Hoi Allemaal,
Sinds oktober vorig jaar heb ik een Laguna DCI. Het valt me op dat deze afhankelijk van het weertype goed dan wel matig presteert. Hoe kouder de buitentemparatuur, hoe beter de auto trekt. Zelf denk ik dat de AGR klep verstopt zit, of dat de luchtmassameter niet meer helemaal goed is. Op dit forum heb ik gelezend dat hiermee nog wel eens problemen zijn.
Kan ik problemen met die hele EGR regeling de kop in drukken door de regeling buiten gebruik te (laten) zetten. Zo ja, zijn er schadelijke gevolgen voor de motor te verwachten, vanwege de veranderde thermische belasting?
Verder denk ik erover om een roetfilter te laten plaatsen. Zijn hierover al ervaringen bekend?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Roetfilter is meer verbruik en verders is het nog maar de vraag of het nou allemaal wel zo'n probleem is. Het wordt nogal dramatisch gebracht allemaal, maar milieubewegingen moeten natuurlijk hun subsidies veilig stellen. Zo hadden we vroeger zure regen, met beelden van stervende bossen, waarin de milieuclubs later alsnog toegaven het een beetje overdreven te hebben. Daarna fosfaat in de wasmiddelen, lood in benzine, de Brent Spar van Shell, waar Greenpeace later alsnog moest toegeven dat hun verhaal eigenlijk niet klopte, dat er geen chemische meuk in dat ding zat, en nu komen ze weer over dat fijnstof.
Overigens houdt een roetfilter niet het kleinste fijnstof tegen, daarom worden nieuwere auto's zo afgesteld dat ze wat minder goed verbranden, waardoor je grotere roetdeeltjes krijgt, die de filters wel kunnen opvangen.
Persoonlijk mee eens, millieu is bedacht om grof geld aan te verdienen, en dat lukt tot nu toe prima vooral door de staat, de nieuwe regels staan al op stapel, en het tijdelijke>???? kwartje van Kok os nu toch wel aardig definitief geworden, terwijl het doel, goed openbaar vervoer een lachertje is ( gebleven)
Terug naar je vraag, persoonlijk heb ik in mijn bus de EGR klep dicht, wil absoluut geen roetfilter eronder, laatste meting was 0.92 terwijl 3.0 mag....
Vraag is of je ECU de sluiting van de EGR klep meet, zo ja, dan kan het niet.
Kan het wel, doen, schoner blok, minder dieselverbruik, minder roetuitstoot ook.
Je zal een storing op je bedieningspaneel zien. Om dat te omzeilen kan je misschien een sloop egr kopen en deze los laten bungelen.
17 jaar
Oke bedankt voor de reacties. Zeker door een losse EGR aan te koppelen zal het wel lukken. Ik vraag me alleen af, indien het inderdaad lukt de EGR buiten werking te stellen, of de hogere thermische belasting van de motor niet voor schade zal gaan zorgen op de langere termijn. Daarnaast vraag ik me af of de ECU bij het aansturen van de brandstofinspuiting niet rekening houdt met het feit dat de EGR klep (deels) open staat, waardoor de motor raar kan gaan lopen, of maakt dit simelweg niet uit?
17 jaar
Onzin.
Hogere thermische belasting ?
In deellast is de verbranding "heter" maar dan is de belasting al laag, in vollast is de EGR klep dicht en vindt de hoogste belasting plaats.
Betere verbranding in deellast, geen roetvorming in je inlaattraject, lager brandstofverbruik, iets beter oppakken turbo zijn de voordelen van de afsluiting van de EGR klep, welke alleen is bedacht voor het millieu, NIET voor het beter laten lopen van je motor....
Rijdt nu 50.000 km zonder EGR klep, zeer lage roetuitstoot, geen turbowolk, APK roetmeting zeer laag, etc.
Alleen als de ECU de EGR klep meeneemt in de meting past deze het mengsel aan, in mijn bus is dat gelukkig niet zo.
Controleert deze alleen maar of ie er is dan valt het mee.
@CBR2000,
Hou ons eens op de hoogte, in het geval als U het probeert!
17 jaar
Ik heb mijn EGR klep buitengesloten door simpelweg de stekker los te nemen. Geen verdere reactie van de ECU/Helga. Auto rookt in ieder geval niet meer. Trekt ook sneller op. vraag; Is dat wel normaal dat de ECU niet regeerd op het loskoppelen van de stekker?
17 jaar
Hangt af van het motormanagement.
Is verplicht nu dat de ECU reageert op een niet of niet goed werkende EGR klep, in de oudere versies was dat niet zo, en bij deze kun je ongestraft de EGR klep afsluiten.
Je hebt zelf al de voordelen gemerkt van het afsluiten ;)
Cor
@Arjan2
Ben eerlijk gezegd nog wat huiverig. Las nu vanavond op een andere site (kwam ik via Google) over een type ford motor (geloof een CDI kan dat?) dat je daarvan de EGR juist niet moet afdoppen, omdat dan de motor te heet zou worden. Dit omdat de gerecirculeerde uitlaatgassen een koelend effect hebben (hoe raar dat ook klinkt). Nu zal het ene type daar meer gevoelig voor zijn dan het andere maar toch, het zal je maar gebeuren. Desondanks denk ik dat mijn EGR klep in elk geval vervuild is, of de LMM werkt niet meer goed, omdat de motor verschillent presteert, afhankelijk van de buitentemp. Het zou mooi zijn als er iemand reageert die een DCI 120 pk heeft met afgedopte EGR. Het is mij niet duidelijk welk type motor COR1822 heeft?
17 jaar
arjan
afdoppen die klep kan helemaal geen kwaad, sterker nog je vookomt daarmee problemen in de toekomst.. let wel voor jou misschien onbekent ? een slecht of niet functionerende EGR-KLEP wordt op den duur een turbokiller en legt gegarandeerd het loodje..
paul,
@CBR1000
Ik bezit een Laguna GT 1.9dci uit nov 2001 met 230 000km op de teller. Ik rij nu met mijn DERDE turbo en sinds ik de EGR losgekoppelt heb (vanaf de derde turbo) rijdt hij duidelijk beter! Ook met de derde turbo waren de klachten erst vaag: soms trekkracht, soms niet; soms roken, dan weer niet. Na afkoppelen geen zwarte rook meer en ook betere trekkracht. Door het losnemen van de stekker is mijn EGR buitengesloten (je moet wel zeker zijn dat hij dan in gesloten toestand blijft staan en niet is vastgekoekt in open stand). De motor vervuilt gigantisch door die EGR en vervuilt kleppen, verstuivers, variabele schoepen en katalysator. Eruit dus!
Succes
17 jaar
Ik heb nu een dagje de stekker eraf. Trekt idd beter. Wil hem er toch eens uithalen om goed te bekijken. Heb laatst al wel in mijn inlaatspruitstuk gekeken en het zit er verschrikkelijk aangekoekt. Hoe moeilijk is het om het inlaatspruitstuk eraf te halen om te reinigen? En hoe dop je de EGR af? Heb in een ander topic nu een foto van gezien. Ik krijg wel een geel lampje op het dashboard daardoor, heb er maar een sticker op geplakt, maar geen sticker is natuurlijk beter.
17 jaar
@speerpunt
Dus jij krijgt wel een melding (geel lampje) te zien? Welk bouwjaar heb jij dan?
Inlaatspruitstuk moet tegelijkertijd met de uitlaatspruitstuk los. turbo los (olieleidingen) en dan ben je ook bij de katalysator. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar denk erover om het te doen. Ben wel handig, maar nog nooit gedaan en ook niet de geschikte ruimte ervoor. Schoonmaken en kat uitkloppen en het schijnt erg veel te schelen; ook in verbruik. Daarna kun je ook nog zo'n setje van Abcon gebruiken o de laatste resten te verwijderen(je hebt dan al de grote brokken verwijderd). Goed spul; moet gezegd worden.
17 jaar
Het boekje zegt Mei 2001 ;-)
17 jaar
Ok, afdoppen dus..... wanneer mag ik ervanuit gaan dat die klep gesloten is??
Mijn Laguna is maart 2002, komt dat type bouwjaar ook in aanmerking om " ongestraft " deze wijziging uit te voeren?
Ik ben er namelijk zeker van dat het bij mijn auto ook het een en ander aan problemen oplost, oa de onbeschofte roetuitstoot!
Als ik voor de geopende motorkap sta, dan neem ik aan dat de kunstof beschermplaat van de motor verwijderd moet worden om bij de Egr klep te kunnen, waar kan ik dat ding aan herkennen? of waar zit deze.....
Ik moet toch wat resonerende dingen in de motorruimte opsporen!
Bedankt alvast, eventueel een foto van de plaats waar dat ding zit is misschien wel handig...thanks!
17 jaar
@Arjan2
Beschermkap eraf, de zwarte luchtinlaatslang losnemen bij inlaatspruitstuk. Achter de luchtinlaatslang zie je een cilindervormige klep met stekker. deze zit met drie bouten vast. Zichtbaar deel is de verstelmotor en het andere deel zit in de luchtinlaat. cilinder uitnemen. Waarschijnlijk vol met roet. Cilinder bevat twee kleppen om de uitlaatgassen terug in de inlaat te brengen. Normaal gesproken zitten deze dicht, maar kunnen door vervuiling vast komen te zitten in geopende toestand. Dat moet dus niet. Schoonmaken en terugzetten. Ik heb mijn stekker eraf gehaald en dit geeft verder geen meldingen. ben benieuwd wat ie bij jou doet.
Succes.
17 jaar
Ter info heb ik een stukje tekst over de werking van de EGR klep in een F9Q motor
die in de Megane en Scenic type 1 zit (DCI motor).
Als ik dit zo lees denk ik dat mijn ecu wel degelijk gaat klagen als ik de steker van de EGR losneem.
http://webdisk.planet.nl/kamp2527/publie...
17 jaar
@Roland,
Klinkt aannemelijk. Daarom verwonder ik mij ook dat mijn computer niets meldt.
Als je twijfelt kun je toch ook gewoon even de stekker loshalen en kijken wat ie doet.
17 jaar
stekker loshalen heeft geen enkele zin je krijgt dan zowiezo een storing je maakt dan namelijk een onderbreking wat zal resulteren in een foutmelding.
paul,
@paulkelder,
Wordt de storing dan niet doorgegeven aan het dasboard? Is het dan toeval dat na het loshalen van de stekker de auto minder rookt en sneller oppakt?
Ik zou dan bijna denken dat er nooit een goede "communicatie" was tussen ECU en de EGR! Hoe kom ik hier nou achter?
Ik heb trouwens al het idee dat het electrische circuit rare kuren vertoond: soms wel starten op 4 cilinders, dan weer 3. Soms direct reagerren op stand gaspedaal, dan weer minder (een soort vertraging). En misschien verbeeld ik mij het wel, maar de radio stoort dan ook meer (vooral als ik het stuur draai) en lijkt ook minder hard te spelen bij dezelfde stand.
Is er iemand die dit herkent?
17 jaar
Rij nu een half weekje met de stekker eruit. Inderdaad foutmelding, maar hij rijdt wel lekkerder ;-) Ik heb maar een sticker over het lampje geplakt ;-)
17 jaar
Mijn auto stond bij de garage voor wat garantiedingetjes. Heb in de garage gevraagd hoe gedacht werd over de EGR-regeling in het algemeen. Niet positief was het antwoord. Inderdaad was de algehele indruk dat dit per definitie vragen was op problemen t.g.v. interne vervuiling van de motor. Ik heb daarom gevraagd om de EGR buiten werking te zetten dan te kijken of er foutmeldingen zouden komen. De monteur heeft vrijdag de stekker losgenomen en heeft zowel toen als vandaag nog een proefrit gemaakt. Geen foutmeldingen. Vandaag kon ik de auto ophalen omdat de overige zaken ook waren opgelost. Wat een verschil! Geen inhouden meer, maar gelijk vanaf 1400 duidelijk soepeler oppakken met ook een duidelijk merkbare vermogenstoename halverwege de 2000 tpm. Ook in de 6e versn. duidelijk meer trekkracht. Op de autobaan niet meer terugschakelen naar 5 om even snel iemand te passeren. Heerlijk. Ook op de buitenwegen kan ik nu rustig in de 6e versn. 85 op de teller rijden. Geen protest vanuit het vooronder. Al met al lijkt het dus een goed plan geweest. Nu nog hopen dat onkosten in de toekomst (turbo, intercooler etc) inderdaad dankzij deze preventieve maatregel uitblijven.
17 jaar
Na al deze berichten over de prestatieverbetering krijg ik toch wel de kriebels om het ook eens te testen. Ik heb een Megane 1.9 DCI van 2002. Die heeft een enorm dood stuk rond de 2000 toeren, wie weet gaat dan die klep wel werken en de turbo nog niet.
Eigenlijk zou je de ECU moeten laten denken dat de klep er nog is door een soort circuitje te maken wat het zelfde gedrag heeft. Zou er bij het tunen ook iets gewijzigd worden aan het gedrag van de EGR ? Lijkt een eenvoudige manier om performance te verbeteren.
Heb ook wel eens gedacht aan tunen maar ben er nog niet uit.
17 jaar
Verwacht geen grote vermogenstoename met een uitgeschakelde EGR klep, eerder een wat beter oppakken en vooral geen vervuiling meer van het inlaat traject.
Ik rijdt met de Hyundai H200 2.5 TD al 50.000 km zo, en met omgelegde carterventilatie, zodat ook de olie en carterdampen uit de inlaat blijven, via een oliescheidingsfilter wordt de olie wel opgevangen.
Millieutechnisch misschien niet fraai, wel prima voor het blok ;)
Cor
Hoe doe je dat met dat oliescheidingsfilter? Eventueel foto's? Ik zit hier namelijk ook aan te denken, alleen die slang los, zorgt voor troep in de motorruimte.
@CBR: hebben ze nog wat speciaals gedaan? Bij mij brandt het motorstoringslampje wel namelijk....
17 jaar
Goedkoopste oplossing voor het filter, leeg blikje van de frisdrank en plaatsen waar je ruimte hebt, slang aan de bovenkant erin vanaf het kleppendeksel, met in het blikje pannensponzen van metaal, daarop condenseert de olie.
Aan de andere kant van de bovenzijde een ander gat boren, daar een tuinslang in welke naar beneden loopt tot 25 cm boven de straat.
Een en ander met tywraps vastzetten, klaar.
1 x per maand controleren hoe vol het blikje is, maar bij een normale motor zal er niet veel olie in komen.
Deze olie komt nu niet in het inlaat traject, en de hete carterdampen ook niet.
Cor
@Speerpunt.
Voor zover ik weet heeft de monteur alleen de stekker losgenomen en ergens aan vastgemaakt zodat die niet bungelt. Toen we vrijdag aan het zoeken waren naar de EGR klep en diens stekkerverbindingen, kwamen wij tot de conclusie dat een stekker met slechts 3, hooguit 4 verbindingen lost moest. Dit in tegenstelling tot de tekening die ook bij dit onderwerp is gepost. Mijn auto is van oktober 2001, wellicht dat er in 2001 nog verschillende types EGR of ECU's in omloop waren? In ieder geval geen vervelend lampje.
17 jaar
Cor: Slang vanaf het kleppendeksel? Maar in principe zou je in dat potje bij de oliebijvul ook metalen pannensponsjes kunnen plaatsen?
17 jaar
Dat deden wij vroeger al bij de renault5 gtturbo, die carterontluchting los hangen. Werkt goed (Y).
Ja, werkt goed, maar dan heb je wel die dampen door je motorruimte, dus vettigheid overal......
17 jaar
Metalen pannesponsjes mag ook, daar condenseert de olie weer op, van uit het blikje dan wel een afvoerslang naar onder de auto maken...;)
cor
@Wok,
Ik heb je instructies gevolgd, ik zie inderdaad een cylindervormige klep.. deze staat open! en is gangbaar!
Moet ik de EGR er dan uit losnemen om te checken of de klep dan ook daadwerkelijk gesloten is?
Wat ik voorin bij de geopende klep voelde was ietwat olie, kan iemand mij ook vertellen waar ik de turbo kan vinden zodat ik eens kan nagaan of er speling op de as zit.... ik heb het vermoeden dat ik er gewoonweg overheen kijk ;)
Thanks!
17 jaar
Volg de luchtslang van je filter naar de motor. Die verdwijnt erachter. Die zit aan je turbo vast.
17 jaar
Nou, ik heb de regeling gevonden.... is het normaal dat dit redelijk kan zweten? zit er iets van een pakking tussen die ik dan moet vervangen ( stel dat ik de regeling loshaal, dan wil ik dat wel zeker weten want anders zit ik mooi, ik rij nl 130 km per dag ).
Uiteraard heb ik ook het juiste doppensetje niet bij de hand, dus heb ik nog even de tijd om een reactie af te wachten ( ik wil wel zeker weten dat die klep dicht zit, eer ik de stekker loshaal ).
Mensen, bedankt!
17 jaar
Ik ga aankomend weekend weer eens een poging wagen, is het nou dat ding dat dus pal achter de zwarte luchtbuis zit, en niet die waaraan de luchtbuis vastzit?
Het zweet daar wel een beetje olie, ik weet niet of dit normaal is en of dat weer met pakking dichtgemaakt moet worden?
Probleem met slecht trekken in de 5e en 6e versnelling begin weer op te spelen, rond de 3000 t/pm houdt de auto merkbaar in.
Thanks!
17 jaar
Gister op onderzoek uitgeweest, de EGR zelf heb ik niet los kunnen krijgen, wat zit dat kreng vast zeg!
In de luchtinlaat zag ik wel aangekoekt spul zitten en heb hier wat van weg kunnen halen, je krijgt daar van die niet schoon te krijgen poten van.... toen heb ik de stekker losgemaakt en ben eens gaan testen.
Ik krijg geen foutmelding, de motor pakt idd soepeler op en het lijkt wel of de auto ietsjes lekkerder trekt en wat minder verbruikt!
Ik weet niet of de klep open of dicht is, een monteur van Renault gaf aan dat deze met 181.000 wel vast zou zitten maar zeker weten doe ik het niet, zou ik het merken als de klep onverhoopt toch open zou staan?
De mindere trekkracht in de 5e en 6e versnelling is hetzelfde gebleven.
17 jaar
Vergeet niet dat na 180.000 km het inlaat traject redelijk aangekoekt is.
Wil je dat schoonmaken dan zal dat los moeten en schoongemaakt meten worden, geen mooie klus, maar daarna kan de inlaatlucht er weer vrij door.
Nogmaals, het is geen wonder oplossing om 20% meer vermogen te krijgen...
Iets minder verbruik van de brandstof, de zekerheid dat er geen roet in je inlaat systeem komt, en met de carterventilatie oliedampen een koek gaat vormen.
Doordat er geen inert gas wordt toegevoegd, en met de carter ventilatie omgelegd geen hete dampen bijgemixt worden is de prestatie iets beter van de motor en zuiniger, en blijft het inlaat traject schoon.
Doordat er geen uitlaatgassen worden afgetapt door de EGR zal de turbo iets beter oppakken, de turbo vervuilt ook niet meer waardoor door de schone schoepen minder wervelingen ontstaan als met aangekoekte schoepen.
Succes,
Cor
Ik had ook geen verwachtingen vwb meer vermogen, ik ben allang blij dat de motor wat soepeler oppakt... dat rijdt stukken lekkerder.... er zal idd veel troep in de luchtinlaat zitten, misschien een idiote opmerking van mij maar dat zit er dan onderhand al 180.000 km in, dan zal dat verder ook geen problemen veroorzaken, de turbo is volgens de history nog steeds de eerste!!?
Al met al was de vervuiling doorgegaan als de EGR niet afgekoppelt zou zijn, nu vervuilt deze niet meer verder dus lijkt het mij geen punt het zo te laten... correct me if im wrong!
Ikzelf ben niet technisch genoeg om het hele traject los te halen en te reinigen, bij een monteur zal het zeker in de uren gaan lopen, hoewel dit misschien toch de beste oplossing is.
Goed forum is dit, mensen geven hun ervaringen en oplossingen aan en dat helpt anderen, top!!
17 jaar
een egr-klep kan ook vast komen te staan in geopende positie,dus ik zou 'm toch écht ff afdoppen.
over het inlaatspruitstuk:een motor met turbo heeft op lage toerentallen zijn lucht hard nodig omdat de turbo dan nog geen druk opbouwd.(en eigenlijk alleen maar tegenwerkt)
met een half dichtgekoekt spruitstuk zal die zijn lucht echt niet makkelijker aankunnen...
Laten reinigen dus, heeft iemand een idee wat daar de kosten ongeveer van zijn?
En dat afdoppen, wat moet ik daaronder verstaan?
17 jaar
afdoppen is een stalen plaatje tussen het uitlaatspruitstuk en de egr monteren zodat er met zekerheid geen uitlaatgassen meer naar de inlaat toe kunnen.
Soort dichte pakking ;-)
17 jaar
[quote=Arjan2]Laten reinigen dus, heeft iemand een idee wat daar de kosten ongeveer van zijn?
En dat afdoppen, wat moet ik daaronder verstaan?[/quote]
een voorbeeld van zo'n plaatje
[url=http://imageshack.us][img]http://img181.imageshack.us/img181/8011/...[/img][/url]
paul,
Ok dan, nu volg ik het weer...
Maar om de EGR af te kunnen doppen, zal dat vervelende kreng wel eerst los moeten... bij Renault willen ze hem wel losmaken maar dan zal er geheid een andere EGR in komen, zijn die plaatjes trouwens kant en klaar te krijgen voor de Dci van Renault?
Vwb dat aankoeken, er zat wel vuiligheid in, maar dat is wat zichtbaar is maar ik ben bang dat diezelfde zooi dan ook in de onzichtbare delen zit... iemand een idee wat ik kwijt zou kunnen zijn voor een reiniging bij Renault?
17 jaar
Maak zelf een stalen plaatje met een pakking als maatgever.
Zijn niet in de handel, maar eenvoudig zelf te maken.
Heb je de luchtinlaat schoon en komt er geen verdere rommel bij, dan is het wel goed.
Cor
Dat met zo'n plaatje werkt perfect, maar de foto is waarschijnlijk van een Volkswagen. Waar moet het plaatjej geplaatst worden in de dci? Renault heeft de EGR klep ingegoten in de spruitstuk.
Martin
17 jaar
De EGR krijgt de uitlaatgassen via het spruitstuk, kan op dat punt geen plaatje ertussen?
Ah, U bedoelt bij de uitlaatspruitstuk? Da's niet (goed) te zien. Als dit inderdaad mogelijk is, wordt demonteren van de in-en uitlaatspruitstuk en tevens reinigen nog meer de moeite waard.
martin
17 jaar
Onder EGR zie je een metalen buisje lopen. Dat zou het kunnen zijn?
17 jaar
Ok, maar waar kun je het plaatje in de buis plaatsen/
17 jaar
Net even gekeken bij mijn auto (Megane 1.9 DCI 2002) en de EGR klep is maar met twee draden aangesloten. Niet met vijf zoals ik dacht. Alleen de pennen 1 en 5 zit een draad op, dat wil dus zeggen dat alleen de klep zelf bediend wordt en er nooit een terugkoppeling kan zijn van de klepstand naar de ECU. Enige wat de ECU zou kunnen detecteren is of de klep aanwezig is of niet. Dit is denk ik eenvoudig te omzeilen door een weerstand met ongeveer dezelfde weerstand als de spoel van de EGR klep op de twee draden aan te sluiten, in plaats van de EGR.
Ik ga binnenkort die steker van de EGR eens losnemen, kijken wat de reactie is.
Als er nieuws is laat ik het op dit forum weten.
[url=http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...][img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img][/url]
[url=http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...][img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img][/url]
Nieuwe info : Net de aanluiting van de egr klep losgenomen en geen foutmelding o.i.d. te bekennen.
Ik ga het eens proberen hoe het rijdt zonder de klep.
[url=http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...][img]http://i10.photobucket.com/albums/a134/R...[/img][/url]
17 jaar
Afgelopen week n.a.v. deze draad ook maar eens de stekker uit de EGR getrokken. Verbluffend dat dit zo'n resultaat kan hebben. Hij pakt echt veel beter op. En geen foutmelding op m'n dash :-)
17 jaar
[quote=Rednose5]Afgelopen week n.a.v. deze draad ook maar eens de stekker uit de EGR getrokken. Verbluffend dat dit zo'n resultaat kan hebben. Hij pakt echt veel beter op. En geen foutmelding op m'n dash :-)[/quote]
Welk type auto is dat ?
17 jaar
Hij loopt idd soepeler, hoewel ik gaanderweg steeds meer merk dat de auto aan trekkracht verliest...
Wellicht zou een reinigingsbeurt helpen, de grote beurt zit er eindelijk aan te komen aan het einde van de week.
Misschien helpt dat ook wel!
17 jaar
Ik krijg helaas een mooi geel gloeispiraallampje....... Laguna 1.9 dci 120 pk 2001...
17 jaar
Geen problemen met afgekoppelde EGR. Geen melding op dashboard en ook geen noodloop.
[url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/3824/...[/img][/url]
Laguna GT Privilege 1.9dci 120pk geoptimaliseerd -> 155pk (10-2001)
17 jaar
[quote=RolandK10257][quote=Rednose5]Afgelopen week n.a.v. deze draad ook maar eens de stekker uit de EGR getrokken. Verbluffend dat dit zo'n resultaat kan hebben. Hij pakt echt veel beter op. En geen foutmelding op m'n dash :-)[/quote]
Welk type auto is dat ?[/quote]
Sorry, dat ik dat niet even vermelde: Mijn gebakje is een 120 pk DCI Laguna van april 2001 (een van de eerste, hebben ze blijkbaar nog de controle op de EGR vergeten te programmeren :-) )
17 jaar
Mijn laguna is van 11-2001 en geeft ook geen melding van een losgekoppelde EGR klep. Da's nou ook raar?! Hoe dan ook, hij rijdt beter.
Ik wil nu ook definitief een oil catch can platsen om die carterventilatie buiten te sluiten. Mara mijn vraag is:
1. Hoe is dit proffesioneel te doen?
2. Heeft de DCI een PCV? (positive carterventilation valve)
3. Wordt de kleppendeksel ook belucht bij een diesel of alleen bij een bezine motor?
3.a. Dit in verband met de aantal slangen die op een catch can moeten woren aangesloten.
iemand al arvaring met het plaasten van een oil catch can bij een diesel?
Graag info.
dank, martin
17 jaar
hallo, heb mijn stekker ook los gehaald (megane 1,9 DCi uit 2004) en heb hierbij ook geen melding gekregen.
Het grootste verschil in deze situatie bij mij is: iets pittiger tussen 2500-4000 toeren. en lijkt iets zuiniger te rijden.
Mvg Niels
17 jaar
Stel ik zou het slangetje naar EGR doorknippen en het slangetje aan EGR stuurklep zijde (niet EGR klep zelf dus) afdoppen met bv een M6 boutje en een slangenklem.
Dan heb ik hetzelfde effect als zo'n blindplaatje van RVS.
Let op : in ieder geval voor de VW EGR werkt dit.
17 jaar
Heb laatst geprobeerd om de egr eruit te krijgen. Ding zit best vast. Zit een klein rot beetje beweging in.Kan je de EGR draaien ? Hoe ernstig mag je wrikken?
Als bij niemand dat lampje gaat branden vermoed ik dat er iets anders mis is wat het storingslampje doet branden. Lampje brandt niet met stekker in de EGR
17 jaar
Bij mijn broertje z'n laguna die slechts een maand verschilt ook geen foutmelding. Als ik de EGR stekker los maak, komt er meteen een storingslamje.
17 jaar
Nou ben ik benieuwd, zit er een verschil in het aantal draden aan de stekker van de EGR-klep van de auto van jouw broer en die van jouw?
17 jaar
zijn auto heeft GV in het midden, ik GZ. Dus daar zal, denk ik, echt geen verschil in zitten. Volgens mij heeft het met iets anders te maken, iets gerelateerd aan het huilen van de turbo (hoop ik), en nee, dat ligt niet aan de turbo, want die heb ik zelf al eens vervangen en het geluid blijft hetzelfde.
17 jaar
In een andere topic heb ik als volgt gereageerd:
Dat de auto slecht trekt herken ik deels. Ik dacht met het loskoppelen van de EGR een goede slag te hebben geslagen, maar twijfel nu toch wel een beetje. De trekkracht verschilt van dag tot dag, lijkt wel weerafhankelijk. Het verbruik is echter wel drastisch gedaald, en dat is een groot pluspunt. Verbruik is nu gemiddels 5,6 / 100 km bij wisselend gebruik stad/ snelweg. Ik blijf het wel vreemd vinden dat de auto soms nog geen worst van tafel trekt. Het valt me wel op dat als ik vanaf de 1e versn. gelijk goed doortrek, de auto in volgende versnellingen ook makkelijk doortrekt. Echter inhalen op de snelweg gaat soms erg traag. Ik vraag me af, zou dit een luchtmassameter probleem kunnen zijn?
Doordat de wielsensoren voor moesten worden vervangen en daarna ingeleerd, was de computer aangekoppeld aan de auto. De renault garage heeft toen ook even gekeken naar storingen die zijn opgeslagen in motormanagement. Jawel, de EGR deed het niet. Ondanks het feit dat er geen lampje gaat branden op het dashboard, heeft het motormanagement het wel degelijk in de gaten. Hoogstwaarschijnlijk is de auto hierdoor in een bepaald noodloop programma gaan lopen, en daardoor wisselende prestaties. De EGR heb ik weer ingeschakeld. Deze kwam met pijn en moeite weer op gang. Gelukkig doet ie het nog, hij had ook volledig vast kunnen gaan zitten. Tja, het verbruik is weer wat hoger. Ik hoop nu op constantere prestaties. Mogelijk is er een verband met de aircopomp. Die is ook aan het stuklopen, maakt een huilend geluid. Bij uitzetten van de airco is het geluid direct weg. Zou deze zo zwaar kunnen gaan draaien dat dit merkbaar is aan de prestaties van de auto?
17 jaar
Dan zou je eens een EGR van de sloop moeten halen en die ergens vastzetten in de motorruimte en er dan een tijdje de stekker van de elektronica opzetten. Of de EGR afdoppen en de stekker gewoon laten zitten.
Hoe werkt eigenlijk de actuator van de EGR klep? Kan het zijn dat die van stand veranderd als er geen aansturing is?
17 jaar
De mijne zit dus echt goed vast. Je kan 'm ietsje heen en weer bewegen. Is deze eruit te "draaien" ? Tis niet echt de bedoeling dat ik 'm eruit trek.
17 jaar
@speerpunt,
Als je met een schroevendraaien oid op de zijkant van een van de drie buitenste boutgaten tikt, dan kun je misschien de EGR klep om z'n as draaien. Hij kunt hem normaal gesproken vrij ronddraaien, maar let erop dat je niet hard trekt of wrikt aan de EGR klep. De buitenste cilinder is de stelmotor en het binnenste gedeelte is het klepmechnisme. Dit laatste zit vastgekoekt en je kunt hem abreken!
17 jaar
Gaan we proberen. Moet het rubber van de motorstop toch vervangen. Dat rubber sluit niet meer goed aan en je ziet er luchtbubbeltjes door de olie heen komen. Tis er 1 grote smeerboel.
17 jaar
In geval van smeerboel: wellicht is je inlaatsysteem ook flink vervuild. Ik zou de intercooler en toe-en afvoerslang eens reinigen met een goedje (weet effe niet meer hoe het heet). Er zit zeker olie in de slangen en intercooler. De warmte-uitwisseling wordt zo verslechterd en de aangeboden lucht naar de intake is minder koud en zuurstofrijk....
17 jaar
Kan dat met die dingen aangesloten? Voel er weinig voor om de hele handel te demonteren....
Heb wel een set van Abcon besteld (dat wat Paul altijd zo aanbeveelt ;-) )
En je kan die olie wel reinigen, maar vanuit je carterventilatie komt toch weer nieuwe olie, toch?
17 jaar
Als het alleen de olie(damp) via de carterventilatie zou zijn was het maar half zo erg. Vaak zweet een turbo ook wat olie via de compressor dus naast de carterventilatie komt er toch ook wat olie via de turbo in het inlaatkanaal. Dit levert nog niet direct problemen op.
Met name de roet die via de egr in het inlaatspruitstuk binnenkomt, in combinatie met een heel klein beetje olie is het probleem. Dit mengsel vormt een kleverige bende die spruitstuk en de nauwere inlaatkanalen doet verstoppen. Dus het voorkomen van roet in het inlaattraject voorkomt slechte prestaties en roken. Wanneer de inlaat eenmaal verontreinigd is, gaat de motor slechter verbranden. Dit betekent nog meer roet en nog sneller dichtslibben. Het is dus een neerwaartse spiraal.
Ben dus voorstander van het afsluiten van de egr en reinigen van het inlaattraject.
Erik
17 jaar
Iemand een voorstel? Ik zat sinds een maand ook met probleem met de EGR klep van mijn Master 2.2DCI uit 2002. Een collega van me had 'm effe snel aan de scanner gehangen om de foutmeldingen uit te lezen. Mijn eerste reflex was om de stekker eraf te trekken en ja hoor, hij reed stukken beter. Daarna heb ik het luchtinlaatcircuit losgehad om te kijken wat er nu werkelijk aan de hand was met de EGR. Wel, vanaf de turbo zat er een zwarte olie-achtige smurrie in de leidingen en in de EGR klep zaten heuse brokken koolstof. 'k moet toegeven dat het misschien mijn eigen schuld geweest is. Ik heb nl een paar maanden met een tuning chip rondgereden om de inspuitdruk te verhogen, wat ook wel voor meer roet in de uitlaatgassen gezorgd moet hebben. Maar in ieder geval, toen wist ik dat ik geen rotzooi meer in mijn motor wou hebben en heb de rookgaskant van de EGR klep dichtgemaakt met een plaatje. De wagen kreeg plotseling een enorme trekkracht (vergelijkbaar met rijden met een chip) maar ik kreeg wel de algemene melding op het dashboard "electronische fout/gloeikaarsendefect/water in filter". Ik heb toen maar het zekere voor het onzekere genomen en het plaatje terug weggenomen. Wat ik wel gedaan heb, is de rookgasleiding die naar de EGR klep ging, omgeleid naar een 2de (experimentele) uitlaat. De wagen is nu wel minder krachtig. Dat heet, tov het originele rijgedrag, is ie ietsje krachtiger in de lage regimes (tot 2500 rpm) en iets minder krachtig boven 2500 rpm. Maar het belangrijkste is dat de foutmelding op het dashboard weg is.
Waar komt die foutmelding vandaan? Is het een probleem? Welke van de 2 methoden raden jullie me aan?
Thanks....
17 jaar
[quote=Rednose5]Afgelopen week n.a.v. deze draad ook maar eens de stekker uit de EGR getrokken. Verbluffend dat dit zo'n resultaat kan hebben. Hij pakt echt veel beter op. En geen foutmelding op m'n dash :-)[/quote]
Heb hem pas ook afgekoppeld maar kan niet echt zeggen dat ik veel verschil merk.
Geprobeerd de volledige klepm eraf te halen maar dit lijkt wel onmogelijk...!!!
17 jaar
[quote=mikeys]Heb hem pas ook afgekoppeld maar kan niet echt zeggen dat ik veel verschil merk.
Geprobeerd de volledige klepm eraf te halen maar dit lijkt wel onmogelijk...!!![/quote]
Bij mij merk ik vooral dat , zoals anderen ook hebben beshreven, de motor onderin beter oppakt.
Ook heb ik geprobeerd de EGR helemaal er af te halen en ook bij mij is dat niet te doen. Hij is zelfs volledig in tweeen gebroken maar functioneert nog wel.
Het buitenste en binnenste deel zitten namelijk met een soort nagels aan elkaar op de drie bevestigingspunten. Ik zou ook geen goede manier weten om hem los te trekken.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar