Edit : Het is een Twingo van 2003, was een typefoutje maar kan het niet meer aanpassen blijkbaar.
Mijn Twingo doet/deed het na 45.000km nog steeds perfect. Laag verbruik, lekker rijden, niets aan de hand.
Op 45.000 groot onderhoud laten doen bij een niet-Renault garage. Was misschien niet de slimste zet maar kom. Het was zo een algemen onderhoud garage voor alle merken in Belgie gekend onder de naam Speedy filialen.
Om het ff kort samen te vatten. Mijn Twingo heeft altijd netjes goed gedraaid stationair. Nu na deze grote beurt (bougies, luchtfilter, oliefilter, olie) doet hij dat nu en dan niet meer. Soms draait hij goed, dan weer heeft hij de neiging even 'te diep' te zinken en herpakt zich. Wat allemaal soms resulteert in een schokkende motor als ik voor het rode licht sta ofzo.
Echt stilvallen is nog niet gebeurt en mijn verbruik lijkt me sinds dat onderhoud ook lichtjes gestegen. Ik rij veel snelweg en ik zat heel vaak gemiddeld net onder de 5 liter. Nu raak ik niet meer onder de 5.5 a 5.3.
Tijdens het rijden zelf merk ik eigenlijk niks fout, en vanaf ik ontkoppel gaat het ook altijd enkele seconden goed tot hij wat langer stationair draait en precies wil 'proberen' nog iets lager te gaan draaien.
Ik weet dat een Twingo een lastig ding is op dat vlak ivm het bijvoegen van de bezindedampen uit de tank. Die gas-filter is reeds een keer defect geweest bij mij waardoor ze (in garantie) heel de bezinetank inclusief filter en alles vervangen hebben. Was toen een fabricagefout in een bepaalde reeks van die filter/klep (?) in de tank. Deze klep werkte niet goed waardoor er bezine in de klep kon schieten en deze benzine werd dan met momenten mee ingespoten daar waar het motormanagement bezinedamp verwacht. Nu was dit probleem 2 jaar geleden opgelost en sindsdien nooit meer last van gehad.
Het zou me dus sterk lijken als net nu na dit onderhoud dat probleem weer de kop op steekt.
Nu ben ik al 2x terug anar dat onderhoudspunt geweest met mijn klacht en daar vinden ze dat 'soms schokken' normaal. Ik vind dat dus helemaal niet maar geraak dus geen stap verder.
Zijn er dingen die ik zelf kan nakijken of testen alvorens ik mijn wagen dan toch in een Renault garage moet gaan binnensteken voor controle ?
Is dit eventueel op te lossen door de batterij een half uurtje af te koppelen om het management te resetten of niet ?
Elke opmerking wordt in dank aanvaard :-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de distributieriem ook vervangen? Het lijkt er op dat de nokkenas-timing niet geheel goed staat.
Resetten kan best helpen want met een nieuw luchtfilter krijgt de motor wat meer lucht bij dezelfde gasklepstand.
Na resetten leert de computer opnieuw in.
Nee is verder niets gedemonteerd of vervangen geweest. Heb er op staan kijken terwijl en heb ze ook nergens vreemd aan zien prutsen of knoeien.
Daarom dat ik het zo raar vind dat het allemaal het gevolg is van enkel andere bougies te steken en filters.
De bougies zitten helaas zo diep bij een Twingo dat ik een eventueel type nummer niet kan lezen. Anders had ik al kunnen nakijken of het wel de juiste types zijn.
EDIT : dus ik haal best de batterijklem er eens af voor een half uurtje ?
Ja, moet wel bij volle tank anders klopt de benzinemeter daarna niet meer. De flotterstand-bij-resetten wordt door de computer gezien als "tank vol". Moet je ook maar net weten...
18 jaar
Goed om te weten, gooi ik hem straks of morgen vol voor ik hem afkoppel.
bougies zijn verkeerd.
[quote=Fred3362]bougies zijn verkeerd.[/quote]
Dat is zowat het eerste waar ik ook aan dacht maar ik ken verder weinig van auto's.
Is dat een gekend resultaat als het verkeerde type bougies erin zit ?
Iets hoger verbruik en enkel stationair niet altijd netjes draaien ?
Misschien draait hij tijdens het rijden ook niet 100% maar het is dan toch zeker niet in die mate dat ik hem echt voel inhouden of schokken.
Verkeerde bougies zijn zeker schadelijk voor de motor; Moet je echt wat aan doen.
18 jaar
Kan ook zijn dat ze een bougietje hebben laten vallen en dat de elektrodenafstand helemaal verkeerd is, of dat een bougiedop niet goed aangedrukt is. Hoe dan ook teruggaan en in orde laten maken. Dit hoort niet het probleem van de klant te zijn.
18 jaar
vaak draaien ze stationair toerental terug om door de keuring heen te komen. Sjaak
Sjaak;
Luxor woont in belgie. Hebben ze daar ook een jaarlijkse keuring gelijk onze APK?
18 jaar
We hebben inderdaad een ajarlijske controle hier.
Weet er iemand welke bougie soort/type er in mijn Twingo moeten ?
Ondertussen ben ik er nog niet in geslaagd een juiste bougiesleutel te vinden om te kunnen kijken welk bougietype er juist inzit. We zitten hier net Belgie met een feestdag enzo, er is veel gesloten.
Wel zie ik op de factuur van dat onderhoud dat er NGK BKR5EK bougies zouden gebruikt zijn.
Weet er iemand of dit correcte bougies zijn voor een gewone (geen 16V) Twingo van bouwjaar 2003 met automatische versnellingsbak ?
Die speedy filialen zijn een veredelde kwikfit garages.
Vervangen kan iedereen wel, maar als er problemen ontstaan dan hebben hun het nooooooooit gedaan.
Of ze zeggen: meneer dat hoort bij de auto.
Of het is ons niet op gevallen.
Breng de auto maar naar een goede vakgarage of dealer en laat het repareren.
En het geld wat je bij speedy uitgegeven hebt, beschouw dat maar als leergeld.
Want je gelijk krijg je nooooooit bij dat soort prutsers.
18 jaar
Volgende week ga ik inderdaad eens passeren bij een Renault garage. Hopelijk kunnen ze er ineens naar kijken dat ik mijn wagen daar geen halve dag voor kwijt ben. Dat is ook de reden dat ik 'gegokt' heb om het elders te laten doen. Bij Renault zelf vinden ze het tegenwoordig 'normaal' dat je je wagen 1 of zelfs 2 dagen compleet moet missen voor een doodsimpel onderhoud. En ik kan mij wagen spijtig genoeg zo lang niet missen.
Als ze bij Renault nu effectief het probleem oplossen en het blijkt dat het de schuld is van die gasten bij Speedy dan aanzie ik niet bepaald als 'leergeld', want dan is het laatste woord over terugbetaling nog niet gesproken...
Als er nog mensen zijn die me een idee kunnen geven waar het probleem zit, dan hoor ik het graag.
Als je een renault dealer het probleem laat oplossen heb je speedy niet de kans gegeven om het op te lossen en zijn hun niet bereid het geld terug te betalen.
18 jaar
Ik ben reeds 2x teruggeweest, ze geven toe dat hij niet proper draait, maar 'het ligt niet aan hen'.
Welke kansen moet ik ze nog geven ?
Precies zoals ik al gezegt heb, het ligt nooooooit aan hun.
18 jaar
Je hebt ze nu de kans gegeven om de fout te herstellen, nu ze weigeren er verder iets aan te doen zou ik een ander inschakelen voor de reparatie maar wel een zo volledig mogelijk rapport laten maken van de gevonden fout(en) en die rekening aan hun presenteren.
Succes,
Cor
Hier zijn zeer veel reactie's geschreven.
ik zou wel eens willen weten hoe dit is afgelopen.
Ik denk dat er meer zijn die dat wel en willen weten.
En dan nog eens iets,
Luxor. er staat onder jou naam Prof. en je geeft zelf al aan dat je geen verstand hebt van auto's en techniek?????
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar