Hallo Forumleden
Na 2 weken 'proberen en proberen' zonder resultaat mij aangemeld op problemcar omdat ik er zelf niet meer uit kom...
Het betreft een Renault Clio 1.4 16V S2005 uit het jaar 2001
Probleem is na een dag vol succesvolle ritjes, bij de laatste rit de Clio niet meer wou starten alle electronica werkt, rode indicatielampje (startonderbreker) blijft constant branden.
Bij sleutel omdraaien hoor je enkel het geklik van enkele relais onder de motorkap.
Mijn vrouwtje die op dat moment de Clio mee had voor de boodschappen, heeft hiervoor de ANWB er naar laten kijken die concludeerden dat de accu leeg was (ja hij stond 2 uur op contact 'wachtend op de ANWB' met startkabels wou hij ook niet starten omdat het rode lampje brandde... ANWB heeft vervolgens de Clio naar huis gesleept, en heeft aangegeven dat waarschijnlijk de startonderbreker het probleem zou veroorzaken.
Hier op volgend heb ik een set: ECU, UCH, Contactring, en electrisch deel van de sleutel vervangen om het 'startonderbrekerprobleem' op te lossen...
Helaas geen gewenst resultaat, dit setje daarna omgeruild voor een andere set, waarbij als enige een oranje driehoek met een slippende wagen erop afgebeeld ging branden, en niet meer uit gaat... (ook nu nog met de originele set weer teruggeplaatst)
Ik heb de Clio geprobeerd aan te laten slaan bij het aanslepen, echter geen succes
Na veel proberen en, het vergrendelingsknopje op het dashboard in te drukken zodat de UCH gaat piepen is het éénmalig gelukt het rode lampje uit te krijgen, maar bij het door draaien van de sleutel weigerde hij alsnog te startten.... 'dood' geen geluid van de startmotor...'
Vervolgens geprobeerd de Clio aan te slepen met het lampje uit, en warempel hij liep!
Ik kon ook verbinding krijgen met de ECU, en alle waardes zagen er goed uit, geen foutmeldingen!
Na een ritje over de ringweg, en weer terug naar huis de motor afgezet, waarna het 'rode lampje' weer bleef branden (tot nu toe)
Na dit ritje is het helaas niet meer mogelijk de contact te maken met de ECU, ook niet met een 2e set... en het lukt niet meer het rode lampje uit te krijgen behalve door de 40polige stekker uit te UCH te trekken, echter schiet ik hier niks mee op...
Uiteindelijk de Clio weggebracht voor diagnose bij Renault garage xxxx in xxxx wellicht zat de fout in mijn OBD interface module...
Helaas na 2 dagen bij de garage gestaan te hebben konden ze enkel concluderen dat contact met de ECU niet mogelijk was...
Duidelijkere informatie hadden ze niet, dan zou ik een aantal dagen aan werkplaatstarief moeten betalen om uiteindelijk 'een duidelijkere diagnose te kunnen krijgen' aangezien dit mij een dure aangelegenheid leek te zijn de Clio weer terug gesleept richting uits
Zelf thuis nagemeten:
≈ 60 ohm tussen CAN H en CAN L (accu
losgenomen tussen aansluiting 6 en 14 van de
diagnose-aansluiting),
≈ 120 ohm op de CAN lijn huis met hulporganen
interieur (los van het netwerk),
≈ 120 ohm op de CAN lijn rekeneenheid van de
motor (los van het netwerk)
We zijn nu op zoek gegaan naar de 'Centrale communicatie eenheid' deze staat in het technische handboek afgebeeld naast de 'diagnose aansluiting' (obd) maar helaas na veel speur en zoekwerk niet gevonden... (wellicht is deze defect waardoor communicatie met de ECU niet mogelijk is)
Als ik de sleutel door draai, hoor ik ook de benzine pomp niet aanslaan
Het icoon met de oranje driehoek met een slippende wagen erop staat vermeld in het originele instructieboekje wat bij de auto hoort als een aanduiding die niet in gebruik is...
Ik ben blij dat ik niet de laatste ben geweest die 'zonder problemen' gereden heb... anders was het natuurlijk mijn schuld hahaha vrouwen...
Ik hoop dat bovenstaande genoeg informatie is voor een ieder die mij met dit probleem verder zou kunnen helpen, mijn excuses voor het lange verhaal ik hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg heb kunnen omschrijven...
Ik sta open voor elke mogelijke oplossing...!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ooit wel eens aan gedacht dat de startmotor defect is??? Behalve als de auto spontaan is afgeslagen ?? lijkt dat me het begin van alle latere problemen. Als het vrouwtje niet meer kon starten na bezoek aan bv de supermarkt of kapper zou ik dat eerst maar eens concluderen. De motor is inmiddels wel koud, Dus je kunt nu tijdelijk een losse draad op de relais van de startmotor bevestigen. oude stekker ff los nemen. uito in zijn vrij en de draad tegen de + van de accu houden, geen reactie en accu vol. Bingo startmotor defect. (laten) reparen of vervangen. en ecu (laten)resetten.. Bij daarna alsnog weigeren eerst maar eens alles wat los is geweest eerst maar opnieuw controleren.
Ik wacht wel ff af.
Hallo Cor van Jaarsveld,
Startmotor hebben wij inderdaad op deze wijze geprobeerd, wanneer hij stroom krijgt probeert hij wel te starten,
maar de motor slaat niet aan omdat er geen brandstof toevoer is zolang het rode ronde lampje in het midden van het dashboard blijft branden,
ditzelfde lampje knippert normaal langzaam of snel als indicator voor de startonderbreker,
echter constant is volgens de boeken startvergrendeling door een 'storing' in het systeem...
toen het lampje eenmalig uit bleef, was starten via aanslepen de oplossing, omdat het doordraaien van de sleutel ondanks dat het lampje uit bleef geen functie leek te hebben...
Verder alle bekabeling, en connectoren gecontroleerd en nagemeten, alles (lijkt) in orde en tot nu toe geen contact met ECU mogelijk
11 jaar
Je hebt het over wisselen van een setje bij de start onderbreker. De code van de sleutel hoort bij deze ecu, dus je zult ze gezamenlijk moeten vervangen. Overigens ben ik van mening dat de dealer, kan vaststellen dat die combinatie klopt. Ook denk ik dat met de bijbehorende tester het mogelijk moet zijn de de motor te starten, zonder gebruik te maken van de sleutel. Met deze Renault heb ik geen ervaring, maar veel onbegrijpelijke storingen komen voort uit slechte massa verbindingen in de bedrading van de ECU. Wij soldeerden met behulp van het schema alle massa aan elkaar en legde dat aan het chassis. Dan hoefde we ons daar geen zorgen meer om te maken, en meestal was het probleem erna (gedeeltelijk) weg. en de tester kon daarna ook gebruikt worden.
Heel stom hé, maar is het contactslot niet defect? Als de auto niet start, gaat de startmotor dan rond of niet? Als hij niet rond gaat, dan kun je de startonderbreker wegstrepen want deze werkt niet op de startmotor, maar op de inspuiting...
11 jaar
[quote=cor van jaarsveld]Je hebt het over wisselen van een setje bij de start onderbreker. De code van de sleutel hoort bij deze ecu, dus je zult ze gezamenlijk moeten vervangen. Overigens ben ik van mening dat de dealer, kan vaststellen dat die combinatie klopt. Ook denk ik dat met de bijbehorende tester het mogelijk moet zijn de de motor te starten, zonder gebruik te maken van de sleutel. Met deze Renault heb ik geen ervaring, maar veel onbegrijpelijke storingen komen voort uit slechte massa verbindingen in de bedrading van de ECU. Wij soldeerden met behulp van het schema alle massa aan elkaar en legde dat aan het chassis. Dan hoefde we ons daar geen zorgen meer om te maken, en meestal was het probleem erna (gedeeltelijk) weg. en de tester kon daarna ook gebruikt worden.[/quote]
We hebben 3 complete setjes geprobeerd, maar bij allen blijft het rode lampje constant branden, de originele set zit er nu dus weer in en is gecontroleerd door Renault Munsterhuis te Almelo. De ECU is dus niet defect, en de combinatie klopt, of deze ook de motor konden starten met een tester weet ik niet...
We hebben alle bekabeling ondertussen gecontroleerd, ook alle bekabeling die richting de ECU gaat, we meten hier alleen op één PIN 5v ipv 12v, wat betreft het solderen van de massapunten, zou je mij kunnen vertellen welke PIN nummers dit betreffen, of eventueel een verwijzing naar een het schema?
11 jaar
[quote=RPJdeWeert]Heel stom hé, maar is het contactslot niet defect? Als de auto niet start, gaat de startmotor dan rond of niet? Als hij niet rond gaat, dan kun je de startonderbreker wegstrepen want deze werkt niet op de startmotor, maar op de inspuiting...[/quote]
Nee zo lang het rode lampje blijft branden, kun je de sleutel wel 'doordraaien' op de manier waarop de motor normaal zou moeten starten, echter na het doordraaien van de sleutel met het rode lampje aan gebeurd er niets...
Wij dachten inderdaad dat het de startonderbreker was, maar dat lijkt het dus niet te zijn
Rood constant lampje wil zeggen dat de auto op 'vergrendeld' blijft staan, zolang deze niet uit gaat is het dus niet mogelijk te starten
Is er een mogelijkheid te testen of het aan het contactslot ligt? bijvoorbeeld d.m.v. een paar draadjes tegen elkaar aan zoals je dat meestal op t.v. ziet?
11 jaar
Meten met een multimeter?
11 jaar
Het contactslot lijkt in orde, aangezien de lampjes op het dashboard volledig werken wanneer je de sleutel op contact zet, en ook schakelen er diverse relais bij het op contact zetten
Vandaag na enkele metingen ook het volgende aangetroffen:
Voltage op benzinepomp bij contact eerst op 8v, zakt daarna richting 5v (dit zou 12 moeten zijn???)
We horen de pomp ook niet, en er komt geen brandstof uit...
Op de ECU, naast de accu staat op PIN 30 constant 12V
Op PIN 29 (geschakeld) staat ook 12V op
PIN 66 (geschakeld) staat +/- 5V op (is dit goed??) of moet dit ook 12V zijn?
11 jaar
Shit ik bedenk me net dat ik dit zelf ook heb gehad. Meet de stuurstroomkabel op de startmotor eens na als je start, het dunne kabeltje dus. Hiervoor moet je eigenlijk even met 2 personen zijn. Het komt vaker voor dat er een kabelbreuk hier in zit. Na lang zoeken had ik de oorzaak nog niet gevonden en heb ik een startknop geinstalleerd. Als je de stuurstroom eens doorverbind met de constante +, start hij dan wel?
11 jaar
Meet de spanning op de draad welke naar de pomp gaat, op relais van de benzinepomp in belaste toestand. dwz als de pomp draait of moet draaien. wel 12volt oid slecht contact onderweg naar pomp. ook te lage spanning??? meet dan de + aansluiting van die relais in de zelfde toestand . Als deze 12volt is ? relais vervangen. Maar pas op. De oorzaak van de defecte relais kan komen doordat de pomp inwendig sluiting maakt (vast zit) Dus eerst zorgen dat de pomp kan draaien of nieuwe pomp plaatsen..
[quote=Clio2001]Het contactslot lijkt in orde, aangezien de lampjes op het dashboard volledig werken wanneer je de sleutel op contact zet, en ook schakelen er diverse relais bij het op contact zetten
Vandaag na enkele metingen ook het volgende aangetroffen:
Voltage op benzinepomp bij contact eerst op 8v, zakt daarna richting 5v (dit zou 12 moeten zijn???)
We horen de pomp ook niet, en er komt geen brandstof uit...
Op de ECU, naast de accu staat op PIN 30 constant 12V
Op PIN 29 (geschakeld) staat ook 12V op
PIN 66 (geschakeld) staat +/- 5V op (is dit goed??) of moet dit ook 12V zijn?[/quote]
Hallo we zijn ondertussen een 'stuk' verder gekomen...
Het blijkt dat er een massa probleem is op het motorblok, bij een directe verbinding tussen het blok en het chassis slaat de startmotor aan, maar start niet door (rood lampje blijft continue branden)
We hebben wéér een andere ECU op de kop kunnen tikken, en jawel de SIEMENS SIRIUS 32 uit een Megane, origineel zit er in onze Clio een SIEMENS SIRIUS 34
Bij de SIRIUS 34 slaat de brandstofpomp niet aan bij het 'op contact zetten'
Bij de SIRIUS 32 slaat de brandstofpomp wél aan bij het 'op contact zetten'
Enkel pakt hij dus niet aan (rode lampje) 'reden' zie onderstaand schema:
[url=http://postimage.org/image/h37k1ook5/][img]http://s10.postimage.org/h37k1ook5/clio....[/img][/url]
Deze bypass gaan we dus uitvoeren met behulp van onderstaande emulator
http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Immo-I...
We gaan kijken of deze emulator ook 'dichterbij huis' te verkrijgen is, zo niet zullen we deze via Ebay moeten bestellen
Iemand hier ervaring mee, of iemand die weet waar deze emulator in Nederland verkrijgbaar is?
Wordt vervolgd...
11 jaar
in de relais box naast de accu zitten als het goed is 3 zwarte relais langs elkaar.
1 van die relais heeft een groene kabel die naar de ecu loopt deze kabel controleren op onderbreking.
Je hebt wel alvast de massakabel tussen motorblok en carrosserie vervangen?
11 jaar
Clio2001.
Heb je het probleem inmiddels kunnen oplossen?
Ik heb exact het zelfde probleem maar dan met een clio 1.4 16v s2005 uit 2003.
Voorafgaand aan het probleem draaide de startmotor heel even, net geen seconde denk ik.
Nu helemaal niets meer startonderbreker lampje brandt constant als ik het contact draai en ik hoor alleen maar een relais klikken wanneer ik wil starten.
Ook met reserve sleutel het zelfde probleem.
11 jaar
Ik heb het bij de mijne gevonden.
De ecu gaf geen foutmeldingen. Een van de startkabels van de minpool accu naar carroserie en warempel, immo lampje uit en de auto staat klaar om gestart te worden. Echter heeft na alle pogingen de accu het blijkbaar begeven waardoor de startmotor niet verder wil.
Bij mij was het dus uiteindelijk een verrotte massastrip. Vervangen door een dikke koperen kabel en de auto doet het beter dan voorheen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar