Renault Laguna: Auto veel last van beslaan kort na starten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Hallo,

Is het een bekend probleem dat de Laguna erg veel last heeft van beslaan kort na het starten? Zelfs bij droog weer heb ik er last van. Nou lekt het wel een beetje langs de voorruit (zie andere topic), maar dat is volgens mij alleen bij het wassen. Dus dat beetje water is vast wel weg na een langere rit.

Aangezien de auto is uitgerust met automatische klimaatregeling kan ik niet met zekerheid zeggen of de airco niet de boosdoener is. Maar gezien de buitentemperaturen en het feit dat het lampje van de airco normaal niet oplicht concludeer ik dat die ook niet gebruikt wordt. De waterafvoeren lijken ook in orde, tenminste er komt water onder de auto uit als je de auto wast.

Hoeveel afvoeren heeft een Laguna II aan de onderkant?

sgm

Geplaatst door sgm (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

ksie (0) PRO, 17 jaar geleden

Ongeveer 5 minuten voor dat je thuis komt moet je de airco uitzetten maar de kachelaanjager laten lopen om de verdamper die in het dashboard zit op te laten drogen.De verdamper wordt namelijk koud en vochtig bij gebruik van de airco.Als je dat niet doet komt er condensvorming op de ruiten .

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=ksie]Ongeveer 5 minuten voor dat je thuis komt moet je de airco uitzetten maar de kachelaanjager laten lopen om de verdamper die in het dashboard zit op te laten drogen.De verdamper wordt namelijk koud en vochtig bij gebruik van de airco.Als je dat niet doet komt er condensvorming op de ruiten .[/quote]
Is dat wel zo, ksie?
Indien de verdamper vochtig blijft, gaat hij wel muf stinken maar dattie nou zorgt voor beslagen ramen heb IK nog niet meegemaakt.
Andere redenen voor beslagen ramen kunnen zijn: vettige aanslag op de ruiten, natte binnenbekleding, niet goed functionerende recirculatieklep, lekkende kachelradiateur.

Indien de airco NIET gebruikt wordt, onttrekt hij ook geen vocht uit het interieur.
Hierdoor beslaan de ruiten dus veel sneller dan bij een werkende airco, temeer omdat de kachel in het begin natuurlijk nog niet warm is.

Correct me if i'm wrong......

Bonito (0), 17 jaar geleden

Heb je weleens je interieur- filter vervangen.
Als deze potdicht is kan er ook geen frisse lucht naar binnen.
Ik heb het zelfde meegemaakt als jij, ook de ramen beslagen nadat gestart is.
Steeds moest ik de ontwaassingsknop indrukken om weer vrijzicht te krijgen.
Nadat ik mijn interieur-filter hebt vervangen (zat potdicht) heb ik geen last meer gehad.

succes.

sgm (0), 17 jaar geleden

Is nieuw, dus dat mag geen probleem zijn. Misschien zit de beschermfolie er nog op :-)

Erik2804 (0), 17 jaar geleden

Ik herken dit probleem, heb het zelf ook wel eens.

Gisteravond bijvoorbeeld, de voorruit aan de binnenkant echt zeiknat (sorry voor het taalgebruik). Het heeft heel de dag wel geregend en ben tussendoor wel op pad geweest. Heb geen natte spullen in de auto gehad, heb en er niet met natte kleren in gezeten en de airo overdag niet gebruik..... Toch 's avonds is de voorruit echt drijfnat.

Kan het zijn dat de afwatering via de wielkasten verstopt is met bladeren en dergelijke zodat er water door de inlaat van de aanjager binnendringt?

teunissen (0), 17 jaar geleden

is de kachel niet lek?

sgm (0), 17 jaar geleden

Dan zou ik toch wel erg veel koelwater kwijt zijn onderwijl. Dus dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Santa (0), 17 jaar geleden

Voel eens even ONDER het tapijt. Wellicht dat de lekkage via de voorruit toch meer vocht in de auto brangt dan dat jij merkt. Het isolatiemateriaal ONDER je tapijt werkt als een spons en kan LITERS water absorberen....

Bonito (0), 17 jaar geleden

Mijn wagen was bij de laatste regenbui, waarbij het zowat de hele dag regende de voorruit kletsnat.
Als de wagen niet gebruikt word dan blijft het binnen droog.
Ik weet het zeker dat dit alleen gebeurd bij een forse regenbui.
Misschien heeft het tijdens het rijden water via de onderkant naar binnen gewerkt.
Bijvoorbeeld door gaten waar geen rubberen stop op zit b.v. bij de schutbord.
Ik ben nog zoekende naar de oorzaak.

groeten Albert.

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

als je de lekkage via de voorruit verholpen hebt, ben je denk ik het grootste gedeelte van je problemen wat beterft het beslaan al wel kwijt. een klein beetje water kan een heleboel condens veroorzaken.

Bonito (0), 17 jaar geleden

Hoe kan het dan via de voorruit gaan lekken?
De voorruiten worden tegen woordig toch gelijmt?
Kan ook via de deurrubbers onderaan gebeuren?

groeten Albert

sgm (0), 17 jaar geleden

Geen idee hoe de voorruit kan lekken, maar er loopt wel eens een streepje water over de voorruit in de wasstraat.

Santa (0), 17 jaar geleden

Dan zal die ruit al wel eens vervangen zijn en NIET goed ingelijmd zijn geweest.
Hopelijk is het onder je bekleding droog.
En ja, ook via deuren kan er water binnen komen en het beslaan van ruiten kan ook nog komen door een niet goed functionerende recirculatieklep.

sgm (0), 17 jaar geleden

Oud topic, maar goed. Voorruit is vervangen. Zat inderdaad niet goed gelijmd. Volgens de monteur was die er waarschijnlijk een keer uit geweest en niet goed teruggezet. Ik heb geen idee waarom iemand de voorruit eruit zou halen en weer terug zetten.
Dus nu hopelijk lang wachten op slecht weer om te testen of het probleem van het vocht verholpen is.
Iemand nog interesse in de rubbers voor aan de beide zijdes van de voorruit? Gebruikt, maar nog in goede staat. De bovenste was namelijk kapot gegaan en de rubbers komen als 1 set.

Bauwie (0), 17 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem ook eens gehad. Ook ik dacht dat er water via de voorruit boinnenkwam en de damp veroorzaakte.
Na lang zoeken toch de oorzaak gevonden:
via het luchtrooster aan de linkerbuitenspiegel (dus alleen tijdens het rijden) kwam er water binnen dat normaal wordt afgevoerd via een rubberflapje boven het wiel. Bij mij was dit flapje vastgekleefd waardoor het water niet wegkon en, eens een zeker peil bereikt was, ergens via een opening naar binnen liep. Na enkele uren in de regen rijden was ook de onderste vloermat doornat.
Oplossing:
met de hand bovenaan het wiel dat flapje opzoek, losmaken door even op en neer te bewegen en Kees was klaar. Sindsdien controleer ik regelmatig dat flapje en ik heb ook nooit meer last gehad van water of aangedampte voorruit. Succes.

sgm (0), 17 jaar geleden

Ik kan dat flapje niet vinden en snap ook niet wat je bedoelt met luchtrooster aan de linker buitenspiegel. Bedoel je echt een Laguna II Grand Tour?

Bonito (0), 17 jaar geleden

Als dezelfde voorruit opnieuw is ingelijmt dan kan het zijn dat jouw wagen schade heeft gehad.
Wanneer de wagen op een trekbank komt en de voorruit kan bij het zetten knappen dan word deze eruit gehaald.
Zou dit ook bij jou het geval zijn ?

Vr.Gr. Albert

sgm (0), 17 jaar geleden

Ik kan het niet uitsluiten, maar ik heb nergens een aanwijzing gevonden dat de auto (grote) schade heeft gehad. In ieder geval is de auto recht :-)

Sander10757 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zou ook echt niet weten welk luchtrooster er bedoelt wordt bij een Laguna 2.
Laguna 1 heeft ook geen luchtrooster bij de spiegel.Alleen espace 3 maar die zal toch niet bedoelt worden?

Bauwie (0), 17 jaar geleden

Sorry mensen, mijn bijdrage ging inderdaad over een Espace 3.
Maar gezien de analogie van het probleem, bestaat er bij de Laguna ook geen afvoerklepje bovenaan de wielkast?

Erik2804 (0), 16 jaar geleden

[quote=Erik2804]Ik herken dit probleem, heb het zelf ook wel eens.

Gisteravond bijvoorbeeld, de voorruit aan de binnenkant echt zeiknat (sorry voor het taalgebruik). Het heeft heel de dag wel geregend en ben tussendoor wel op pad geweest. Heb geen natte spullen in de auto gehad, heb er niet met natte kleren in gezeten en de airo overdag niet gebruik..... Toch 's avonds is de voorruit echt drijfnat.

Kan het zijn dat de afwatering via de wielkasten verstopt is met bladeren en dergelijke zodat er water door de inlaat van de aanjager binnendringt?[/quote]
Nog even een reactie op een oud berichtje. Het beslaan van de voorruit na een regenbui gebeurt nog steeds....

Nu heb ik de parafan (rechts) onder de voorruit eens weggehaald en met de tuinslang water over de voorruit laten lopen.
Het water van de voorruit valt maar net naast de luchtinlaat naar het pollenfilter, de spetters van het water komen wel op het pollenfilter terecht. Zodoende komt er dus bevochtigde lucht de auto binnen wat voor de beslagen ruiten zorgt.

Ontbreekt er bij mijn wagen iets wat de luchtinlaat beter beschermt tegen binnendringende natigheid??


PS ik heb de voorste rand nu afgeplakt met tape zodat er ook geen spetters meer in de luchtinlaat kunnen komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.