close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Twingo: Brommen bij harder rijden en bocht naar links

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: D7F (1.2i 8v)

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Twingo uit 1997.
Deze heb ik ongeveer 3.5 maand terug aangeschaft en er zit 6 maand bovag-garantie op.
Ben al een paar keer terug geweest naar de dealer i.v.m. slecht starten (BDP sensor vervangen) en een keer voor uitlijnen/stuur rechtzetten.

Nu heeft ie sinds kort last van een echt irritant en soms overheersend brommend geluid/trilling bij harder rijden (>70km/h) en dat wordt erger bij bochten naar links maken.
Bij een bocht naar rechts is het juist haast weg.
Wat kan dit zijn? Bij aankoop is al een wiellager vervangen, maar zou nu het andere kaduuk zijn?

Alvast bedankt voor de info,

Bart

Geplaatst door

Bart Muytjens (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weer een wiellager, ze gaan bijna altijd tegelijk eraan.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Dus het is weer een wiellager.
Dan maar weer eens naar de dealer bellen...

Ik neem aan dat dit ook onder de bovag-garantie valt?

De auto heeft toch aardig wat kwaaltjes in zo'n korte tijd, ik hoop dat alles zo'n beetje in de garantieperiode naar voren komt. Een goede dealer heb je wel nodig bij een Renault geloof ik.

Bedankt voor de informatie!

Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Wiellager rechts(voor) waarschijnlijk stuk (door raken stoeprand ofzo; moest ook uitgelijnd worden, toch?) maar het kan ook een beschadigde band zijn (carcasbreuk). Is de band mooi rond of zit er een bobbel of slag in het loopvlak?
Kijk meteen even naar de homokineethoezen (op de aandrijfassen).
Als de gescheurd zijn komt het vet eruit en lopen de droog. Geeft vergelijkbare verschijnselen en is ook nog eens slecht voor de wiellagers.

Megane20 0

18 jaar

Hallo,

De banden zijn nog netjes, niks aan te zien.
Het uitlijnen is gebeurd voor aflevering. Daarna nog een keer terug geweest omdat ie bij rechtuitstand naar links trok. Dit was volgens hen te wijten aan het feit dat het stuur niet geheel recht stond bij het uitlijnen (als het stuur iets verdraaid was kon je het loslaten en trok er niets naar links, dus alleen bij stuur vasthouden in de rechte stand).

Ik zal gewoon een afspraak maken met de dealer. Die kijken dan wel wat er aan de hand is.

Mvg,

Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Gisteren gebeld met de dealer (Kerres in Sittard),
ze willen dat ik vandaag even langskom en dan kan een monteur even meerijden om te zien(horen) wat het probleem is.
Ben benieuwd wat ze zeggen.

Is het sowieso niet verstandig dat wanneer ze evt. een wiellager vervangen, het andere ook meteen mee te nemen? Ik denk dat ze dit onder garantie niet zo makkelijk doen.

Ben benieuwd,

Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Even een update...

Vorige week een afspraak gemaakt met de dealer, de chef werkplaats duidde meteen op een wiellager.
Alleen kon het pas over drie (!) weken, ik moest er maar even mee doorrijden.
Het geluid wordt nu steeds erger, en binnenkort moet ik even een retourtje Maastricht-Brussel doen.
Kan dat kwaad of moet ik aandringen op een eerdere afspraak?

Mvg,

Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Kapot wiellager is een APK-afkeurpunt.
Dat is niet voor niets, auto's die dit mankement vertonen, mogen dus in principe niet de weg op.
Ik zou zeggen dat je recht hebt op vervangend vervoer tot het euvel, onder garantie, verholpen is.

Peter8838 0

18 jaar

Hallo,

Ok, dan zal ik nog eens contact opnemen met de dealer.
Het lijkt me niet verstandig om door te rijden als het erger wordt. Weet niet waar het toe kan leiden, maar gezond klinkt het zeker niet...brom wordt steeds harder.

Mvg,

Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

alweer wat ouder topic maar ik moest toch ff reageren:

ik heb bij m'n vorige auto, een R19, gewoon 1 wiellager vervangen en de andere dus niet, nog zeker 20.000 km mee gemaakt en toen de auto verkocht, is volgens mij nu nog niet vervangen (heb een beetje contact met de nieuwe eigenaar)

wiellager vervangen hoeft dus niet per sé tegelijk.

bovendien wegens tijdgebrek (of geldgebrek, weet ik niet meer) toch 3000 km. met een brommend wiellager doorgereden, niks aan het handje. als je er maar geen half jaar mee doorrijdt :D

ForeverYoung 0

18 jaar

Beste Edward;

Als je op de snelweg plotseling een wiel kwijt raakt en verongelukt blijf je wel"forever young"maar verstandig was het niet.

Megane20 0

18 jaar

Zo, even een update:

Het probleem wordt steeds erger (brommen wordt nu echt hard en ook een trilling), en moet nu echt de radio hard zetten om iets te horen...ben bang dat het straks een keer misgaat.
Dus maar gebeld met de dealer (Kerres in Sittard) om te vragen of de reparatie eerder kon. Alleen de 12e was het antwoord, maar dan geen vervangende auto. Daar kan ik dus niks mee want de dealer zit op een industrieterrein en ik werk 25km verderop. Station e.d. niet in de buurt.
De oorspronkelijke afspraak staat gepland voor de 20e juni.

Ik vind het waardeloos van de dealer dat ze zo laks doen over deze klacht. Straks lig ik inderaad met de Twingo in de berm, en kan ik Kerres dan bellen om me te komen afslepen? Denk het niet.

De ervaring begon goed met deze dealer, maar begin nu toch echt mijn bedenkingen te krijgen. Ze hebben het ontzettend druk naar eigen zeggen, maar een serieuze klacht horen ze gewoon op te lossen naar mijn inzien.
Wat nu? Maar gewoon braaf afwachten?

Groetjes Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Blijf niet doorrijden met dit probleem!
Kontakt opnemen met Renault Nederland over deze gang van zaken en je beklach doen over deze dealer. Je bent niet de enige met klachten over Kerres(zoek maar eens op het forum met"Kerres"als zoekwoord.Zie topic"Krakend koppelingspedaal"bij Renault, Particulier.

Megane20 0

18 jaar

Zo, net even contact gehad met Renault Nederland.
Even mijn gal gespuwd over de gang van zaken en ze zouden een dossier aanmaken en contact met mij opnemen zodra er meer bekend zou zijn.
Ben zeer benieuwd naar wat ze gaan doen.

Ze leken alleen niet zo overtuigd dat het om een probleem ging dat potentieel gevaarlijk kan zijn...ik weet het ook niet maar ik ga uit van de technische kennis die hier op dit forum aanwezig is en waaruit blijkt dat een kapot lager wel degelijk potentieel gevaarlijk kan zijn.

Wordt vervolgd...

Update 8 juni:

Nog steeds niks gehoord van Renault Nederland, noch van de dealer.
Teleurstellende service. Ik blijf lekker rijden met dit probleem, de bal ligt nu duidelijk bij Renault.
Die kiezen ervoor om zich van de domme te houden lijkt het nu.




Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Update 13 juni:

Na veel heen en weer getelefoneer, heeft Renault Nederland dan toch een reactie gegeven op het bovenstaande verhaal.
Volgens hen kan de dealer (met 4 grote vestigingen) in geen enkele vestiging tijd maken de komende 7 dagen om het wiellager te repareren. Volgens de technische dienst van Renault kan het geen kwaad om korte tijd door te rijden.
Na de medeleling dat ik al twee maand zo rondrijd, was hun reactie: "doorrijden is op eigen risico meneer".

Wat moet ik daar nu weer mee?? Dit is toch te gek voor woorden? Ik moet het laten repareren, daar is echter geen tijd voor. Als ik hierdoor een ongeluk krijg, is het echter mijn eigen probleem!

Ik vind dit echt niet meer kunnen! Schande voor Renault en Kerres in Sittard!!!
Nooit meer zien ze me hier terug nadat mijn 6 maand voorbij zijn.

Iemand nog tips??

Bart Muytjens 0

18 jaar

Voorstellen: Als ze er zelf geen tijd voor hebben, laat je het bij een andere (Renault) garage repareren, en dan stuur je de rekening naar Kerres. Dan hebben ze misschien wel ineens tijd.
Jij kunt in ieder geval weer rijden.
Als ze niet mee willen werken, kun je denk ik verder weinig doen. Wel slechte reclame voor dit bedrijf inderdaad, en dat op een gedeelte van een site waar o.a. Renault adverteert.. (zie hieronder).

Peter8838 0

18 jaar

Hallo allemaal,

Na allerlei perikelen zoals boven beschreven is alles dan eindelijk geregeld.
Lager gerepareerd, leenauto gekregen etc. Een hoop hot naar her gereden omdat ik in Keulen werk en de dealer maar tot 5 uur open is, etc etc. Eind goed al goed.

Tot gisteren op de Autobahn terug uit Keulen met een gangetje van 120 ineens een enorm gebrom/gejank uit het vooronder komt. Net als een kapot wiellager maar dan echt 10 keer harder...
Ik schrok me dood en ben meteen op een parkeerplaats gaan kijken wat er aan de hand was. Motor prima in orde, het was ook snelheidsafhankelijk...van 120 tot 5 km/h bleef het hoorbaar.
Rustig verder gereden en nu is het weer weg (100 km later).

Wat kan dit nu weer geweest zijn? Weer een lager??

Groet, Bart

Bart Muytjens 0

18 jaar

Of het lager verkeerd er in geperst of iets vergeten vast te zetten.
Heel snel terug gaan naar de reparateur en als je ver moet rijden dan voor de zekerheid maar een andere garage er naar laten zien.

sjaak r 0
badge

18 jaar

Beste Limburge Renault Rijders


Kijk eens rond bij Vaessen in Stein is er veel betere service of ga net als ik naar een heel goede dealer Freutel in Ubach palenberg

Beide bedrijven zijn in de buurt van de beruchte Kerres Clan.

Ik ga daar al lang niet meer, in maasmechelen ligt ook een vriendelijke belgische dealer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.