Renault Laguna: climate control (airco?) doet raar

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0IDE

De climate control van m'n laguna doet vreemd. Dat wil zeggen, de airco koelt wel, maar slaat af met regelmaat. Dit vandaag ontdekt met dit warme weer. Buiten temp +30 gr, binnen ingestelde temp 18,5 graden. Je merkt dit omdat het met regelmaat ineens warm wordt, en de lucht in de auto dan drukkend is van de hoge luchtvochtigheid. Vervolgens slaat hij kennelijk weer aan, want de ingeblazen lucht wordt ineens weer koel en de lucht wordt beduidend minder vochtig. Dit verschijnsel herhaalt zich eigenlijk continue. Iemand enig idee over de oorzaak? Verder bij thuiskomst even gekeken onder motorkap of mij direkt iets opviel. Zag dat er wat vocht op het schutbord aan onderzjide van de auto lag li voor ter onder de buizen/slangen van airco. Zat te denken aan condens, maar heb het nog niet eerder gezien en vind dit toch wel verdacht......

FredK

Geplaatst door FredK (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

rob9958 (0), 17 jaar geleden

Dit vocht zou duiden op een lekkage van de airco-leidingen (of radiator) en daardaar weinig druk die de pomp laat afslaan. Wellicht vreemd maar ik heb op deze plek een lekke aluminium aircoleiding gehad!

De dealer kan ook een fluoriserend goedje toevoegen waarbij ze met een lamp de eventuele lekkages kunnen opsporen.

Rob.

sanderrenault (0) PRO, 17 jaar geleden

een lekkende/kapotte airco leiding komt vaker voor bij de laguna II

laat het systeem bij de dealer of airco specialist controleren

FredK (0), 17 jaar geleden

Nog een aanvulling:
Nu de temperatuur niet meer zo extreem hoog is, lijkt het probleem niet aanwezig. Nu was temp +/- 22 gr. buiten.
Iemand enig idee wat hiervan de reden kan zijn?

FredK (0), 17 jaar geleden

Bleek koudemiddel weg (..) te zijn. Afgeperst (geen afwijkingen)+bijgevuld + fluo middeltje. wordt opnieuw bekeken met speciaal licht+bril binnenkort.
@Sanderrenault: Is er een specifiek leiding die vaker lekt ? Kun je er wat meer over vertellen misschien?

FredK (0), 17 jaar geleden

Probleem blijkt niet weg.
Na enig proberen blijkt het volgende te gebeuren:
Probleem treedt alleen op bij de hoge tremperaturen van dit moment
Bij starten en airco inschakelen geen probleem, na verloop van tijd koele lucht en dat blijft ok zolang je niet rijd.
Wanneer je nu gas geeft (toerental boven de 2500 toeren) ,het maakt dan niet uit of je daadwerkelijk optrekt of niet, dan wordt de koele lucht ineens beduidend warmer. Na een aantal minuten niets doen, begint airco weer te koelen.
Weer gasgeven/optrekken en probleem weer terug.
Echter wanneer je enige snelheid en dus rijwind hebt werkt alles prima. Zodra je langzaam gaat rijden (file/stad) is het probleem steeds aanwezig.
Wat blijkt nu, bij starten auto/airco loopt koelventilator van de radiator/condensor voluit. Na gas gegeven te hebben draait deze enige tijd veel langzamer en treedt het probleem op. Hierbij lijkt de aircopomp niet uit te schakelen.Wanneer ventilator weer volluit gaat draaien na enige tijd,koelt de airco weer.
Mag die ventilator terugschakelen naar lage snelheid met dit weer? Het lijkt er namelijk op dat er dan gewoon te weinig lucht langs de condensor stroomt om de airco geod te laten koelen.
Herkent iemand dit? Ik hoorde van m'n dealer dat er al meer van dit soort klachten zijn ontvangen hierover met andere laguna's van deze leeftijd. Ze hebben echter nog geen idee wat dit veroorzaakt.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Fred jou probleem zit um in de aansturing van de vin voor de condensor. Die draait niet of te langzaam. Laat die maar es continu draaien en schakel dan de ac maar es in. 10 tegen 1 dat ie dan wel goed blijft. Dit zit um in de aansturing van de vin. Wat je als nood kunt doen, via een relais even een koppeling genereren tussen pomp en vin, dan ben je iig van het probleem verlost.

