Hallo,
Ben sinds kort in het bezit van een Renault Megane Grand Tour.
In de eerste week zijn er twee sensoren (krukkenas en nokkenas) en de brandstofpomp + bedrading brandstofpomp onder garantie vervangen.
Aangezien ik maar 1 week heb gereden had ik geen goede indicatie over de brandstof meter.
Maar nu na 2 maanden valt het mij op dat de meters enorm afwijken
Stond laatst bijna stil, zonder brandstof, omdat de brandstofmeter net onder 1/4 stond en rijbereik op >200 km.
Ik tankte bijna 59 liter (op een 60 liter tank.)
Ben terug geweest naar de garage, ze hebben toen wat gekeken, tank leeg gepompt, wat proefgereden, en toen dachten ze dat de meter weer werkte.
Daags erna brandde inderdaad het reserve lampje.
Deze week heb ik op voorhand bij een kwart tank maar getankt.
Werkelijk heb ik 52.17 L getankt. (verbruik: 8,18L/100) Boord computer geeft aan 40,6 L / 6.3 L/100 km
Waar zou dit aan kunnen liggen ?
Garage geeft aan dat brandstofpomp+vlotter goed werken.
Zijn er andere componenten die deze meters / boordcomputer aansturen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Boordcomputer/verbruiksmeter is een niet betrouwbaar apparaat in elke auto .
Wijken over het algemeen veel af .
Heeft veel met de vorm van de tank te maken , eerst zakt de meter amper en op het einde ineens heel snel , de verbruiksmeter kan daar zo snel niet op reageren
Gewoon op tijd tanken .
Los van het feit dat de BC-date niet klopt.
Waarom gaat de tankmeter niet verder dan 1/4 tank, en gaat daardoor het reserve lampje niet branden als de tank bijna leeg is.
Dat is een instrument was juist wél accuraat zou moeten werken, neem ik aan
7 jaar
Gaat nadat de tank leeg gepompt is en het lampje dus wel aan ging , nu deze niet meer branden ? en blijft de meter teveel aangeven , dus de meter wijkt nu dus nog steeds af ?
Zo ja , is dit bekeken bij de dealer of een universeel garage ?
Na het leegpompen van de tank ging het lampje wel branden.
Nu heb ik 2x al getankt, 1x al bij een halve tank. En de laatste keer toen hij op kwart stond. Toen ging er 52 liter in.
Dus daarom heb ik het gevoel dat de meter teveel blijf aangeven. (bij en kwart zou er 45 liter getankt moeten kunnen worden)
Heb wel begrepen van de garage dat als het probleem blijf voordoen, dat de tellerklok mechanisme moet worden vervangen.
Want er zouden 3 instrumenten zijn die de tankinhoud bepalen ?
- Vlotter, tellersinstrument, ECU ?
Maar dat lijkt mij raar. Want de vlotter in de brandstofpomp zou toch de basisinformatie moeten geven
De werkzaamheden zijn gedaan door een universele garage.
7 jaar
Zou dan eens bij de dealer informeren of hun het bekend voor komt , en zij er een oplossing voor hebben , denk dat daar net even iets meer info beschikbaar is dan bij een universeel garage.
Om zondermeer de tellerklok te vervangen tja.
Volgens mij is (na 14 jaar Renaults) de relatie als volgt:
- de brandstofmeter geeft een indicatie van de brandstoftank vulling: de aanwijzing hoort een goede relatie te hebben met de hoeveelheid brandstof die nog in je tank zit. Bij jou is die relatie blijkbaar behoorlijk verstoord en daar zou je naar kunnen (laten) kijken. Zit er bv. geen deuk in je tank?
- En werkt je tankontluchting nog goed? Bij het tanken als de meter nog 1/4 aangeeft, mag het losdraaien van de tankdop bv. géén lucht-slurp geluiden veroorzaken.
- de boordcomputer neemt de hoeveelheid brandstof in je tank als uitgangspunt en berekent daaruit op basis van het gemiddelde gebruik sinds de laatste dagteller-reset, de resterende reikwijdte. Als dat aantal km's te laat wordt (bij mijn auto's pakweg 90 - 100 kilometer reikwijdte) gaat het tank leeg-waarschuwingslampje aan.
Bij jou zou het berekende verbruik behoorlijk kunnen afwijken van het werkelijke verbruik. Om dit te checken zou ik eerst met een navigatiesysteem de tellerafwijking in kaart brengen (bv. 100 km/uur op de Tom-Tom moet ongeveer hetzelfde zijn als wat de snelheidsmeter aangeeft). Als dat in orde is, klopt meestal de gemeten afgelegde afstand (als basis voor de berekening van het gemiddelde verbruik) ook wel.
Op die manier kan je zelf nagaan waar de afwijkingen zitten: in de tankvlotter-stand, in de door de auto gemeten gereden afstand of in de inspuitcomputer?
- om het laatste uit te sluiten zou je het evt. achterstallig onderhoud kunnen inhalen, de auto kunnen laten uitlezen op foutcodes en hun betekenis en een viergasmeting kunnen laten doen waarbij je de waarden van alle vier de gassen opschrijft en (met evt. aanwezige foutcode's) hier neerzet ter beoordeling door de heir aanwezig professionals.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar