlaat .

wat denken juli , waar ik het moet zoeken .

Geplaatst door

bjorn79 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de fueltrims iets te rijk staan (positief neem ik aan), dan is het mengsel in de basis iets te arm.
De vraag is dan is het mengsel echt te arm, of geeft de voorste lambdasonde verkeerd aan?

Dat kun je met een 4-gas test controleren. Is dat al gebeurd?
Het mooiste is om tijdens de 4-gas test ook uit te lezen, want dan kun je de waardes van de lambdasondes beoordelen.

N.B.: Als je alleen op benzine rijd (desnoods meerdere dagen), komt de foutcode dan ook terug?
En wat is "iets"? Wat waren de waardes van de alle fuel trims op benzine en op LPG?

oldford 0
badge

5 jaar

Oldford , fijn dat je mee wil denken .

Ik weet niet of die 4 -gas test bij de gas specialist uitgevoerd is .

wat ik hier boven schreef dat is wat de gas specialist zegt .

De foutcode komt ook bij rijden op benzine , ook na het wissen is die weer terug.

met mijn eigen uitleesapparaat geeft de voorste lambdsonde tussen 0.200 en 0.800 v
De achterste blijft op contact aan 0.400 en als de motor start en ga rijden gaat die naar o volt

Wat de waardes van fuel trims zijn weet ik niet , woord niet over gesproken.

Ik Rij nu van de ene naar de andere werkplaats , Kom niks verder zo
Ook De gas specialisten nemen in rap tempo af ,

welke info zou je willen hebben ? wand dan kan ik nog eens bij een andere gas specialist langs gaan en dan de juiste info hier plaatsen .

bjorn79 0

5 jaar

Wel, 1 ding is nu duidelijk - de achterste sonde geeft een verkeerd signaal.
De voorste schommelt mooi, dus de lambda regeling werkt.
Dat zou kunnen komen door een groot lek in de katalysator. Maar dat je moet je kunnen zien op een 4-gas meting.

Waar lees je mee uit? Want misschien kun je met je eigen uitleesapparaat wel een hoop meer als je denkt.
Wat is de waarde van de voorste sonde bij contact aan? (Koude motor)

oldford 0
badge

5 jaar

Waarde van de voorste sonde 0,410 bij contact aan

mijn uitleesapperaat is Autel autolinkl Al159

heb nog even zitten kijken , kwam er niet uit .

bjorn79 0

5 jaar

De AL159 ken ik niet. Je bedoeld misschien de AL519?

Met de AL519 kun je live data uitlezen.
Het gaat dan om de de "Short Term Fuel Trim" en de ""Long Term Fuel Trim".
Is het apparaat in het Nederlands dan wordt het misschien Actuele waardes en Korte en Lange Brandstofaanpassing genoemd.

Waarde van de fuel trims bekijken bij stationair, verhoogd toerental en indien mogelijk rijdend met een constante snelheid.
De Short Term (Korte termijn) Fuel trim varieert continue. Dat hoort zo. Gewoon de onder- en bovengrens noteren.
De Long Term (Lange trermijn) Fuel trim is meestal redelijk stabiel, maar kan ook veranderen - even opletten wat er gebeurt.

oldford 0
badge

5 jaar

Even een update , de lpg g3 gas installatie is 2 dagen geleden volledig uit gebouwd , deze was afgeschreven en niet meer te maken .

Het benzine systeem is origineel gemaakt (Kabelboom ,en koelsysteem) ik had nog een beetje hoop dat de storing door de gas computer werd veroorzaakt wand die zat tussen de benzine computer ingehaakt .

helaas storing blijft , Ik zal nu eerst met mijn uitlees apparaat zo als Oldford gevraagt heeft , om metingen te gaan doen .

bjorn79 0

4 jaar

Mijn uitlees apparaat , zegt
lange termijn brandsof aanpassing 18.8 sensor 1
korte termijn aanpassing tussen 0,8 en 7,8

korte termijn brandstof aanpassing bank 1 sensor 2 -100,0
map sensor 30,0
inlaat lucht temperatuur 61 gr
koelvloeistof 97 gr

buiten temp 4 gr gemeten

mijn excuses dat het wat langer geduurd heeft .

bjorn79 0

3 jaar

Wel, je mengsel is in de basis behoorlijk te arm (zo'n 20 procent).
Je lucht temperatuur is vrij hoog, maar dat kan met draaiende motor.
Wat geven de lucht en koelvleoistof temperatuur aan 's morgens vóór de 1e motorstart?

N.B.: Er is ook een algemene Lang en korte termijn aanpassing. Hoeveel zijn die?
Korte termijn aanpassing bank 1 sensor 2 kun je vergeten.
Die wordt niet gebruikt (ook al zegt de waarde dat niet).

oldford 0
badge

3 jaar

Oldford , Ik heb er vanochtend om 7.00 even de boodschappen gedaan , is die dan nu weer voldoende afgekoeld? , anders morgen ochtend ,kan ik die waarden dan pas goed uitlezen , inmiddels had ik de koelwater temp sensor vervangen , om dat ik dacht dat die ook niet helemaal goed meer was .helaas niet origineel Renault , maar merk Malhe .

algemene lange en korte termijn moet ik even kijken .

bjorn79 0

3 jaar

Je kunt het nu proberen. Als de motor is afgekoeld krijg je van beide temperatuur sensoren een gelijke waarde.

oldford 0
badge

3 jaar

uitlees apparaat er weer aan ,inlaat lucht 21 gr , water temp 23 gr .

bij het starten ging die verhoogt toertal draaien 1200 toeren zeg maar , dat is wel vreemd bij deze temp waarden .

ik kan nog niks vinden van algemene lange en korte termijn .

bjorn79 0

3 jaar

De temperaturen zijn redelijk gelijk. Die lijken me wel in orde. Misschien eens een keer brandstofdruk meten. En ook nog een keer kijken wat de map-sensor aangeeft bij motor uit, contact aan.

oldford 0
badge

3 jaar

map sensor gaf aan op contact 100.0 , en die brandstofdruk zat ik zelf ook aan te denken wand de brandstofpomp is ook een verdachten in dit geheel .

ten tijden van het rijden op lpg , had ik ook inhouden bij weg rijden , dit was alleen het geval als de tank nog ongeveer 15 liter benzine aan boord had , bij volle tank niks aan de hand .

en dat inhouden doet die nu ook soms bij een te lege tank .
Wat doet de map sensor precies ?

bjorn79 0

3 jaar

De map-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. Met motor uit is die gelijk aan de atmospherische druk.
De atmospherische druk is vandaag 1020 hPa, dus je map-sensor geeft een fractie (2%) te weinig aan.
Dat lijkt me niet de oorzaak. N.B. de uitlezing is in kPa, dat verklaart de verschuiving van de comma.
10hPa is gelijk aan 1 kPa.

Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vernieuwd? (In kilometers)

oldford 0
badge

3 jaar

Brandstoffilter zit in pomp , volgens Renault moet die om de 240.000km vervangen , dat is dan samen met pomp . nog nooit vervangen dus .

bjorn79 0

3 jaar

Oldford Nog even terug te komen op me speurtocht op onze Scenic

algemene Lang en korte termijn aanpassing was zo als hier boven
vandaag lange termijn brandsof aanpassing stond op 23.8 korte termijn tussen 0 en -15
is die 23.8 nou te arm of te rijk?

ook even met de remmenreiniger rond het inlaat spruitstuk bezig geweest en dat is ook niet best , volgens mij moeten daar ook eens nieuwe pakkingen tussen .
map sensor van nieuwe o-ringen voorzien en een verstuiver eind dopje rechts op inlaat .

Ik wil het volgende laten doen , nieuwe inlaat pakkingen en brandstof druk na laten meten , volgens mijn info zit er ook een druk regelaar in deze pomp .

zijn er nog meer dingen die ik moet aan geven bij de Dealer ?

bjorn79 0

3 jaar

Lange termijn op 23.8 geeft aan dat het mengsel behoorlijk (20%) te arm is.
Korte termijn tussen 0 en -15 geeft aan dat het mengsel momenteel iets rijker is en dat de lange termijn aanpassing iets lager moet worden.

De mate van te arm staan (en de hoogte van de lange termijn aanpassing) kan verschillen bij andere toerentallen of bij andere belastingen (stationair, lichte deellast of een wat zwaardere deellast).

oldford 0
badge

3 jaar

Renault Scenic is verkocht . geen oplossing voor het probleem gevonden helaas .

bjorn79 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.