auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault ESPACE: Automaat (koppelomvormer) tikt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: V4Y711, Motorinhoud (cc): 3500, Vermogen (kw): 177

Beste allemaal,

Sinds kort zit er in de automatische bak een tik. Deze is vooral hoorbaar bij stationair draaien. Vlak voor stilstand wordt de tik wat harder om bij helemaal stilstand nog wat duidelijker te worden. De frequentie is ongeveer 2,5 tik per seconde. Bij gas geven gaat de tik met het motortoerental sneller. Nu even een paar dingen om het wat interessanter te maken :). Bij koude start is geen tik hoorbaar. Pas bij een wat warmere automaat ongeveer na een kilometer gereden te hebben komt de tik erin. De tik is alleen duidelijk hoorbaar in D en niet in R ook is de tik heel licht te horen in de P stand. Als er wordt ingeschakeld in D met de voet op de rem wordt is de tik duidelijk hoorbaar maar na een paar seconden wordt de tik wat zachter. Wanneer met warme bak de motor wordt gestart is de tik eerst niet te horen. Wanneer er langzaam wordt weggereden komt de tik er ineens in en blijft dan totdat de motor weer wordt uitgezet. Ik denk zelf aan de koppelomvormer omdat de tik afhankelijk is van het motortoerental. Het gekke is dat er in R dan weer niets te horen is. Zit er wellicht een mechaniek in dat de koppelomvormer alleen in D gebruikt? Wie heeft er een idee? De tik was eerst al in lichte mate aanwezig maar viel pas op toen er een deel van de bakolie is gewisseld, er is namelijk net een ander blok ingelepeld. De tik zat er voor de motorwissel al heel licht in maar ik dacht toen niet aan de bak. De bak schakelt verder prima op wat kleine onregelmatigheidjes na die je bij een flink ingelopen automaat kan verwachten :) een flush staat op het programma maar eerst wil ik graag weten wat die tik zou kunnen zijn.

Groetjes

Geplaatst door

Geertos (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zowel in P als R wordt de koppelomvormer gebruikt.

Enige verschil in versnellingen is dat bij 1e trap en R geen lock up plaats vind en bij de rest van de versnellingen wel.

Wel draaien de schoepen in R de andere kant op in de koppelomvormer. Hetgeen ervoor kan zorgen dat ea wel of geen tik of geluid geeft.

Je omschrijft dat na enkele seconden stil staan geluid veranderd. Dit klopt want als je stil staat ontkoppeld de bak na enkele seconden met de rem erop. Aandrijving van de koppelomvormer stopt dan.

Mijn advies ga naar een automaten specialist die doen niet anders dan dit soort klachten. Ook heb je een veel gebruikte bak dus mogelijk herkennen ze het geluid wel

De koppelomvormer draait volgens mij 1 kant maar op. Het achteruitrijgebeuren wordt pas helemaal aan het eind van de bak geregeld. Maar zou het iets met het lock up systeem te maken hebben? Er zit volgens mij een mechaniek in dat de wagen in D ontkoppeld. Bij voetje van de rem voel je de bak nl inschakelen alsof je van N naar D gaat.

Geertos 0

8 jaar

Oja duh koppelomvormer komt als eerste stom ja. Zit verkeerd om te denken.

De lock up zorgt niet voor het ontkoppelen van de bak bij stilstand maar voor het vastzetten van de koppelomvormer bij de iets hogere toeren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.