Mijn Scénic met K7M motor, 216000 km en met vialle ams instalatie heeft bij lage toerentallen onder +/- 1500 toeren het probleem dat hij inhoud en daarna een knal geeft. Het gasverspreidingsstuk in de aanzuigbuis springt er dan af. Dit alles tot nog toe allen op LPG.
Er zijn nieuwe bougieskabels gemonteerd, kleppen gesteld op 0.15 voor de inlaat en 0.30 voor de uitlaat klep. De bougies zijn van Bosch super FR 78 X en zitten er ongeveer 25000 km in.
Wie herkent dit en kan mij helpen met dit probleem? Is het mogelijk dat de verdamper minder goed functioneerd of moet ik het probleem ergens anders zoeken? b.v in het electrische systeem of luchtinlaat. Zijn het de goede bougies of is het dan toch de klepspeling?
bvd Anton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bougies zijn super 4 van bosch
Als je zeker weet dat de kleppen goed zijn gesteld dan blijven er 3 dingen over; 1-vacuümslangetje MAP-sensor, 2-smoorklep-weerstand, 3-bobine(s).
Bougies zijn goed.
LPG heeft en lagere verbrandingssnelheid dan benzine 20m/s t.o.v. 30m/s, daardoor moet je de ontsteking vervroegen bij lage motorbelatingen. Vergeet niet dat de verwarmingsklep van de luchtinlaat je die moet afdichten daar het bij lpg geen verwarmde inlaatlucht moet hebben die ook als oorzaak kan zijn, laat de uitlaatgas controleren: het lijkt wel gek maar via een 4gas-analiser kun je de Lamda waarde zien waaruit je kunt concluderen dat het mengsel niet te arm is afgesteld of valse lucht aanzuigt. Sucses nog.
20 jaar
Als bougie wil ik je NGK adviseren. Die hebben op gas de beste prestaties. De bobines van deze motoren zijn berucht om hun slechte kwaliteit. Valse lucht agv slechte passing van je gasluchtmenger op de inlaat kan ook tot backfires leiden. Een slecht funtionerende actuator tussen de verdamper en de gasluchtmenger kan ook een oorzaak zijn. Bij deze km stand zou ik ook eens de compressie meten en eventueel een cilinder lektest. Werking van de lambdasonde controleren mbv een viergastester en multimeter of scoop. De lambdawaarde op de viergastester zegt niets over de lambdasonde. Voorlopig kan je nog vooruit met zoeken. Als je hierna nog steeds backfires hebt dan lees ik dat wel via deze post. Succes.
Henkie, ik kan in de vraagbaak van Olving de vacuümslangetje van de MAP sensor niet vinden en ook niet in de motor ruimte. Kun jij me daar bij helpen? Weet jij ook wat de weerstand is van de smoorklep weerstand en welke kleur draden dat ik moet testen.
BVD Anton
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar