Heb een Trafic 1.9DCi 100 8/2005 km 17500
Bij ongeveer 15000 km is de motor meer gaan "grommen, brandstof verbruik van 1 op 12.5 naar 1 op 10-10.5, fijne trilling in stuur, koppeling en gaspedaal.
volgens renault dealer is het normaal.
Heb van 2002 tot 2005 en 1.9 DCi 100 120000 km gereden en dit nooit gehad. eerste 15000 km met deze ook niet, dus is het niet normaal, wie weet wat het kan zijn.
groeten Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mogelijk een luchtlek in de intercooler of turboslangen. Een 'opgeblazen' intercooler (overigens nog nooit meegemaakt bij een Trafic) verklaart ook de trillingen.
geen lekkage gevonden,
tussen 2000 en 2800 toeren een dip, bij 110 in 6 bijna niet vooruit tebranden, voorheen zelfs met autoambulance met auto erop het gevoel dat het vlotter ging dan nu
Dan zit er toch niks anders op om dan naar een dealer te gaan.
Ik heb hetzelfde probleem en mijn auto staat nu bij de dealer. 'Turbo stuk', is het verhaal. Een reparatie van 1800,- euro. En dat wordt de derde turbo AL!! Slechts 55k mee gereden. Da's toch niet normaal. En ik heb 4 weken geleden een grote beurt laten geven (900,- euro)! Hoe is dit nou mogelijk? En geloof me, ik rij rustig en alleen op de snelweg en hou, ja hoor, rekening met langzaam opwarmen en afkoelen bij thuiskomst. Kan ik de reparatie nog claimen bij de Renault NL? De turbo is van Nov 2004, maar heeft slechts 55000 km volgehouden. Kan iemand mij helpen met goede raad? Die wagen kost mij een vermogen op deze manier. Welke kosten kan ik nog meer verwachten van Renault? Echt bedankt voor jullie reactie alvast. Ik wordt er een beetje wanhopig van.
18 jaar
Martin, werden de olieleidingen, intercooler, olie en oliefilter wel steeds vervangen?
Henk, de intercooler en leidingen zijn klaarblijkelijk niet vervangen. Is dit dan een onjuiste reparatie? Kan ik misschien nog de reparatiekosten verhalen op Renault?
Ander punt, kan de turbo stuk gaan als gevolg van "iets" anders? Ik bedoel, vervuiling van de inwendige motor door bv. roet of onjuiste verbranding (klepvervuiling) met als gevolg lekkage waardoor onderdruk ontstaat? Ik heb zoiets dergelijks gehoord. Zal door reparatie van de turbo het brandstofverbruik dalen, het motorgeluid verminderen en de trilling in stuur, pedalen en stoelen verminderen? Henk, ik zou graag een reactie van je zien. Bij voorbaat dank..
18 jaar
Henk, correctie; de intercooler, slangen en olie(filter) zijn wel vervangen. Is er een andere oorzaak mogelijk waardoor de turbo te lijden heeft? Als ik de reparatie laat uitvoeren, in hoeverre moet ik tevens andere onderdelen laten vervangen of reinigen/tests laten uitvoeren om verzekerd te zijn van reparatievrije kilometers? Nogmaals bedankt.
18 jaar
Vreemd dat de turbo zo snel kapot gaat, is niet gebruikelijk bij deze wagens. Geeft de dealer ook nog een reden op waarom ze de turbo vervangen? Geen turbodruk,geluid,olielekkage o.i.d??
Wat betreft garantie, vraag eens na hoelang er garantie zit op de onderdelen gebruikt bij de reparatie, bij veel merken is dat 2 jaar.
18 jaar
Wat je zegt; is de turbo wel defect? Ga eens naar een andere dealer voor een second opinion.
Richard, de reden om de turbo te vervangen is de speling van de as, zowel radiaal als axiaal. Er is ook olielekkage geconstateerd in de buurt van de EGR klep (ergens daaronder). Tevens was er een fluittoon te horen, naar mijn mening achter bij de achteras onder de auto. Dit zou echter niet van de turbo zijn, aldus de dealer. Maar de fluittoon onstond van de een op de andere dag en varieert met de stand van het gaspedaal (niet de snelheid).
In ieder geval is de turbodruk niet gemeten (vreemd?).
VRAAG: Kan door verstopping van het uitlaatsysteem het verbrandingssysteem vervuilen en dit uiteindelijk de turbo beschadigen?
Alvast bedankt.
18 jaar
Turboas heeft altijd wel wat speling, maar het is moeilijk zo te zeggen wat goed is en wat niet. Fluittoon kan van alles zijn.
Misschien toch eens een andere garage(dealer) proberen?
18 jaar
Hoe gaat het met de Trafic van Peter want daar is dit topic mee begonnen?
18 jaar
Ben nog bezig, trillingen blijven(meer"gekriebel"in de pedalen en stuur), motorgeluid"brommen"wordt erger, brandstof gebruik nu 1 op 10.5. Gaan morgen bij een ander bedrijf proberen uittelezen, of we iets kunnen vinden. Denk zelf aan inspuiting.
Bij starten en uitzetten van motor veel "gerammel"(heeft trafic een gedeeld vliegwiel?). Bij uitzetten schudt motor erg, geeft volgens mij extra klappen op distributieriem.
Rij nu inmiddels 3500 km met deze problemen.
Ik houd jullie wel op de hoogte
Peter Smans
heb je je kleppen wel eens gesteld
ik hoop dat dit nog niet nodig is bij 18500 km
Toch maar even de klepspeling(laten)controleren. Ook de distributie controleren, het bovenste riemwiel wil wel eens verschuiven t.o.v. de nokkenas. De spie is dan gebroken. De motor loopt dan ook niet lekker en in het slechtste geval raken de kleppen de zuigers.
18 jaar
heb motor laten uitlezen, fout codes Df,137 006 003 004 005 017 008 120 038 018 168 117.
Uitlaten lezen bij mijn "dorpsgarage"met een Launch.
Dealer gebeld of hun hem uitgelezen hadden(ze zeggen van wel).ik heb mijn twijfels,dan hadden hun ook wel iets gelezen aan fout code's
water temperatuur -40 graden, air temp -40 graden
spuit dan misschien wel teveel brandstof in
vandaag bij een andere renault dealer laten uit lezen
code's DF 092 093 067 119
Gaat donderdag naar dealer, hoop het opgelost te krijgen.
Nieuwe injectoren en leidingen, is weer stiller en heeft weer vermogen.rijd een stuk beter.
Ik hoop dat het zo blijft.
Brandstof verbruik zal nu ook wel weer oke zijn
Groeten Peter Smans
Henk, ik moet natuurlijk geen namen noemen,(heb dat ook even weggehaald) maar ik adviseer om voor je produkten toepast eens een test te doen met een bekertj waarin een centimeter of twee water indoet en daar het reinigingsprodukt bij doen. Even roeren en dan zie je vanzelf of het water zich mengt ofdat het duidelijk wordt afgescheiden.
Ik heb mijn Renault laten repareren: nieuwe turbo, intercooler, incl. vereiste luchtleidingen. Renault NL gaat accoord met een coulance-regeling aangezien 55k wel erg weinig is voor een nieuwe turbo. Het resultaat: rijdt rustiger, meer trekkracht bij lager toerental.
Het "gekriebel" in het stuur en bij de pedalen is echter nog niet over. Misschien vervuilde verstuivers dan? Ik heb besloten om een tijdje V-power (of BP ultimum) te rijden om de motor te reinigen. Heeft iemand ervaring met deze brandstof of moet een flesje Forte het werk doen?
ps. Bedankt voor al jullie reacties. Het is plezierig als ervaren mensen meedenken.
18 jaar
Martin je verstuivers gaan stuk door water. Er wordt gezegd dat de brandstofkwaliteit van tegenwoordig voldoet aan de normen die vereist zijn, maar de verstuivers van deze en andere motoren kunnen niet tegen water. Een reiniger is perfect voor het reinigen van de gewone diesels, maar ik raad je aan een produkt te nemen dat absoluut geen water opneemt en een goede smering geeft van de injektoren. Bij Delphi vinden ze dit onzin, maar dat komt omdat ze van hun eigen produkt niet kunnen zeggen dat ze niet goed zijn. Maar het is opvallend dat er bij verschillende merken toch wel heel vaak verstuiverproblemen voorkomen. Er zijn produkten die water opnemen en dat is voor deze moderne injektiesystemen absoluut niet goed.
Wat bedoel je Siem? Dat Forte hygroscopisch is of dat het het vrije water in de de diesel bindt?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Trafic of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar