Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen bouten voor lichtmetalenvelgen en die voor stalenvelgen.
Ik heb namelijk winterbanden op stalenvelgen gekocht en daar zitten geen bouten bij.
En nu heb ik mij laten vertellen dat ik niet de bouten van mijn lichtmetalenvelgen niet kan gebruiken voor de stalen velgen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de hoek van het pasvlak is anders geloof ik.
Ik heb 17" LM velgen in de zomer (standaard Dynamique) en 16" staal in de winter (nou ja, als het geen zomer is :-)) en maar 1 set bouten. Dus het lijkt me geen probleem.
Probeer het anders gewoon eens met 1 wiel. Je ziet gauw genoeg of alles past. Rij anders even langs een bandenbedrijf en laat ze een keertje voor je wisselen. Mischien wil je daar dan ook meteen de andere set opslaan.
17 jaar
Op de bouten van alum velgen zitten losse ringen.Deze ringen passen perpect in de alum velgen .Bij stalen velgen is het raakvlak maar klein waardoor je de ringen in elkaar draait en de bouten niet goed vast kunt draaien.Als je het toch doet zijn de ringen beschadigd waardoor de alum velgen op de pasvlakken beschadigen.
Heb hier ook 17" Silverstone velgen met zomerbanden en een set stalen velgen met winterbanden. Heb ook maar een set conisch gevormde bouten voor beide velgen-sets.
Bij sommige auto's zit er inderdaad verschil in de bouten voor verschillende velgen. Zo had mijn Peugeot 406 licht metalen velgen met bouten met een platte kop en ringen, en de stalen velgen conische bouten. Sommige auto's hebben geen conische bouten maar bolle bouten. Het is dus wel iets om op te letten.
17 jaar
Van Laguna tot Laguna zal het toch wel hetzelfde zijn? Ik heb zelf namelijk ook een Laguna uit 2002.
17 jaar
of je bouten zijn te lang voor staal en kan je e achterliggende delen beschadigeni,e de abs ring bijvoorbeeld
maar wat ksie zegt is de waarheid! daarmee heb je het antwoord en de woorden die ik nie vinden kon, haha
Je hebt drie soorten bouten
Bolkonisch, deze worden het meest gebruikt voor stalen en alu velgen. Het klemgedeelte op deze bouten is een beetje rond. Deze centreren tevens je wiel.
Vlak-konisch, deze zie je ook vaak bij alu velgen. Het klemgedeelte is vlak. Deze centreren tevens je wiel.
Bouten met een platte klemring, de centreren niet maar klemmen het wiel vast. Het wiel centreerd alleen op de naaf. (oa sommige originele peugeot alu wielen)
Let vooral op met vlak-konische bouten op een alu velg waar bol-konisch in moet, of omgekeerd. Je vernield het klemgedeelte in de velg. Ook kan de velg verkeerd centreren doordat de bout zich vastvreet in het zachtere aluminium. Het gevaar bestaat tevens dat ze snel kunnen loslaten, met alle gevolgen van dien.
Ook niet geheel onbelangrijk het volgende. Pas op met te korte bouten. Minder schroefdraad waar de krachten opkomen, met gevolg het doldraaien van de bout of naaf (trommel) bij het vastdraaien. Tevens gevaar van snel loslaten van de bout.
Te lange bouten is aan aangehaald door CARS & MOTORS, nl:
quote:
je bouten zijn te lang voor staal en kan je e achterliggende delen beschadigeni,e de abs ring bijvoorbeeld
TIP:
Wil je zekerheid, ga dan even langs een bandenspecialist, deze kan je zeker vertellen (en verkopen) welke bouten bij je velgen horen.
17 jaar
Te lange bouten is aan aangehaald door CARS & MOTORS, en dat is de enige reden.
mvg,
Hans.
Krijg toch echt de indruk dat het afhankelijk is van het model lichtmetaal dat eronder zit. Heb zelf gisteren mijn winterbanden (op stalen velgen) eronder gezet en er ff op gelet.
Heb zelf de 17" Siverstone velgen, hier zitten vlak-conische bouten bij ZONDER ringen. De bouten steken 20mm uit de velg de naaf in.
Bij de stalen velgen heb je vlak-conische bouten nodig, en raad eens, deze steken hier ook 20mm de naaf in. Geen probleem met de boutkop en ook geen probleem met de lengte.
Heb je een ander model LM velg met bouten+ringen dan kun je dit inderdaad niet gebruiken voor stalen velgen.
O ja, waar is de vragensteller gebleven? Erik2798 welke lichtmetalen wielen zitten er onder jouw wagen of weet je al genoeg?
17 jaar
Hallo Erik2804,
Ja mijn vragen zijn beantwoord.
Ik heb zelf 16 inch alu.velgen en 16 inch staal.
Ik ga nu kijken met wat voor bouten mijn alu.velgen vast zitten, en of dat overeen komt met wat er in die stalen velgen moet.
En ik ga rekening houden met de lengte.
Hartelijk bedankt voor de reacties.
17 jaar
ok mannen jullie zullen allemaal wel gelijk hebben zeker.
in theorie zijn bij renault (op originele velgen) de bouten voor lichtmetalen velgen zilverkleurig en voor stalen velgen goud/koperkleurig.
behalve op enkele modellen o.a. Espace IV waar altijd de bouten met een rodelletje gebruikt worden.
de oplossing bij twijfel is heel simpel: het staat duidelijk vermeld in de instructieboekjes bij de wagen!!!! (maar waarom zouden we het gemakkelijk maken als het moeilijk ook kan niewaar.
mvg
[quote=patvdr]ok mannen jullie zullen allemaal wel gelijk hebben zeker.
in theorie zijn bij renault (op originele velgen) de bouten voor lichtmetalen velgen zilverkleurig en voor stalen velgen goud/koperkleurig.
behalve op enkele modellen o.a. Espace IV waar altijd de bouten met een rodelletje gebruikt worden.
de oplossing bij twijfel is heel simpel: het staat duidelijk vermeld in de instructieboekjes bij de wagen!!!! (maar waarom zouden we het gemakkelijk maken als het moeilijk ook kan niewaar.
mvg[/quote]
En als de vraagsteller geen originele lichtmetalen wielen van Renault heeft, wat dan????
Dan liever maar wat moeilijker doen en een specialist raadplegen ipv afgaan wat het boekje zegt.
SAFETY FIRST
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar