hallo,
ik heb het idee dat mijn climate control niet juist werkt. als ik deze instel op een bepaalde koud of warm temp dan blaast hij wel koud of warm maar niet naar de juiste graadinstelling, soms gebeurd het ook dat er alleen maar zeer warme lucht wordt geblazen. bijkomende is dat er ook nu rook,stoom,condens uit de ventelatieroosters komt. vaak bij het maken van bochten. de ramen beslaan dan direct, ook komt er dikke druppels water onder bij de voeten op de grond (ruikt muf).
samen met dit probleem krijg ik nu ook met enige regelmaat de storing van het controlelampje voorverwarming/elektroniche storing . wanneer dit het geval is dan kan ik niet boven de 3000 toeren komen, dit zal wel een soort safty programma zijn want als ik de auto uit zet en daarna de auto weer start is het lampje uit. (er zijn ook momenten dat het lampje gelijk wer gaat branden) en de storing weg en kan ik weer boven de 3000 toeren komen, alleen het probleem komt nu dagelijks meerdere malen voor .wat resulteert in een top van 90 km.
zelf denk ik dat dit alles met het condens of lekkage van het water te maken heeft omdat de matjes soms erg vochtig zijn en dit misschien in de bekabeling komt. het is wel toevallig steeds als ik de koppeling aan raak of intrap!!
een kennis van mij had het over een gaskleppenhuis maar dit geintje kost 500 euro, maar dit heeft toch niks met de climate control te maken.
wie mij van enig advies kan voorzien ben ik erg dankbaar.
groet Ivar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
- mogelijk zit de afvoer van je aircocondensor verstopt (onder de auto)
- mogelijk zitten de afvoeren onder je motorkap links en reechts voor de voorruit verstopt (vuil eruithalen en slangetjes openmaken, hoe dat bij de Clio zit weet ik niet precies, maar mogelijk heeft die daar ook een z.g. Paravan-plaat voor de ruitenwissers, die daarvoor even los moet om erbij te kunnen?).
- heb je een buitentemperatuurmeter in je auto ingebouwd? Zoja: Geeft die de juiste waarde aan? Nee: Stekker + bedrading controleren achter het scherm rechts naast de voeten binnen in de auto aan bijrijderzijde, evt. sensor vervangen, meestal in de rechter buitenspiegel/onderzijde.
- doen al je kleppen in het dashboard (die de luchtverdeling en recirculatie regelen) het nog? Dat kan je controleren met de blower handbediend op maximaal en dan de lucht naar boven/beneden zetten en ook de recirculatieknop indrukken . Dat moet allemaal goed werken.
Daarna leg je een thermometer (uit de zon) in je auto en je kijkt of het koel/verwarmingsgedrag logisch is t.o.v. de temp instelling en de buitentemperatuur.
Als laatste zet je de temperatuur op "LO" en je meet met een thermometer de temperatuur van de lucht die uit je roosters komt. Die moet minimaal 6 graden onder de buitentemperatuur halen. Zoniet: gaat je aircopomp wel aan (dat merk je bij stationair toerental aan de moeilijker motorloop en je ziet het onder de motorkap aan de aircopomp, of die wel/niet meeloopt).
Zo moet je er snel zelf achter kunnen komen wat er precies mankeert.
Succes.
bij je koppelicgs pedaal zit een stekker van het gas pedaal .het kan gebeuren dat als je de koppeling intrapt je een slecht contact in de stekker hebt waardoor je gas pedaal in storing valt.
het beste is om deze stekker er tussen uit te knippen en door te solderen.wbt het water zie het antwoord van heino
het probleem is reeds opgelost. wat de lekkage betrof, hier was een pakking of rubber stuk. en voor het terug vallen in de safe modus dus geen vermogen meer, was het solderen een perfecte tip. bedankt allemaal voor het mee denken.
groet Ivar
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar