Renault Scenic: Backfire ellende

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi allemaal ja daar ben ik weer,Ik heb nu de nodige topic's besteed aan mijn renault megane uit scenic.
dan weer te hoge toeren(stappenmotor vervangen) niet meer rijden op gas (dus moest de verdamper vervangen worden voor een "önderhouds"vrije verdamper) dan weer koelvloeistof lekkage (waterpomp vervangen en daarna radiateur)denk je alles gehad te hebben Krijg je weer backfire! luchtfilter huis kapot bougies en bougiekabels vervangen kleppen gesteld. En ja als klap op de vuurpijl een lekke koppaking tijdens die reparatie werd de motor opgegeven cylinder was kapot en er zat een "barst"in het blok.

Toen dacht ik de laatse drastische operatie te voltooien door een nieuw blok te laten plaatsen(niet gereviseerd maar een echt nieuw blok met 0 km's)En ja niets geen problemen meer starten lopen wat geweldig,na een week je moest hij voor de keuring(APK) en ja hoor glansrijk er door.

En toen!!! gisteren moest ik een keer heftig remmen en daarna kreeg ik weer een backfire heb alles thuis nagekeken(bougie kabels etc niets aan de hand is tenslotte ook nieuw)vandaag weer meerdere keren backfire vanaf lage toeren meer gas geven en dan knal.Benzine geen problemen houd met koude start niet de toeren vast.
Helup, helup niet nog meer geld over de balk please mvgr Iwan

eone

Geplaatst door eone (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Ik zou dan maar eens overwegen te stoppen met LPG.

eone (0), 17 jaar geleden

nee dat is de oplossing bedankt!horde mensen kunnen wel probleemloos rijden op LPG. Als je bij ieder probleem zo makkelijk reageert zal iedereen wel blij met je zijn.Ik heb al genoeg commentaar gehad moet je ook niet iets over renault zeggen.Ik heb graag serieuse reacties.

Devvo (0) PRO, 17 jaar geleden

als je renault dealer het niet weet of niet de kennis in huis heeft om achter dit probleem te komen zou ik de auto eens neerzetten bij een LPG specialist...

Bonito (0), 17 jaar geleden

Dat probleem met backfire heb ik ook gehad met een hoop ellende en heel veel backfire schade.
Van alles geprobeerd maar niks hielp.
Uiteidelijk heb ik de bougie's, Super bosch met 4 bruggen per elektrode dat voor het rijden op LPG
Is voorgeschreven vervangen.
Ik heb standaard bougie's ingedaan en geen last van backfire meer gehad.
Wel even de brug van de bougie's een 0.1 kleiner gezet omdat ik op LPG rij.
Zelf nu de motor slecht start heb ik geen last meer van backfire.

succes

eone (0), 17 jaar geleden

met alle respect voor LPG specialisten,daar word ik niet wijzer van daar ik bij iedere Lpg specialist een ander verhaal hoor voor het zelfde probleem.Ik heb momenteel een verdamper van amper een half jaar oud.en hij zou onderhoudsvrij zijn!! maar ondertussen heb ik ook gehoord dat dat een fabeltje zou zijn en daar betaal je dan voor he' best lullig allemaal.De auto bevalt me prima en is verder ook hellemaal okay anders kwam hij natuurlijk niet de Apk door,maar ja ondertussen staat hij meer dan dat hij rijd.Prettige bijkomstigheid is dat mijn vrouw niet durft te rijden in de scenic .dus is hij geheel voor mij maar ja dan kan je er nog niet op vertrouwen dus heb je er nog niets aan. Onder tussen is er al maar aan de auto verspijkerd dan ik er voor betaald heb en is het niet echt leuk meer ik hoop dat ik nog kostenbesparende tips secu oplossingen op dit forum kan krijgen.

eone (0), 17 jaar geleden

[quote=Bonito]Dat probleem met backfire heb ik ook gehad met een hoop ellende en heel veel backfire schade.
Van alles geprobeerd maar niks hielp.
Uiteidelijk heb ik de bougie's, Super bosch met 4 bruggen per elektrode dat voor het rijden op LPG
Is voorgeschreven vervangen.
Ik heb standaard bougie's ingedaan en geen last van backfire meer gehad.
Wel even de brug van de bougie's een 0.1 kleiner gezet omdat ik op LPG rij.
Zelf nu de motor slecht start heb ik geen last meer van backfire.

succes[/quote]
bedankt voor je reactiehoe stel je de brug in??

eone (0), 17 jaar geleden

Vandaag begint de auto ook te horten en stoten op benzine???!!!

AS1 (105), 17 jaar geleden

kijk vanavond als het donker is eens onder motorkap met lopende motor en kijk of je vonkjes ziet bij een van de bobines.

eone (0), 17 jaar geleden

en wat als ik die dan zie?? bobines vervangen??

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Iwan,

Is dit probleem dat zich nu ook op benzine voordoet ook op benzine al langer aanwezig? Het is namelijk altijd zo dat een probleem dat zich in algemeen voordoet (dus bv ontsteking) zich op LPG beter laat zien dan wanneer op benzine gereden wordt. Als ik even heel simpel redeneer zonder je benzine probleem mee te nemen denk ik: hard remmen, daarna backfire. Bij het harde remmen laat je plotseling je gas los en wanneer er dan nog gas in wordt gespoten zal dat even laten bij gas geven ontbranden met backfire tot gevolg? Ik heb een wat modernere gas installatie op mijn 406 en ook veel problemen gehad met "gas specialisten". Ze werden zelfs genoemd op de officiele AG-site. Maar in Kaatsheuvel heb ik zelf een LPG specialist gevonden die echt wel goed is in dit soort zaken. Hij ziet in 1 opslag of je software up-to-date is en of de juiste injectoren zijn geinstalleerd (inderdaad, de vorige gas-hufter had de verkeerde erin geschroeft, arghhh en als particulier niet te controleren).
Vonkjes zie je niet in het donker, of het moet echt kwart na 12 zijn. Probeer eens in eerste instantie je gas installatie een paar weken niet te gebruiken. Waneer zich dan nog problemen voordoen, die eerst oplossen (ontsteking). Wanneer dat goed is kun je weer op gas.
PS vermeld even je merk/type gas installatie (AG DGI?)
PPS Zo ja, is je injector al eens vervangen en hoeveel kilometers heeft die achter de kiezen?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Persoonlijk zou ik de auto wegdoen.
Me verlies nemen en wat anders gaan zoeken, ik denk dat het een gebed zonder eind is.
Er is al zoveel aan gedaan, het had allang een keer goed moeten zijn.
En met een grote boog om renault heen lopen, op benzine al een drama en dan word het op gas niet beter.
Maar als je er toch mee door wilt zou ik een goede gasspecialist opzoeken, want daar zit denk ik het probleem.
Of toch weer in die bobines.
Maar ik denk dat je deze stations allang gehad hebt en alles al bekeken is.
Dus weg ermee, uithuilen en opnieuw beginnen.

eone (0), 17 jaar geleden

iemand een idee wat je er nog voor kunt terug krijgen (met een splinternieuw motorblok)????

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

[quote=hoogfrequent]Ik zou dan maar eens overwegen te stoppen met LPG.[/quote]
Iwan, bovenstaande opmerking is echt serieus bedoeld. Natuurlijk rijden er bosjes mensen zonder problemen maar niet ieder motorblok leent zich voor lpg! Je ervaring met vorig blok en huidig blok, en de vele gemelde prolemen op dit forum geven geen positief beeld. LPG of benzine rijden is puur een kwestie van kostenafweging. En die kostenafweging bestaat niet alleen uit extra wegenbelasting, afschrjving installatie maar ook uit extra te verwachten kosten zoals vroegtijdig vervangen kleppen en alle overige problemen waar je helaas ervaring mee hebt gekregen. Het omslagpunt wordt hierdoor negatief beinvloed en je moet dan wel heel veel km maken om er echt gunstig uit te springen.

De auto weg doen vind ik nog wat rigoreus. In ieder geval op benzine moet die goed kunnen rijden. Concentreer je eerst op die problemen Mocht daarmee ook het backfire probleem te verklaren zijn dan zou ik het nog eens op lpg proberen. Anders zou ik stoppen met lpg. Is goedkoper dan nu de auto wegdoen.

En Renaults die rijden heerlijk. Maar een hoger onderhoudspost dan gemiddeld is wel te verwachten.

eone (0), 17 jaar geleden

Tja Zit Wat In Laat De Auto Nog 1 Maal Uitlezen ,en Hoop Dat Ik Er Dan Uit Ben Anders Weet Ik Het Ook Niet Meer In Ieder Geval Bedankt Voor De Reacties !

marco12 (0) PRO, 17 jaar geleden

Auto's met regelmatig backfire, beginnen we altijd met een stekkerdoos van een trekhaak op het luchtfilterhuis te monteren.
Met een gatenboor een gat maken, electr. gedeelte uit stekkerdoos en stekkerdoos monteren. (natuurlijk wel na luchtfilter, krijg je dan backfire, klepje gaat open en je luchtfilterhuis blijft bespaard.
Backfire is een ontstekingprobleem, experimenteren met verschillende merken bougies heeft ons al vaak het probleem opgelost, anders eens met een plantespuit bij de bobines en kabels nevelen, als hij dan slecht gaat lopen is daar een lekspanning.
Succes.

Bonito (0), 17 jaar geleden

met alle respect voor LPG specialisten,daar word ik niet wijzer van daar ik bij iedere Lpg specialist een ander verhaal hoor voor het zelfde probleem.Ik heb momenteel een verdamper van amper een half jaar oud.en hij zou onderhoudsvrij zijn!!

Mijn renault Laguna Break2.0 lit. is van 1997 Met een Vialle G3 installatie.
In 1997 is LPG ingekomen en in 2006 is de verdamper gereviseerd bij kmst. van +/- 305.000 d.km.
Mij is verteldt dat een kleine verdamper storing gevoelig is, ik heb daarom gekozen voor de grotere ouderwetse verdamper
van Viale omdat deze minder storing gevoelig is.


bedankt voor je reactiehoe stel je de brug in??
Eone, De brug bij te stellen doe je met een speciaal gereedschap.
Heb je dat niet dan kan je het doen door voorzichtig een tikje op de brug te geven.
Is de ruimte tussen de brug en elektrode te klein dan met een klein schroevendraaier terugbuigen.
Omdat het de laatste tijd veel regende kan het zijn dat jouw bougiekabels en bobine vochtig zijn waardoor je vonkoverslag krijgt.
Koop bij een autozaak starthulp en spuit het over de bedradingen. In de spuitbus zit een waterverdringer en een beschermlaag.


succes.

eone (0), 17 jaar geleden

hoi bonito mijn verdamper zou ook onderhoudsvrij zijn weet jij wat dat in houdt!!!!!

zou je een defect aan een bobine moeten kunnen vinden met uitlezen?????

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Een verdamper onderhoudsvrij lijkt me erg sterk.
Er zitten membramen in en een aftapplug voor de viezigheid.
Waarschijnlijk bedoelen ze dat er op verdamper een stappenmotor en die regelt het stationnair toental en dat er daardoor niets afgesteld hoeft te worden.
Als het een g3 installatie betreft mag er geen eens een ouderwetse verdamper op want dan vervalt de g3 goedkeuring.
Dan is tie namelijk weer af te stellen en dat mag niet, en kun je de uitstoot weer beinvloeden.
De bougie doe je af stellen met voelermaatjes en niet zomaar een tik erop geven.
Een voelermaatje van 0.5 ertussenen zachtjes tikken tot de brug ertegen aan ligt.
Bougies van NGK geven goede resultaten op gas.
Gewone standaard bougies, niet met 4 elektroden.
Backfire duid op een te arm gasmengsel, dat heeft toch met afstelling te maken.
Het is een nieuwe motor, dus de kleppen zijn goed.
Ontsteking en bobines zijn gevoelige punten bij renault.

AS1 (105), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Als het een g3 installatie betreft mag er geen eens een ouderwetse verdamper op want dan vervalt de g3 goedkeuring.
Dan is tie namelijk weer af te stellen en dat mag niet, en kun je de uitstoot weer beinvloeden.[/quote]
Zou je denken, maar ik heb een installatie met G3 op het kenteken en met verdamper welke toch nog afstelbaar is.
Er zit wel een stappenmotor op.

herodepero (0), 17 jaar geleden

Ik heb met m'n scenic 2.0 uit 98 ook het backfire probleem gehad
Ook bobines, bogies,stappenmoter en de hele ratteplan vervangen ,maar het hielp niks.
Dit gebeurde allemaal bij een gasspecialist
Uiteindelijk heeft hij de computer van het gassysteem vervangen door een gebruikt exemplaar die hij nog had liggen (deze kwam uit een megane)Deze mocht ik een maand op proef om te kijken of het dan over was.
Sindsdien nooit meer last gehad van backfires

Mijn conclusie is wel dat een gasspecialist ook niet echt weet hoe je die backfires moet verhelpen!!

eone (0), 17 jaar geleden

dat idee had ik ook al elke gasspecialist heeft zijn eigen oplossing!!!!???

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Er is ook vaak geen pasklare oplossing voor.
Het is vaak een combi van faktoren, onderhoudsstaat, kleppentrein,ontsteking,valse lucht,bougies,kabels,lambdasonde,gastraject,verdamper.
Zomaar een kleine opsomming van wat er niet goed kan zijn.
Een gasspecialist kent vaak het produkt goed wat tie verkoopt, maar het word in zoveel verschillende autos gemonteerd met specifieke rij eigenschappen en bij komende mogelijkheden en onmogelijkheden om op gas te rijden.
In het ene autotype is het probleemloos en in een ander merk is het een drama.
ik zeg altijd, zoek een auto met stabiele elektronica, dat scheelt een hoop ellende.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ik kan een jongen die werkt bij ren.
veel problemen met bobines
door vocht roesten de bevest. boutkes en gaten.
deze verzorgen ook de massa van de bob.
oplossing als er roest zit.
bobine(s) verv. en voor monteren de gaten volproppen met silic.kit en dan vastzetten en afseren met kit(waterdicht maken.
eerst goed cotroleren.

Bonito (0), 17 jaar geleden

eone, Of jou verdamper onderhoudsvrij is hangt af welke type jij hebt.
Heb je een kleine verdamper dat in combinatie met een LPI installatie werkt ?
Mijn gas specialist vertelde mij dat kleine verdampers storing gevoeliger zijn dan de grote ouderwetse.
Die van mij is onderhoudsvrij ik hoef de aftapplug ook niet los te draaien.
Wat de bobine betreft deze kan je controleren met een stroboscooplamp.
Kijk ook even of je bij de bobine nadat de bougiekabel is uitgetrokken of er geen roest in zit.

Bonito (0), 17 jaar geleden

Primera PII, Met een voelermaatje kan ik geen bougie brug afstellen maar controleren.
Ik heb speciaal gereedschap voor het afstellen maar als je dat niet hebt dan kan je het ook op de beschreven manier doen.
Natuurlijk moet je het wel controleren met bv een voelermaatje.

Bonito (0), 17 jaar geleden

O,ja, Primera PII, Ik heb een ouderwetse grote verdamper van Viale en het gas gaat via de ouderwetse mannier naar de motor.
Mijn G3 inst. is voorzien van een zelflerend regelbox.
Ik heb hiervoor gekozen omdat toendertijd met de kleine verdamper veel problemen waren.
Op mijn kenteken staat G3.
Wat de voorgeschreven bougie's betreft, ik heb standaard Bosch in gedaan, de motor rijdt hier goed op.

eone (0), 17 jaar geleden

Hoi allemaal heb ondertussen auto laten uitlezen,met het reseltaat dat temperatuur van de motor niet warm genoeg wordt en dat de lambdasonde niets doet! Kan dit met de backfire te maken hebben???

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Is zeker mogelijk omdat het mengsel dan niet klopt, krijgt verkeerde waarden.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

Jongens Probeer Het
Weet Van Vroeger Dat T Ook Wel Gebeurde Door Te Arm Mengsel.
Lees Alles No Es Door En (lampje)
Verdraai De Verdamper Eens Een 1/4slag Op De Rijrichting
Gewoon Proberen?
Jerry

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Man wat een ellende......als alles goed lijkt te zijn blijft er toch idd maar een ding over en dat is dit(reeds eerder genoemd): neem voor de bougies types welke een ouderwets model hebben, die zijn voor elke auto leverbaar en zeker voor deze renault, stel de electrode afstand in op 0.5 milimeter. Dan garandeer ik dat je probleem weg is. Zoniet dan maak ik um gratis voor je. Doe dit nou maar en je zult zien dat de backfires over zijn. Behoudens dat er geen kapotte bobines ed op zitten natuurlijk!

mvg Sytze

zilver1 (0), 17 jaar geleden

Sytze, als de schoonvader van Iwan mag ik de reparatie steeds uitvoeren.
Inmiddels de Lambdasonde en thermostaat verv. geen sucses wel komt de motor beter op temperatuur.
Na het doormeten van alle sensoren geen verkeerde waardes gemeten.
Als laatste redmiddel inlaatgedeelte met gasklep scoon gemaakt, op eens loop de motor beter maar het duurt erg lang voor hij stationair loopt.
Als laatste de zekeringen onder de motorkap van het gas vervangen, dit geeft weer hoop motor loopt weer op gas en benzine!!!!
Blijven er een aantal vragen over:1 Basis afstelling van de gasklep?
2 Basisstand(lengte stift)stappenmotor?
3 Gasinst. moet G3 zijn maar verdamper met stationairstelschroef en stelschroef in de slang naar inlaat en geen stappenmotor in de slang??????????
Graag reactie dan kan ik Iwan verder helpen.







11111

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

sytze: royaal aanbod moet ik zeggen. Zo'n tip moet je wel opvolgen lijkt me. Theoretisch gezien verlaag je hierdoor de benodigde ontsteekspanning en zou (als deze tip goed werkt en hiermee heb je kennelijk goede ervaring) dat betekenen dat de huidge ontsteking onvoldoende spanning opbouwt en/of deze spanning vroegtijdig weglekt of overspringt. Voor 20 jaar terug bouwde ik al transistorontstekingen en rijden op lpg met Renault 12's 16, 11, Simca's 1100S gaven hiermee nooit, maar dan ook nooit problemen (bij mij). Ik kon zelfs starten bij -20 op gas terwijl dat op benzine niet meer lukte. Backfire nooit gehad. Electrodenafstand minimaal 0.7. Ik begrijp dan ook niet goed dat dit het redmiddel bij de tegenwoordige auto op gas moet zijn. Vanuit jouw ruime praktijkervaring geloof ik je graag (praktijk en theorie verschillen wel eens :) en heb je misschien nog een verklaring die ik over het hoofd zie.

Ik begrijp dat er vaak meerdere bobines in een Scenic zitten. Is dat er dan voor elke bougie 1 of wordt dit gecombineerd (1 bobine voor 2 bougies) wat je ook bij Motoren (die dingen op 2 wielen) ziet? Ik vraag dit omdat als bobines gecombineerd worden dit een verklaring voor backfire kan zijn.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Yip, ik heb redelijk ervaring met renault en lpg, en geloof me, dat gaat perfect samen. Maar als het spul wat ouder wordt komt er hier en daar wat speling en vervuiling om de hoek kijken. Gasverdelers zijn ook vaak een bron van ellende. Maar mijn ervaring met renault en ford is: zet de bougies maar gewoon op 0,5, dan is backfire verleden tijd, mits de rest van de ontsteking en klepspeling goed is.
De bobines van deze renaults zijn in groepen van 2 in serie geschakeld, dus is er 1 stuk dan heb je op 2 cilinders een probleem, en stuk willen ze wel hoor, geloof me! Ook al lijkt het dat er niets aan de hand is, dan is er toch vaak een manko in een van de bobines.

Sytze

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Als je voor 2 cilinders 1 bobine hebt, is het dan niet zo dat alle 2 bijbehorende cilinders tegelijkertijd een vonk krijgen? I.e. cilinder 1 na de compressieslag en cilinder 4 in de loze slag? Zo gaat dat bij Motorfietsen. Op benzine geen probleem maar bij LPG zouden er gasresten in cilinder 4 of hierdoor aangezogen in de inlaatbuis kunnen zijn die dan ontsteken? Het is maar een gedachtekronkel.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Neeee! Ze hebben wel elk een bobine maar die staan primair in serie. Dus als een stuk is in de primaire kant zal de ander niet meer functioneren. Is misschien een beetje moeilijk te begrijpen maar zo is het wel. Is ie secundair onderbroken zal de ander het nog wel doen, snappie?

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Ik kan me een bobine met 2 hoogspanningswikelingen en 1 laagspaningswikkeling wel voorstellen. Andersom (nog) niet. Voor mij is de primaire wikkeling als E-man in dit geval de laagspanningswikeling maar mogelijk is dat in de autowereld andersom.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Sterker nog, het zijn twee losse bobines die direct op de bougie gemonteerd zitten maar via de bedrading in serie staan.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

OK, bedankt voor de moeite dit toe te lichten Sytze. Zijn dan 2 aparte hoogspaningswikkelingen met een min of meer gezamenlijk LS-wikkeling. Dat betekent dat ze tegelijk vonken, eentje zinloos zeg maar. En dan kom ik bij mijn eerdere suggestie terug. Zou die loze vonk niet tot backfire kunnen leiden? Sluit nu af want morgen weer hard aan het werk. Groet Richard

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=zilver1]Sytze, als de schoonvader van Iwan mag ik de reparatie steeds uitvoeren.
Inmiddels de Lambdasonde en thermostaat verv. geen sucses wel komt de motor beter op temperatuur.
Na het doormeten van alle sensoren geen verkeerde waardes gemeten.
Als laatste redmiddel inlaatgedeelte met gasklep scoon gemaakt, op eens loop de motor beter maar het duurt erg lang voor hij stationair loopt.
Als laatste de zekeringen onder de motorkap van het gas vervangen, dit geeft weer hoop motor loopt weer op gas en benzine!!!!
Blijven er een aantal vragen over:1 Basis afstelling van de gasklep?
2 Basisstand(lengte stift)stappenmotor?
3 Gasinst. moet G3 zijn maar verdamper met stationairstelschroef en stelschroef in de slang naar inlaat en geen stappenmotor in de slang??????????
Graag reactie dan kan ik Iwan verder helpen.
11111[/quote]
Loopt ie eerst te hard stationair dan? De stappenmotor red zichzelf wel zolang ie maar binnen zijn bereik zit. Tja met die laatste vraag heb je wel een klein probleem! Natuurlijk moet in die slang een stappenmotor zijn opgenomen die automatisch de gas kwantiteit bijregelt. Anders kan het geen g3 zijn. Je krijgt um nou ook moeilijk door de keuring, tenminste als de keurmeester de emissie eisen goed kent. Maar het kan goed functioneren, alleen vind maar es de goeie waarde bij elke gevraagde gasklep stand of vermogen. Dat gaat niet lukken omdat de verdamper niet net als vroeger geregeld wordt door een vacuum van een carburateur. Er hoort gewoon een stappenmotor op, maar die is duur he!

Sytze

ps. lambdasonde en thermostaat hebben geen ene biet te maken met backfire...sorry.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Er hoort gewoon een stappenmotor op, anders is de G3 op kenteken een loze kreet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.