Renault Scenic: banden spanning sensoren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

ik h eb een scenic staan van 2003 waarbij op het dashbord aan gegeven wordt dat de spanning achter niet goed is
de achterste 2 banden gaan knipperen na het starten als ik een stukje gereden hebt gaat of alles uit of alleen de rechtse blijft knipperen
de spanning is goed kan het systeem helaas niet uitlezen zou de rechter sensor defect wezen??

dick41

Geplaatst door dick41 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

dan uitlezen bij de dealer. kan de sensor wezen.

moet ook ingeleerdt worden bij de dealer

dick41 (0) PRO, 10 jaar geleden

had de banden op 2.2 bar staan
heb ze opgepompt tot 2.5 bar en nu is het goed

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dus je hebt ruim 2,5 jaar met een te lage bandenspanning gereden

RPJdeWeert (0), 10 jaar geleden

Of de grenswaarden van de sensoren moeten wat ruimer gezet worden. 2.2 bar is niet echt te laag lijkt mij......

dick41 (0) PRO, 10 jaar geleden

heb er nu winterbanden onder gezet
wil de winterbanden inleren dit lukte via mn trstkast(delphi)
op 3,8 bar zetten inleren terug zetten op 2,5 bar
maar na 10km stopt links achter op dishplay
heb er een nieuwe sensor ingezet maar nu werkt inleren niet meer meet wel de spanning alleen herkent die de ventielen niet om in te leren

Heino4267 (225), 10 jaar geleden

Weet je zeker dat je aan het goede wiel bezig bent geweest? Het wiel wat in het display linksachter is, kan in werkelijkheid rechtsvoor zitten. Je komt daar achter door een wiel tijdelijk een wat hogere bandenspanning te geven en te kijken welk wiel in het display reageert na een kilometer rijden.

En het juiste type ventiel geplaatst?

kaleido 1 (1710) PRO, 10 jaar geleden

Gaat het hier om model scenic 2 ? moet volgens mij geen verschil maken met scenic 1 phase 2 , maar ik heb een vergelijkbaar probleem gehad , grenswaarden stonden te krap .
Tevens is het wiel rechtsboven op het schermpje rechtsvoor , de rest wijst zich dan vanzelf qua plaats.
Als er een wiel verkeerd zit , geeft hij ook op het andere wiel een storing.
Om in de winter het probleem met inleren van de andere sensoren te voorkomen , zitten er in de winterwielen geen sensoren.
Geeft nu aan alle sensoren defect , als de zomerwielen er weer onder gaan , is alles terug normaal.

Heino4267 (225), 10 jaar geleden

Het is niet zo moeilijk:
- zet elke keer één wiel tijdelijk op een hogere spanning en kijk welk wiel in het display reageert.
- als dat wiel "niet op de juiste plaats zit", kijk je in de tabel in e bestuurdrsdeur welkekleur ventielcode het wiel moet hebben. Je haalt dan alle gekleurde ringetjes (gekleurde O-ringen) van de wielen af en zorgt dat de kleuren conform de tabel zijn. Dat voorkomt dat je de wielen moet wisselen en je kan m.b.v. de tabel, de bijbehorende kleur en met die kleur het juiste wiel zoeken, nagaan welk wiel je moet hebben om de bandenspanning te controleren.

Ook de bandenspanningen zijn aan regels gebonden:
Bij mijn Vel Satis (18 inch) geldt leeg/koud 2.2 voor en 2.0 achter. Volgeladen/snelweg is 2.2/2.5.
In de praktijk zet ik mjin voorwielen op 2.7: bij 3.0 Bar (door warme banden/snelweg) wordt het display oranje en moet je debandenspanning laten zakken.
De achterwielen zet ik op 2.4 Bar: als die bandenspanning te dicht in de buurt komt van de voorwielen, wordt het display óók oranje. De achterbandne mogen dus niet te hard staan, want dan krijg je problemen.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Is niet helemaal waar kaleido.

De banden hebben enkel een plaats gekregen in de computer om de bestuurder te helpen. De banden worden namelijk centraal ontvangen en zijn op geen enkele manier aan elkaar gekoppeld. En de winterbanden kunnen gewoon sensoren hebben, als ze alle 8 juist zijn ingelezen schakeld het systeem vanzelf over als je de banden omwisseld.

kaleido 1 (1710) PRO, 10 jaar geleden

Dat klopt Sebastiaan , maar op de 1 of andere manier werkt dit systeem niet bij meerdere auto s optimaal , ik had ook wintervelgen met de bedoelde sensoren , bij wisseling , ook na de sensoren ingeleerd te laten hebben door renault dealer , iedere keer gedonder.
Dus nu een setje wintervelgen zonder sensoren , en een setje zomer met sensoren.
Display nu zonder wieltjes aan de auto , en straks in het voorjaar weer 4 wieltjes aan de auto , zonder storingen.
2 onafhankelijke dealers kregen het niet voor elkaar , dus dan maar zo , moest iedere keer een vermogen afrekenen voor een 1/2 uurtje geknutsel.

Safrane10698 (0), 10 jaar geleden

Ja in de jaren van de kinderziektes wil dat nog weleens spaak lopen, maar het hoort dus met 2 setjes goed.te werken.

dick41 (0) PRO, 10 jaar geleden

het is het oude type scenic van 2003 (dus m et sleutel)
heb begrepen dat die niet tot 3.8 bar moet worden opgepompt om in te leren
de zomer banden werken nu wel goed alleen de winter banden niet
lukt niet goed om ze in te leren
wel krijg de drukken in beeld maar de pc zegt dat die lv niet herkent(begint met lv)

Heino4267 (225), 10 jaar geleden

Er zijn Renaults met in de computer plaats voor 8 sensoren en Renaults met in de computer plaats voor 4 sensoren.
Ik weet niet welke uitvoering wat heerft. Wel weet ik dat elke sensor vóór herkenning ingeleerd/ingelezen moet worden in de computer. Daarna kan je ze gewoon gebruiken. Dat houdt bij een computer met plaats voor 8 sensoren in dat je eenmalig "de winterset" laat inleren. Daarna kan je gewoon de zomerset en winerset achter elkaar gebruiken zonder bezoek ana de dealer voor opnieuw inleren.

Bij een computer met slechts plaats voor 4 sensoren houdt dat in dat je elke keer dat je wisselt van zomerbanden naar winterbanden door een complete set van 8 velgen met 4 zomer en 4 winterbanden daarop te gebruiken, je 2 x per jaar de set van 4 velgen/sensoren/banden moet laten inlezen.
Zoals hierboven gesteld kan je óók rijden met 4 sensorloze wintervelgen/banden en in de winter genoegen nemen met een leeg bandenscherm in je instrumenteenpaneel. Als je in de ons omringende landen daarmee gesnapt wordt bij een controle / ongeval, kan dat onaangename gevolgen hebben (boetes, resp. een deel van de schuld dragen). Daarnaast kom je binnenkort bij de verscherpte APK niet door de APK als je bandenspanninggs meetsysteem op dat moment niet werkt.

Het systeem werkt met 1 ventiel/sensor/zender per wiel. Die sensor zendt een code uit waarin zijn unieke nummer zitten en de actuele bandenspanning. Allevier de signalen worden tijdens het rijden opgevangen door een ontvanger onder de auto, achter/onder de besuurdersstoel. Alle signalen gaan naar de computer, die de nummers en bandenspanningen decodeert narar de juiste wielen en het resultaat weergeeft in het instrunentenpaneel.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Bandenspannings controle is pas vanaf 2014 verplicht voor alle nieuwe auto's.
En vanaf november 2012 voor modellen die dan nieuw op de markt zijn gekomen.
Dus als je het bij een auto die niet in bovenstaande categorieën valt laat uitschakelen en er geen foutmeldingen zijn is dat geen probleem.

dick41 (0) PRO, 10 jaar geleden

jawel dat begrijp ik wel maar 3 wielen gaat inleren goed
alleen bij 1 wiel valt die,na ongeveer 15km gereden te hebben uit
dus ik dacht ventiel defect
heb er een nieuwe ingezet maar krijg dit niet meer ingeleerd met mn test kast
moet maar een keer de renault dealer laten inleren

zafira2.2dti (0), 10 jaar geleden

Wat kost dit "inleren" bij een dealer??

kaleido 1 (1710) PRO, 10 jaar geleden

Zie mail

zafira2.2dti (0), 10 jaar geleden

Bedankt.

dick41 (0) PRO, 10 jaar geleden

heb het laten inleren en werkt goed
inleren kost 47incl bij renault dealer
alleen moest in bij montage zomerbanden weer laten inleren
terwijl mijn diagkast aangaf 4 winterbanden en 4 zomerbanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.