Hallo
Ik heb een probleem met starten.Gisteren een paar kilometer gereden.Auto neergezet.Kort daarna starten maar ging het eerste moment heel traag maar sloeg toch aan.Thuisgekomen nog een paar keer geprobeerd .Was hetzelfde eerst even heel traag en daarna gewoon aanslaan.
Ik dacht aan een zwakke accu .Alhoewel die nog maar 2 jaar oud is.Doorgemeten maar deze is prima.Houdt ook onder belasting goede spanning.
Ongeveer 10.4Volt .Nullast 12.4 Volt.Heb ook nog de lichten een tijdje aangezet en de draden van de bobines afgehaald zodat je even kan doorstarten zonder dat hij aanslaat.Maar eigenlijk het zelfde .Eerst heel traag maar daarna gaat hij rond als een tierelier.Moet ik aan de startmotor denken of kan dit nog iets anders zijn.Is de startmotor eenvoudig te demonteren zonder dat men de aandrijfas moet verwijderen?
Heb de bekabeling bij de accu en massa/carrosserie ook nagezien is alles in orde.
graag uw reactie bij voorbaat dank
Jan B
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je accu is leeg of defect. 10,4 Volt duidt op een defecte cel.
Met motor uit moet er minstens 12 Volt op de accuklemmen staan.
Bij draaiende motor moet er 13,6- 14,3 Volt op staan bij pakweg 2000 o/m.
Jouw spanningen zijn te laag, dus ik vermoed dat de dynamo ook onvoldoende bijlaadt en dat daardoor de accuspanning te laag is.
Controleer ook het spanningsverschil tussen het motorblok en de carrosserie (voor het geval dat de massakabel rot is).
Gewoon spanningen meten en even een andere accu uitproberen. Dan weer meten en je conclusies trekken.
Sorry dat ik niet duidelijk was met mijn vermelding van de spanningen,
Ik bedoelde accuspanning met de motor uit 12.4 Volt
Accuspanning belast met accutester 10.4 Volt
Dus niet met draaiende motor.
Groet Jan B
12 jaar
De Oplossing:
Ik heb de startmotor eraf gehaald.Bij het demonteren bleek dat de voedingskabel op de startmotor heel makkelijk los was te draaien.De startmotor kon gedemonteerd worden zonder de as los te nemen.Bij inspectie van de startmotor bleek ook de kabel op het relais die naar de koolborstels loopt slecht vast te zitten.Dus te grote overgangsweerstanden.De weerstand was zo hoog geweest dat de isolatie van de kabel was gesmolten.Alles vastgezet en geisoleerd en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar