Renault Laguna: automaat schokt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

Hallo,

Mijn automaat begint steeds slechter te schakelen, ik heb de auto gekocht met 173000 op de teller, toen voelde je niks van het schakelen. Nu met 210000 op de teller begint de automaat te schokken. Het is het best merkbaar bij koude motor, en het schakelen van 2 naar 3. Het voelt alsof er teveel gas gegeven wordt tijdens het schakelen, iedere keer krijg je een duwtje. Het probleem is niet constant, soms schakelt ie perfect soms beetje voelbaar soms zo slecht dat ik me er aan irriteer.

Als je bijv de snelweg oprijdt voel je de auto van 3 naar 4 schakelen, dit gebeurt dan met een schok, maar direct na de schok voel je de bak met "slippende koppeling" zijn best doen om het gladjes te laten verlopen het schakelen. Maar dan is het dus al te laat en heb je de schok al gevoeld.

Als je 60 rijdt en je laat het gas los dan schakelt de bak door naar een hogere versnelling, hierbij krijg je vaak een duw van achter van plaats dat de auto gewoon verder rijdt.

Ik heb preventief al de olie laten vervangen bij autotrans lunteren. De auto gaat binnenkort op beurt, dan kan de dealer hem uit lezen.

Hebben jullie nog suggesties of opmerkingen?
Een bijkomende vraag die bij mij opkomt is of de smoorklep, en het softwarematig afregelen van het motor toerental en invloed hebben op het soepel schakelen van de bak?

Ook heb ik gelezen dat iemand het hydraulische gedeelte van zijn automaat had laten reinigen en dat dit het probleem oploste, werkt deze automaat ook zo? Ik weet namelijk niet wat voor soort bak het is een met planetair stelsel of een robotbak.

Als je het gas pedaal los laat en de auto begint uit te rollen dan na bijna een seconden schokt de auto even, als ik zo rond neus op het forum wordt er vaak over de smoorklep gesproken vandaar de link die ik leg.
Het betreft de 5-bak.

Al met al aardig wat vragen voor zo'n probleem, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Safrane10698

Geplaatst door Safrane10698 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

AS1 (105), 16 jaar geleden

Het is een conventionele bak met planetaire tandwielen, koppelingen en rembanden.
Bij schakelen wordt bijv. een remband bijgezet, koppeling E1 gelost en koppeling E3 ingeschakeld. Die timing moet heel precies zijn. Gaat bij een van de stappen iets niet helemaal goed dan kun je het verschijnsel krijgen dat je een schok voelt terwijl hij nog met schakelen bezig is zeg maar.
Vervuiling is een goed mogelijke oorzaak van het probleem aangezien het dus blijkbaar eerst wel goed was.
Ik zou eens voor advies contact opnemen met Renault (automaten) specialist Risseeuw in Arnhem (dichtbij voor jou)

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Oke, dankje ik laat wel de auto even uitlezen door de dealer, dan sluit ik in ieder geval uit dat er een foutcode in het systeem zit. Het schoon maken moet daarvoor de bak gedemonteerd worden?

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Oke, dankje ik laat wel de auto even uitlezen door de dealer, dan sluit ik in ieder geval uit dat er een foutcode in het systeem zit.[/quote]
Ik betwijfel dat er een foutcode in staat, anders zou hij in noodloop moeten gaan. Ik zou eerst even met de specialist bellen. Scheelt wellicht een onnodig bezoek aan de dealert.

[quote=Safrane10698]Het schoon maken moet daarvoor de bak gedemonteerd worden?[/quote]
Nee, de bak kan blijven zitten.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Oke dankje, de automaat geeft idd geen code aan bij starten of onder het rijden.
Ik neem aan dat autotrans lunteren dat ook kan het schoonmaken, die zit een paar km verderop en hebben ook de olie vervangen. Ik zal hun eens even bellen.

ksie2 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk dat het een mechnisch probleem in de bak is of wel een bakrevisie waarschijnlijk.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Auto is bij de dealer geweest, en heb een rondje gereden met een monteur, en natuurlijk doet de auto dan redelijk normaal. De monteur liet gelijk het woord drukregeling vallen wat niet in orde zou zijn. Even uitgelezen maar geen foutcodes.

Wat ik wel zo typisch vind is dat het schokken niet altijd is, maar onvoorspelbaar wanneer hij wels chokt en wanneer niet. En je voelt eerst een schok (duwtje in je rug) en dan voel, en hoor je de "koppeling" even slippen (zoals bij een handbak) en dan rijdt de auto verder.

Je zou zeggen dat je de schok zou moeten voelen bij het inzetten van de volgende versnelling, niet bij het los laten van de huidige versnelling. Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?

Verder heb je leuke info over de werking van de automaat ik ben razend benieuwd hoe dat ding precies werkt.
(Zoals AS1 al kort uitleg gaf) Ben ook benieuwd hoe de automaat het verschil in toerental zo snel kan regelen, en hoe de koppelingen worden geactiveerd. Waar de rembanden voor dienen.

Nieuwe olie had geen invloed op het schakelen.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Heb je autrans er mee laten rijden?.
Die kunnen perfect een diagnose stellen aan een automaat, en laat die dealer maar zitten.
Die zeggen al snel, bak is verrot.
je woont in Ede, dus Lunteren is maar een paar km weg, en die gasten hebben er echt verstand van.
Die doen de hele dag niet anders als die bakken uit mekaar halen.
een vervuild gasklephuis kan wel degelijk een schokkerig schakel gedrag veroorzaken.
Of het hydraulische kleppenblok is de oorzaak van het slechte schakelen.
maar verbaas je ook niet als het op een revisie uit draait gezien de km stand.
bij 2 ton zijn de meeste automaten al aardig moe.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Ik ben niet wezen rijden met een medewerker van Autrans, het geld is na nieuwe achterasrubber, nieuwe automaat olie en een beurt op. Maar zodra dit weer is aangevuld wil ik verder met de bak.

Ik heb begrepen van Autrans dat deze automaat een sterke en goede is, hij zou ook gebruikt worden in de espace modellen (die zijn natuurlijk nogal zwaar). Ik hoop dat daarom dat ie nog niet aan revisie toe is. Het gas klephuis bij een 2.2 dci is die gemakkelijk bereikbaar of zit die in het spruitstuk? (geloof dat het zo heette)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

als het een diesel is, dan zou de EGR verdacht kunnen zijn.
deze wil ook nog weleens voor een schokkerig rijgedrag de oorzaak zijn.
Maar het kan van alles zijn vanachter een pc.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Aah ik vroeg me al af of de 2.2 ook een EGR klep had. Ik ga vrijdag naar belgie via Duitsland, zal eens de motor flink aanjagen om hem schoon te blazen. Geeft de EGR altijd een storing als ie het niet doet of alleen bij bepaalde storingen? Ik hen namelijk geen storing in de auto.

rflietstra (0), 16 jaar geleden

Bij mij kwam de bak bij koude start zelfs in storing.

Hebben eerst de bak schoongemaakt met een speciale vloeistof en daarna zijn de eindcontacten van de drukregeling in de bak vervangen.
Dit was nodig omdat de bak in een versnelling bleef hangen en toch doorschakelde naar de volgende.
Bij wegrijden na koude start leek het er ook op dat de koppeling veel te lang in bleef

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Kwamen jou klachten overeen dan met mijn klachten?

Ik heb geen storingen, maar bij een koude motor is het schokken wel erger.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Nou er is een verbetering....

Heb de auto voorzien van zomerbanden, rij met de auto door de wasstraat en sindsdien doet de automaat het een stuk beter.

Eerst gaf ik de automaat een cijfer 5 voor de moeite, maar nu zou ik hem een 8 geven.

Ook schokt de motor minder tot niet als ik het gas loslaat. Zit er misschien ergens een electronisch apparaat of iets dergelijks onder de auto die nu gewassen is, die problemen gaf?

Temperatuur van de omgeving heeft geen invloed gehad op het schakelgedrag.

sgm (0), 16 jaar geleden

Gebruikt die wasstraat misschien water uit Lourdes? :-)

Hans4040 (315) PRO, 16 jaar geleden

Zo zie je maar.............een schone auto rijdt een stuk beter[img]http://img245.imageshack.us/img245/3316/...[/img]

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

@ Primere 11:
IDD de EGR klep was in storing. Ik heb deze schoon gemaakt, en nu maar afwachten.

Leo IJ. (0), 16 jaar geleden

Waar staat EGR voor? Ik heb ook een automaat en vind het schakelen ook wat schokkerig gaan de laatste tijd.

Hans4040 (315) PRO, 16 jaar geleden

Exhaust Gas Recirculation

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Ik weet nu zeker dat het hier aan lag, de automaat schakeld perfect. EGR kan je zelf reinigen, zit meerendeel roet en vuile olie op.

@ Leo de EGR klep is een motor onderdeel, en geen automaat onderdeel. (ter info) Is al veel over geschreven op dit forum, zou je even via zoeken moeten doen.

Leo IJ. (0), 16 jaar geleden

Maar mijn Laguna rijdt op LPG en nog maar 85.000 km gelopen. Van vervuiling kan dus eigenlijk geen sprake zijn. Of tóch? Bijkomend verschijnsel is dat ik af en toe na het starten van de auto na een minuut of zo bij een stationnair draaiende motor een plofje hoor wat volgens mij vanonder de motorkap vandaan komt. Zou er iets aan de hand kunnen zijn met de brandstofregulering? Ik zal nog eens goed opletten wanneer de plof te horen is. Misschien zit dat in de overschakeling van benzine naar LPG, maar dat weet ik niet zeker.
Brandstofverbruik is normaal en de motor draait soepel zonder haperingen, ook stationnair.

Safrane10698 (0), 16 jaar geleden

Volgens mij hebben benzine motoren geen EGR klep.

Leo IJ. (0), 16 jaar geleden

Oh, ik heb werkelijk geen idee. Als dat inderdaad zo is kan het probleem(pje, want zo erg is het nu ook weer niet) in ieder geval niet in die klep zitten. Ik denk dat ik het allemaal nog even aanzie. Tegen de zomervakantie moet de auto toch voor een grote beurt naar de garage. Kunnen ze er gelijk even naar kijken.

In ieder geval bedankt Sebastiaan.

Leo.

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Volgens mij hebben benzine motoren geen EGR klep.[/quote]
Dit onding wordt ook bij benzinemotoren gebruikt.
Het is puur een milieumaatregel om een lagere NOx uitstoot te bereiken, maar verder technisch ongewenst.
Op het forum kun je vinden hoe je 'm onklaar kunt maken.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik dacht dat dat bij renault niet zo makkelijk kan zonder dat je een storing krijgt.

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik dacht dat dat bij renault niet zo makkelijk kan zonder dat je een storing krijgt.[/quote]
Zie [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...]hier[/url]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.