Sytze

FredK (0), 17 jaar geleden

Ok sytze, zoiets dacht ik zelf ook al. Alleen de auto is half jaar oud, dus moet Renault het oplossen, dus nog maar niet zelf sleutelen.
Ben vanmorgen bij m'n dealer geweest, die denken dat er iets niet goed gaat met de variable expansie van de airco installatie. Het schijnt zo te zijn dat er in de aircopomp instellingen wijzigen rond de 2000 toeren, waarmee de airco wordt geregeld ipv steeds in/uitgeschakeld zoals vroeger.
Het vermoeden is dat hier dus iets niet goed gaat. Hetgeen wel lijkt te kloppen met het afschakelen zo rond de 2500 toeren.
Geen idee wat er precies gebeurt.
Wie het weeet .......Laat maar horen.

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=FredK]Alleen de auto is half jaar oud, dus moet Renault het oplossen, .[/quote]
Dat is gek. De 2.0 IDE (F5R) is maar geleverd tot halverwege 2003.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Misschien een langstaander geweest?!

FredK (0), 17 jaar geleden

Dan is er een spraakverwarring. Heb de auto nieuw gekocht en is het nieuwe model met de chromen lijsten in grill en op achterklep.
Het is igg een 2.0 GrandT. Ben er vanuit gegaan dat dit een IDE motor is, maar dat kan ik fout hebben.
Heb jij enig dee Henk wat dit kan zijn?

Henk Nobach (0) PRO, 17 jaar geleden

Als het circuit is afgevuld gaan we ervan uit dat dat nu goed is. Ik denk dat het inspuitsysteem de airco niet vrijgeeft omdat de temperatuur onder de motorkap teveel stijgt. Taak voor de dealer om uit te zoeken waar dat aan ligt net als controle van alle sensoren.

Je hebt de airco wel veel te koud te staan; niet dat het slecht is voor de auto maar wel voor je gezondheid! Liever niet kouder dan zo'n graadje of 5 beneden de buitentemperatuur.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij dit bouwjaar denk ik ook dat de dealer de 1e aangewezen persoon is dat te doen.

Sytze

Cotec (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat de dealer goed controleren wat de buitentempratuur is op de clip 1x meegemaakt dat deze op -15 graden stond en op het instrumentenpanneel gaf deze gewoon 18 graden aan sensor vv in spiegel en probleem opgelost dus controleer je buitentempratuur in UCH(645) en RE Airco(419)

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Goeie tip, heb het echter nog nooit meegemaakt. Je kan je ook wel helemaal de rambam zoeken.

Sytze

geert3496 (0) PRO, 17 jaar geleden

Gelijkaardig meegemaakt op VW Golf 3, airco slaat af na +- 20 min rijden, motortemp op dashbord 80°, bij uitlezen data geeft de temp zender 115° naar de ECU.Nieuwe tempzender en probleem opgelost.

ksie (0) PRO, 17 jaar geleden

Er is een bericht bekend door renault dat er een probleem zit in het electr kachelpaneel bij dit type.

marcel1 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ook al eens gehad dat de variabele compressor actuator defect is.Dit levert exact dezelfde klacht op.De dealer kan dit met de clip controleren of de compressor aangestuurd blijft tijdens het rijden. Marcel

mark67 (0), 17 jaar geleden

hallo.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn laguna (2.0l turbo bj2005)
Bij temperaturen van ongeveer 25 graden en meer valt de werking van de airco uit.Zolang ik op de snelweg rijdt werkt hij goed ,maar sta je even voor een stoplicht te wachten dan voel je gelijk een vochtige warme lucht naar binnen komen. Als je lang genoeg wacht totdat de koelfan op zijn hoogste stand aanslaat dan wordt hij ook meteen weer goed koud.

Ik ben hier ook verschillende keren voor terug geweest bij mijn dealer .Die heeft het hele systeem gecheckt maar kon niets vinden. Tot een maand geleden toen ik mij op een flink warme dag weer melde. De man van de garage zij toen dat het volgens renault aan de ECC kan liggen(het complete bedienings systeem is toen vervangen).

Het wachten is nu nog op een flink warme dag!!...wat ik echter wel meteen merkte is dat mijn motor met airco aan nu nog slechts 750 toeren draait.(voorheen als de airco aansloeg ging het toerental omhoog tot zo,n 900 toeren)

Er is dus wel degelijk een oplossing bekend bij renault!!!

hoop dat je er iets mee kunt ,en laat het nog even weten als het opgelost is.Ben ook erg benieuwd

mvg Mark

FredK (0), 17 jaar geleden

Mark67, je hebt mail.

FredK (0), 17 jaar geleden

Probleem komt volgens Renault uit de ECC (climatecontrol computer) Deze is vervangen. Motor reageert idd anders nu. Even op mooi weer wachten dan maar....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.