Hallo allemaal, Ik heb een Megane Scenic 1.4 16V uit 99 met bijna 3 ton op de teller. De wagen loopt op gas van het systeem Euro gas. Nu heb ik regelmatig last van backfires. Na een bobine te vervangen gaat het even goed maar na een tijdje toch weer een knal. Na de knal is het luchtfilter los en meestal draait hij dan op 3 pitten. Bobine vervangen en hij loopt weer. Na de laatste backfire trilt hij tijdens het rijden bij ongeveer 2500 toeren. Hij houd niet in en daarboven is het weg. Ik heb steeds problemen met Sagem bobines dus ik aan de dealer gevraagd wat zij gebruiken. Hij wilde mij een probleemloze bobine verkopen a 72 euro ex de BTW per stuk. Ik wilde het nu een keer goed doen dus wilde ik er 4. Maar toen de monteur mij KM stand zag zij hij doe deze inverstering maar niet want die backfires kunnen komen door een versleten kop. Ik dus niets gekocht en weet nu niet meer wat ik moet doen. De gas boer gaf ook diverse oorzaken aan. Verdamper,gas computer,bobines,kleppen stellen (kan niet).
Het trillen waar ik het over had doet hij ook tijdens het rijden op benzine.
Momenteel durf ik niet veel op gas te rijden ondanks de wagen dit wel doet.
Wat moet ik doen?
Beginnen met 4 nieuwe goede bobines zoja welke?
Verdamper vervangen? heeft 80.000 km erop staan.
Kop revisie? (auto start geweldig)
Sloop?
Hoor graag jullie opmerkingen.
mvgr,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als eerst ben ik geen fan van gas (dus niet letterlijk opvatten)
voor zover ik de scenic ken is het een geweldig auto. echter op gas komen de problemen. (de auto's die komen en gas er in hebben, hadden elke keer weer klachten)
de wagens hebben echter geen 3ton gereden
ik moet dus zeggen dat de monteur wel slim is geweest om het te zeggen
je betaalt dan 400euro voor bobines die goed zijn maar weet niet of het nog komt
koprevisie leuk en aardig maar kom je ook al gauw naar de 2000-5000euro (heb je al een vv scenic voor)
verdamper geloof ik niet zorgt naar mij weten niet zo snel voor backfire
verder zal de inlaatsysteem ook gedeeltelijk kapot zijn door backfire
de uitlaatsysteem kan er beter tegen maar kan ook schade krijgen
als de motor nu schokt kan het door de backfire komen dat hij probleem weer ergens anders heeft. luchtmassa meter
dus kort gezegt is het geld wel gedeeltelijk weggegooit, wil je de gok wagen doen.
wil je zeker een goeie wagen hebben kun je net zo goed een nieuwe wagen kopen
de vraag is hoeveel geld heb je er voor over
wanneer je dat weet kun je kijken of je toch afstand van de wagen kunt nemen
zo uit het verhaal en wat ik al een keer heb meegemaakt zou het waarschijnlijk een koprevisie worden.
voordat je dit doet laat dan eerst compressietest en cilinderlektest doen.
als deze niet goed zijn komt het hiervan. zijn deze binnen de perken dat is het heel veel wikken en wegen
naar sloop gaan vier bobine van een bezine motor kopen liefst met zwarte doppen die in japan gemaakt zijn zitten vaak in 99 tot 2002 16 kleps motoren kosten denk ik rond de vijftig euro en vier nieuwe bougies bij renault halen 7700500155 en op 0.7 mm zetten en denk dat je probleem opgelost is
[quote=trucker0werner]als eerst ben ik geen fan van gas (dus niet letterlijk opvatten)
voor zover ik de scenic ken is het een geweldig auto. echter op gas komen de problemen. (de auto's die komen en gas er in hebben, hadden elke keer weer klachten)
de wagens hebben echter geen 3ton gereden
ik moet dus zeggen dat de monteur wel slim is geweest om het te zeggen
je betaalt dan 400euro voor bobines die goed zijn maar weet niet of het nog komt
koprevisie leuk en aardig maar kom je ook al gauw naar de 2000-5000euro (heb je al een vv scenic voor)
verdamper geloof ik niet zorgt naar mij weten niet zo snel voor backfire
verder zal de inlaatsysteem ook gedeeltelijk kapot zijn door backfire
de uitlaatsysteem kan er beter tegen maar kan ook schade krijgen
als de motor nu schokt kan het door de backfire komen dat hij probleem weer ergens anders heeft. luchtmassa meter
dus kort gezegt is het geld wel gedeeltelijk weggegooit, wil je de gok wagen doen.
wil je zeker een goeie wagen hebben kun je net zo goed een nieuwe wagen kopen
de vraag is hoeveel geld heb je er voor over
wanneer je dat weet kun je kijken of je toch afstand van de wagen kunt nemen
zo uit het verhaal en wat ik al een keer heb meegemaakt zou het waarschijnlijk een koprevisie worden.
voordat je dit doet laat dan eerst compressietest en cilinderlektest doen.
als deze niet goed zijn komt het hiervan. zijn deze binnen de perken dat is het heel veel wikken en wegen[/quote]
Ik denk dat deze lap tekst echt een bijdrage is voor de oplossing van het probleem.?????????/
De vraag is duidelijk en dan kom je met een heel verhaal over nieuwe auto kopen en dergelijke.
Dit forum is bedoeld om elkaar te helpen met het oplossen van technische problemen.
Als iedereen gaat roepen dat je beter nieuw kan kopen of direct kan gaan revisren dan kunnen we gelijk wel stoppen .
Aangezien je lerende bent in de autobranche.
Hoop ik voor je toekomstige klanten dat je meer aandacht gaat besteden aan het oplossen van technische problemen.
Een nieuwe of andere auto kopen als oplossing van een probleem is wel erg kort door de bocht.
of leer je soms voor autoverkoper??
Ook al heeft de auto veel gelopen enz enz kan het best zijn dat er toch een goedkopere en acceptabele oplossing voor het probleem is.
En dat is wat we proberen te bewerkstelligen volgens mij.
Nieuw kopen en reviseren kan altijd nog.
Jij het het een keer meegemaakt .
Ik heb wel 100 keer meegemaakt dat er geen koprevisie nodig is.
Het probleem met lpg is dat de meeste garage houder er geen bal van snappen of weten.
En dan wordt er al snel geroepen kopreviesie of verdampers vervangen enz enz.
Altijd dure oplossingen.
Het probleem is daarna vaak echter nog niet opgelost.
gewoon logisch nadenken en dingen uitsluiten werkt vaak veel beter.
15 jaar
[quote=awdsubaru]Het probleem met lpg is dat de meeste garage houder er geen bal van snappen of weten.[/quote]
Op dit forum zijn we altijd blij met mensen die het anders zien en het wel snappen....
U bent een aanwinst op dit forum.
Kakelen prima maar ik zie ook graag de eieren ?
Gr. paul
De eieren zijn al lang gelegd hoor en gedeeld met anderen belangstellenden.
Dus geen paniek er komen nog meer eieren aan.
15 jaar
Hopelijk zijn het geen windeieren..... [url=http://img147.imageshack.us/i/knip.gif/][img]http://img147.imageshack.us/img147/9054/...[/img][/url]
Gr. paul
Paul ziet liever Barnevelders..:-)
@awdsubaru
Ik lees vanalles,maar ook jij maakt er nu een verhaal van zonder enige oplossing erbij te vermelden,en daar heeft de TS ook niet veel aan denk ik..
15 jaar
3 ton op gas met een relatief klein motortje in een grote auto? daar zal toch geen ongereviseerde kop op zitten denk ik.
Ik zou het zoeken in lucht lekkage in het inlaattraject gezien de backfires die hij gegeven heeft.
De suggestie van Willy lijkt me ook niet al te kostbaar en haalbaar als begin van de zoektocht.
Overigens moet mij van het hart dat ik in dit topic weer merk dat de profs en de leken soms niet dezelfde taal spreken. Jongens het is logisch dat mensen uit de branche denken in termen van rendament in relatie tot bijvoorbeeld de waarde van het karretje. Wij leken maken vaak een andere afweging soms uit liefde voor het (in mijn geval) barrel. Of soms ook gewoon eigenwijzigheid..ik laat me toch zeker niet door zo'n stuk roest uit het veld slaan bijvoorbeeld.
Ik heb veel aan dit forum als gewone garage achter in de tuin knoeier dus jongens please een beetje begrip en laat mekaar in z'n waarde. Sorry moest ik ff kwijt.
Gr Jaap
15 jaar
De backfire-problemen, die ik in het verleden meegemaakt heb, werden veroorzaakt door lekke inlaatkleppen en overmatige koolafzetting.
Verder ben ik het met Jaap eens v.w.b. elkaar in z'n waarde laten.
En laten we ons zo veel mogelijk concentreren op antwoorden, waar de T.S. wat aan heeft, en andere blabla achterwege laten.
15 jaar
Ik zou toch een lektest laten doen.
Als de kop nog niet gereviseerd is denk ik dat daar het probleem zit.
Of toch weer een bobine.
15 jaar
Als ik het goed begrijp is de backfire vaak gekoppeld aan een defecte bobine. Ik denk dat een defecte bobine de oorzaak is van de backfire. Loopt de motor weer netjes stationair (ca 750 rpm als i op temp. is) na het vervangen van de bobine? Heeft de motor in jou beleving nog net zoveel vermogen als vroeger?
Zo ja dan zou ik het volgende doen:
Alle Sagem bobines eruit en vervangen door Nippon Denso, Valeo, Beru of Febi. De laatste twee kosten je ca 150 voor een setje van 4.
Het inlaatsysteem nakijken op schade door backfire. Ook sensoren controleren. Misschien dat anderen je kunnen vertellen wat en hoe je dat kunt controleren. Ik ben geen prof.
Loopt de motor niet netjes stationair of mis je vermogen dan zou ik een compressietest doen.
15 jaar
Dat trillen van de auto heeft te maken met een ongelijkmatige verbranding.
Een lektest zegt genoeg over de kleppen en de kop.
Is de lektest goed zou ik de bobines vervangen.
15 jaar
Ik heb ook een Scenic uit 2000 gehad op LPG met dezelfde motor (1.4 16V). Ik geloof ook Eurogas met singlepoint injectie. Ik had met 60.000km wat backfires, de luchtinlaat lag er soms af. Was een leaseauto dus ik heb me er niet zo druk om gemaakt, luchtinlaat weer vastgezet en doorgereden. Daarna nog 20.000km mee gereden zonder problemen. Wij reden vaak korte stukjes, wellicht koolafzetting die na een lange rit weer weg was?
3 ton, holy... dat is een heel eind op lpg! Laat even weten hoe het afloopt. Heb je de backfires ook op benzine? Zo niet, dan lijken de bobines wel in orde. Hoewel deze regelmatig stuk gaan bij deze motoren (ook de 1.6 versie).
15 jaar
Uitlaatkleppen en inlaat lekken door niet meer te stellen klepspeling wegens versleten zittingen.
Moet gereviseerd worden , einde discussie.
En uiteraard bougies even afstellen op 0,6mm. Is ook te horen in de uitlaat: je hoort ploffen/spugen in de uitlaat. Is dat het geval dan kan de kop er wel af. Stelt trouwens niks voor, gelijk even gaszittingen erin en dan kan ie weer een hele cyclus mee!
[quote=RenaultDriver]Ik heb ook een Scenic uit 2000 gehad op LPG met dezelfde motor (1.4 16V). Ik geloof ook Eurogas met singlepoint injectie. Ik had met 60.000km wat backfires, de luchtinlaat lag er soms af. Was een leaseauto dus ik heb me er niet zo druk om gemaakt, luchtinlaat weer vastgezet en doorgereden. Daarna nog 20.000km mee gereden zonder problemen. Wij reden vaak korte stukjes, wellicht koolafzetting die na een lange rit weer weg was?
3 ton, holy... dat is een heel eind op lpg! Laat even weten hoe het afloopt. Heb je de backfires ook op benzine? Zo niet, dan lijken de bobines wel in orde. Hoewel deze regelmatig stuk gaan bij deze motoren (ook de 1.6 versie).[/quote]
Als hij op benzine wel goed loopt, zegt niet alles, omdat LPG een hogere vonkspanning vraagt.
Er kan ook dan dus sprake zijn van een slechte bobine.
15 jaar
[quote=primera p11]Dat trillen van de auto heeft te maken met een ongelijkmatige verbranding.
Een lektest zegt genoeg over de kleppen en de kop.
Is de lektest goed zou ik de bobines vervangen.[/quote]
Een lektest zegt maar in beperkte mate wat van de kop en de kleppen. Het zegt alleen of i op dit moment dicht is. Als i dicht is kan i bij wijze van spreken morgen lek zijn omdat de kleppen aan het einde van de stelweg zijn.
15 jaar
Een lektest zegt alles over de kop en net wat Sytze zegt,ploffen en spugen duid op ingeslagen zittingen en/of verbrande kleppen, met deze km stand heel normaal.
Vandaar ook het trillen van de motor,geen compressie op een of meerdere cilinders.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar