close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: clio 1991 houd in bij gasgeven

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 automaat

Ik heb onlangs deze clio (automaat) gekocht. Auto is in uitstekende staat en goed gekeurd. Hij heeft een probleem en wel hij start slecht (mag niet aan het gas komen) en houd vooral bij het uit stilstand weg rijden in. Heb de motor in Renault garage uit laten lezen. Resultaat: foutmelding smoorklep G2. Garage kon niet uitleggen wat deze G2 foutmelding inhield. Heb inmiddels vervangen: complete smoorklep/injectie, Lambdasonde, motorregelmodule, bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor, benzinefilter, luchtfilter, thermostaatklep. Heb alle kabelbomen doorgemeten. Verder loop de motor als een zonnetje. De lambdasonde was wel een gebruikte, kan het zijn dat deze ook niet helemaal goed is? Ben ten einde raad, in de Renault garage weten ze het ook niet meer. Een andere Niet Renault garage zegt na het uitlezen: smoorklep 58% open, al hoewel deze dicht staat. Dit kan ik ook niet volgen want bij Renault zien ze dit niet. Wie zou hier een oplossing voor weten? Alvast bedankt.

Geplaatst door

Denissen (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

smoorklep opnieuw inleren ????

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

vanwege je mailtje, hier de omschrijving, en mijn gedachtengang te opzichte van je probleem.

Je schrijft zelf, dat je naar aanleiding van een eerdere storing de complete smoorklep incl. huis e.d. hebt vervangen, maar aangezien je een probleem beschrijft, dat de smoorklep volgens de ECU 58% open zou staan, terwijl deze visueel dicht is, lijkt mij dat de nieuwe smoorklep niet is ingeleerd in de ECU.

Dit wil niets anders zeggen, dat je via de software tegen de ecu zegt dat er een nieuw component is ingebouwd, en dat de ecu dan een zelftest gaat doen, om de minimale en maximale waarde van de smoorklep opnieuw op te slaan.

De nieuwe smoorklep wordt nu via de oude waarden aangestuurd, hetgeen resulteert in de door jou omschreven klacht. Dus, even naar een garage, en vragen of ze de nieuwe componenten even willen inleren.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Even twee (misschien domme) vragen: het betreft een Clio van 1991. Moest je toen al smoorkleppen inleren??
En verder, is accu even afkoppelen niet afdoende om instellingen te wissen?

AS1 230

17 jaar

domme vrage bestaan niet, domme antwoorden wel. Misschien is het wel een dom antwoord van mij, ik ben ook geen renault expert, maar het lijkt mij, aangezien de omschreven klachten het meest logisch.

Dat er een 58% opening van de smoorklep wordt uitgelezen terwijl deze dicht is, kan nooit goed zijn.

Misschien dat inderdaad de accu losnemen kan helpen, maar gezien er al zoveel aan de electronica vernieuwd is, lijkt me dat de accu al vaker heeft losgelegen.
Ook reset je enkel de ecu naar fabriekswaarden op deze manier ( geen adaptieve waarden meer ) maar indien deze waarden niet overeenkomen met de gemonteerde smoorklep, blijft het probleem bestaan.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

[quote=hellbat]domme vrage bestaan niet, domme antwoorden wel. Misschien is het wel een dom antwoord van mij, ik ben ook geen renault expert, maar het lijkt mij, aangezien de omschreven klachten het meest logisch.

Dat er een 58% opening van de smoorklep wordt uitgelezen terwijl deze dicht is, kan nooit goed zijn.[/quote]
Lijkt me ook niet...

Bij mijn '94 Laguna zit een potmeter op de smoorklep. Past maar op een manier. Valt niks aan af te regelen. Vandaar dat ik het vreemd vind dat een Clio van '91 wel inleerbaar zou zijn.
De vraagsteller zegt dat het smoorklephuis al is vervangen. Mijn vraag is, zit er een potmeter op en is die dan ook vervangen?

AS1 230

17 jaar

Ik zit toch ook te denken aan TPS sensor ....(geeft de gaskleppositie door aan regelunit).... Is deze met de gasklep vervangen of overgezet?
Misschien eerst even de accuspanning er af om te resetten. Een slechte verbinding met de TPS sensor stekker ... probeer een beetje contactspray.

Succes Gr Jaap

jaboV 0

17 jaar

[quote=jaboV]Ik zit toch ook te denken aan TPS sensor ....(geeft de gaskleppositie door aan regelunit).... Is deze met de gasklep vervangen of overgezet?
Misschien eerst even de accuspanning er af om te resetten. Een slechte verbinding met de TPS sensor stekker ... probeer een beetje contactspray.

Succes Gr Jaap[/quote]

Denissen 0

17 jaar

Hallo allemaal, ik heb de complete injectie vervangen inclusief sensor smoorkleppositie. Beide geven 58% aan. Ook heb ik al verschillende keren de accupool los gehad. Helpt niet. Renault zegt dat je deze niet kunt inleren. Heb trouwens ook alle stekkers en verbindingen schoon gemaakt. Zou het misschien aan de koelwatersensor kunnen liggen? Deze staat volgens mij ook in verbinding met de regelmodule en de injectie. Hoe kun je die trouwens het beste testen of deze werkt?

In het begin heb ik de vraag gesteld wat de foutmelding: "G2" van de smoorklep betekent? Heeft misschien hier al iemand een antwoord op? Dit zou misschien wel eens de oplossing kunnen brenegen.

Bedankt alvast voor het proberen mij te helpen.
Herman

Denissen 0

17 jaar

Neem eens contact op met http://www.actronics.nl/

AS1 230

17 jaar

volgens mij betekend g2 dat er een verkeerde rekeneenheid inzit .wat is de motor code en/of chassinr?

abc 0
badge

17 jaar

Mijn ervaring met Clio automaat 1997 1.4 is dat de stationaire regeling wel opnieuw inleert als je de accu een flinke poos (2 uur) afkoppelt. Starten en de eerste minuut nergens aanzitten.

Als de gasklep positie verkeerd is verdenk ik in eerste instantie de TPS sensor. Deze kun je op weerstand doormeten (referentie waarden uit Autobase o.i.d. halen want ik denk dat mijn Clio waardeen wel eens af kunnen wijken). Ook kun je de spanning nog meten die als regelsignaal afgegeven wordt. Je kunt daarvoor het rubber afdekkapje van de steker verwijderen (wel luchtfilter er af) die op de sensor zit. Meet dan tussen massa en regelsignaal (iets tussen 0,5 en 1 volt denk ik). Meet tevens eens de aangeboden voedingsspanning of deze wel 5 Volt is (meten op de steker of je 5 volt meet) en tussen de aangeboden massa op deze steker en de minpool accu om slechte massa uit te sluiten.

Als je trouwens de steker van de TPS sensor losneemt bij draaiende motor moet deze harder stationair gaan lopen. Zodra je deze terugzet moet stationair toerental weer dalen.

Je lambda kun je ook prima meten. Steker bij spruitstuk losnemen, heel dun koperdraadje in het vrouwtjesdeel steken en steker weer in elkaar schuiven. Er zijn ook lambda's met verwarming. Die hebben dan drie draden. De witte draden zijn verwarming. Meet tussen signaaldraadje en massa. Signaal dient tussen 0,2 en 1 volt te wiebelen.

Als je een motorcode hebt kan ik eens voor je kijken of ik gegevens heb. Heb je wel de juiste ecu vervangen want er zijn nogal wat verschillen in aansluiting.

Zit er niet toevallig inlaatluchtverwarming op? Die het niet meer doet? Zit onder gasklephuis. Andere mogelijkheid valse lucht (rembekrachtiger? MAP sensor al gecontroleerd? Slangetje er naar toe wil wel eens barsten. Controleren door slangetje van spruitstuk af te halen en er aan te zuigen. Mapsensor kun je ook doormeten net als bij lambda.

En als het echt niet lukt heb ik nog een goed startende (en rijdende) Clio automaat voor je :-)

hoogfrequent 0

17 jaar

Hallo ABC en Richard, TPS sensor is ook vervangen. Zou te gek zijn dat deze het zelfde euvel geven i. Heb trouwens alles gechecked op valse lucht. Lambda sonde is in garage getest. Is goed. Hij heeft geen inlaatlucht verwarming. Mapsensor is vervangen en getest, is ook prima. Het is volgens mij een 700 motor en het chasisnr. is VF1C57A0506759084 AS1, ik zal eens op deze website kijken. Bedankt vast allemaal, enne ik ben een volhouder, dus deze auto komt goed aan het lopen. Herman

Denissen 0

17 jaar

Als de TPS is vervangen inclusief bedrading en stekker en de regeleenheid blijft toch stug 58% als positie aangeven dan is, of de regeleenheid stuk, of het is de verkeerde.
Aangezien je hem al hebt vervangen en abc zelfs vermoed dat het de verkeerde is, lijkt me dat je dat nu even moet laten controleren.

PS. hoe zou best kunnen dat bij jouw aankoop al de verkeerde regeleenheid erin zat en de garage bij bestellen het nummer van de oude heeft gebruikt.

AS1 230

17 jaar

Ik zou toch eens wat metingen doen aan die TPS. Meten is tenslotte weten (als je weet wat je meet). Het zou kunnen dat de TPS op zich wel goed is maar dat het signaal niet goed op de ecu aankomen door draadbreuk. Meet ook eens of de ecu wel goed massa heeft en of er geen spanningsverlies tussen minpool en chassis c.q motorblok is. Meten door tijdens starten spanningsverlies te meten tussen minpool en motorblok mag max. circa 50mV zijn.

Temperatuursensor al gecontroleerd?

hoogfrequent 0

17 jaar

[quote=AS1]Als de TPS is vervangen inclusief bedrading en stekker en de regeleenheid blijft toch stug 58% als positie aangeven dan is, of de regeleenheid stuk, of het is de verkeerde.
Aangezien je hem al hebt vervangen en abc zelfs vermoed dat het de verkeerde is, lijkt me dat je dat nu even moet laten controleren.

PS. hoe zou best kunnen dat bij jouw aankoop al de verkeerde regeleenheid erin zat en de garage bij bestellen het nummer van de oude heeft gebruikt.[/quote]
En zoals al gemeld zijn er heel veel verschillen bij Renault. Alleen al voor mijn 1997 heb ik al diverse verschillende aansluitnummers op de ecu's gezien en moeten er dus dito verschillende ecu's zijn. Hoe verzin je het toch om het zo te ontwerpen. Tja, Fransen! Met kaas hebben ze ook al zo veel verschillen.

hoogfrequent 0

17 jaar

Wie weet de temperatuursensor te zitten (in de radiator?) Hoe kan ik deze het beste controleren? Het nummer van de motorregelmodule is: 7700 860 919. De motor is een E7F, 700. Voor chassisnr. zie boven.

Denissen 0

17 jaar

Zit meestal in of vlakbij de kop. Kijk eens aan de linkerkant van het blok (bestuurderskant is links).

hoogfrequent 0

17 jaar

[quote=abc]volgens mij betekend g2 dat er een verkeerde rekeneenheid inzit[/quote]
waar/hoe kom je aan die storings code g2(onder deel nr computer is onbekend bij mij in het systeem)voor een c57a geeft ie een ande ronderdeel nrop. g2 is volgens mij geen bekende renault storings code.waar is ie mee uitgelezen

abc 0
badge

17 jaar

Hallo ABC, Ik heb hem uit laten lezen bij Renault garage Cup in Heyen, misschien bij jou bekend, is redelijk bij jou in de buurt. Kun je mij zeggen welke rekeneenheid er dan bij jou in het systeem staat? Bij Cup zijn ze er ook van uitgegaan dat deze de orriginele was die er in moest zitten. Er staan trouwens 3 nummers op: Siemens, S101718202, HOM7700749947 en 7700860919.

Denissen 0

17 jaar

7700864279 is wel een paar keer nr wijziging op geweest

abc 0
badge

17 jaar

Hallo ABC, je kunt niet zien of ik de goede ECU in de auto heb of niet?

Denissen 0

17 jaar

G2 is wel degelijk een renault storingscode.
deze codes stammen nog af van de oude diagnosetoestellen XR25, waar je twee rijen controlelampjes had.
in de linkerkolom (Gauche) geeft het tweede lampje (G2) aan dat er een fout zit in verbinding ecu en hoogspanningsmodule. de lampjes rechts krijgen letter D( droit)

patvdr 0
badge

17 jaar

Ehm, ff denke: fout tussen ecu en ontstekingsmoduul.
- De ecu zorgt voor voedingsspanning aan ontsteekmoduul zodra contact AAN (slechts gedurende kleine seconde, om leegtrekken accu te voorkomen) en daarna zodra de bpm sensor signalen afgeeft. Ofwel meet de spanning eens over ontsteekmoduul. LET OP, ik vermoed dat de massa geschakeld wordt dus echt op de plus en aangeleverde massa op moduul meten. Moet 12 Volt zijn.
- Kan zijn dat ontsteekmoduul te veel stroom trekt waardoor foutmelding komt (misschien meet je dan wel lager dan 12 Volt)
- Mogelijk dat rpm signaal (komt van ontsteekmoduul) de ecu in gaat maar weet dit niet zeker. Gaat mogelijk direct naar rpm-teller. Heb je een toerentellel en zo ja geeft die goed aan?

Zou verder zo 1,2 3 niet weten wat de ecu als fout kan zien. Van de hoogspanningszijde wordt niets teruggekoppeld. Eventueel bpm sensor.

hoogfrequent 0

17 jaar

voor een c57a met e7f700 motor geven ze de nr's 7700856141,7700858257,7700860916,7700864279 als onderdeel nr op.maar weet je zeker dat het een e7f 700 is ?bij renault is het zo dat als het een automaat is het laatste nr van de motor oneven is dus bv e7f 701

abc 0
badge

17 jaar

[quote=abc]voor een c57a met e7f700 motor geven ze de nr's 7700856141,7700858257,7700860916,7700864279 als onderdeel nr op.maar weet je zeker dat het een e7f 700 is ?bij renault is het zo dat als het een automaat is het laatste nr van de motor oneven is dus bv e7f 701[/quote]
volgens de storings tabbel is g2 niet van toepassing voor deze auto

abc 0
badge

17 jaar

heb een bestandje naar je email gestuurd met de storings tabbellen .ik denk dat de code 3G is geweest die heeft met je smoorklep te maken,succes

abc 0
badge

17 jaar

Ik ben er nu achter dat de rekenmodule die ik er in heb (7700 960 919) voor het type motor 57B is. En 57B is een 1400cc motor (E7J). Aangezien ik een 1200 heb kan ik er vanuit gaan dat ik er een verkeerde in heb en ook een verkeerde uitgewisseld heb. De Renault garage zei dat ik er vanuit moet gaan dat het een E7F 700 motor is waar een 7700 856 141, 7700 858 257, 7700 860 916 of een 7700 863 541 in moet. Het nieuwste nummer is (als Renault ze moet bestellen) 7700 864 279. Dennis, ik heb het nog een keer bij Renault na gevraagd en hun zeggen dat het een 2G is.

Denissen 0

17 jaar

Heb inmiddels de rekeneenheid nr. 7700864279 gemonteerd. Resultaat: de auto houd niet meer zo veel in, maar toch nog iets. Maar, hij loopt nu zeer slecht stationair. Ik twijfel dus nu nog steeds of het aan de rekeneenheid ligt. Als ik draadjes plaats op de connector van de rekeneenheid op nr. 9, 16 en 17 moet ik tussen 16 en 17 5 volt meten. Dat is prima. tussen 9 en 17 stationair +/- 0,2 en volgas +/- 5 volt. in het begin zie je stationair 0,8V en ineens zie je stappenmotor uitgaan en gaat het voltage naar +/- 2,3V. Heb hier geen verklaring voor. We beginnen dus weer van voor af aan.

Denissen 0

17 jaar

Zit er een gasklep signaal versterkertje tussen ?

Cliodennis 0

17 jaar

En het motor type en automaat klopt denk ik ook niet. zoals ABC schreef. Motortype = idd altijd eindigen op een 1 bij automaat.
Clio uit 1991 1.2 automaat???Zijn die er ooit geweest ? Dat waren toch allen 1.4 blokjes ?
Wat staat er op het kenteken van de auto ?

Cliodennis 0

17 jaar

Het is wel degelijk een 1.2 aut. Ben met de informatie van ABC naar de Renault garage geweest (laat ik hopen dat die het weten) en ik kreeg te horen dat het een E7F 700 motor was. Daar moet dus een rekeneenheid in: 7700864729. Als zij er eentje moesten bestellen, dan bestelden ze deze. Nu las ik in de papieren van ABC dat de stappenmotor opnieuw ingeleerd moet worden. Motor warm, 5mm blokje tussen stappenmotor en smoorklep en binnen 5 sec. stekker van stappenmotor trekken en dan het 5mm blokje verwijderen. Daarna stekker er weer op. Dit moet ik nog proberen. Hen inmiddels ook en adres gekregen van iemand die de auto echt helemaal uit kan lezen. Dit is echt wel een noodgreep.

Denissen 0

17 jaar

Denissen: ik meet bij 1.4 motor stationair 0,66V. Ben wel benieuwd naar het inleerproces want die van mij loopt wat te hard stationair. Ken dit proces niet en hoor graag of dit lukt en hoe dit dan precies moet. Als je dit op papier hebt mag je het rustig mailen.

hoogfrequent 0

17 jaar

Hoogfrequent: geen probleem ik sta voor alles open wat ik te weten ben gekomen. Als ze mij helpen, dan help ik anderen ook.

Denissen 0

17 jaar

Heb zojuist even in de Autodata CD gekeken. Voor jouw TPS wordt opgegeven 0,2V stationar en 5V volgas op pen 9 en17, dus dat klopt met jouw referentiewaarden. Als ik echter de Autodata gegevens van mijn Clio 1.4 neem dan klopt dit ook niet altijd met de door mij gemeten waarde. Ik zou bepaalde weerstandswaarden moeten meten en ook 0,2V, maar een en ander wijkt af en ik meet zo'n 0,6 volt.

Als je 0,8V meet loopt die neem ik aan wel goed stationair? Ik heb de stationair regeling nog niet helemaal door. Zo weet ik niet of de ecu rekent met rpm info (pulsen vanaf de ontsteekmoduul) of enkel naar de gaskleppositie kijkt en daaruit een aanname van een daarbij behorend rpm doet. Ik vermoed het laatste wat m.i. nooit echt nauwkeurig kan zijn.

Waarom plotseling naar 2,3V is vreemd. Wel ziet de ecu dan dat de gasklep veel te ver open staat en zal de stappenmotor proberen de gasklep verder te sluiten, waardoor nog slechter stationair. Het verklaart wel de eerder genoemde 58% gasklep.

Ik zit te denken aan:
(1) een slecht contact van de TPS (je kunt deze trouwens losnemen en contact bekijken, wel markeren op huis om precies gelijk terug te zetten want is iets verdraaibaar en daardoor rpm instelbaar)
(2) de aangeboden 5V spanning wordt ineens te hoog (kun je gemakkelijk meten, ik verwacht echter niets)
(3) slechte massaverbinding vanaf TPS sensor (meten tussen minpool en aangeboden massa sensor)
(4) geen goede verbinding TPS bedrading naar ecu (doormeten)

Overigens wordt er niet over een automaat gesproken bij een 1.2. Ook in de ecu is geen koppeling met de automatische bak te vinden, dit in tegenstelling tot mijn 1.4. Heb je zelf al op de motor gekeken naar het motornummer? Zit er misschien een ander motor in?

hoogfrequent 0

17 jaar

Gaat erg lang door dit topic.

Maar gezien een clio uit 1991...


Massa goed nagekeken???

Smoorklep 58% klopt gewoon niet. Van inleren is geen sprake bij deze motoren (energyblokje). Gezien de automaat heb je een 1.4.

Ook op de automaatbak is er vaak een probleem aan de massaaansluiting!

Als laatste, door de kickdownfunctie in de gaskabel wil deze wel eens te strak staan! Heel lomp probleem, maar heb het eerder gezien bij deze clio's. Zo valt hij wel dicht maar niet in stationair.

Riel 0
badge

17 jaar

Hallo allemaal die mij hebben willen helpen. Om iedereen uit de droom te helpen., nog een keer, dit is wel degelijk een 1200 automaat. (misschien een uitzonderlijk model????) Ben er nu definitief achter dat het een E7F 706 motor is. Let op: het probleem is verholpen, de motor loopt als een zonnetje. Alles wat ze mij in een garage aangeraden hebben heeft mij veel geld en tijd gekost: nieuwe lambdasonde, bougiekabels, benzinefilter, complete injectie/smoorklep, 3 motorregelmodules en wat is het euvel? Een temperatuursonde (koelvloeistof) die onder andere de injectie regelt. Kosten: €25,- en 3 minuten werk. Het verbaast mij dat 4 garage bedrijven die deze motor uitgelezen hebben, dat niet gezien hebben en ook niet de ervaring hadden om met deze sugestie te komen. Wel wil ik iedereen danken die mij via problemcar hebben willen helpen. Iedereen de groeten en ik hoop dat ik hiermee ook iemand kan helpen, Herman

Denissen 0

17 jaar

Prrima toch. Als het maar opgelost is. Wat wel vreemd is zijn de 58% gasklep open melding etc. wat een ieder op het verkeerde been zet.
Vraagje, hoe heb je aan de ecu gemeten? Ik kan er niet bij komen met m.n meetpennen. Schijnt een tussensteker verkrijgbaar voor te zijn. Je mag me ook direct mailen want topic kan gesloten worden.

hoogfrequent 0

17 jaar

Hallo hoogfrequent, je neemt 3 dunne koperen draadjes (b.v. telefoon wandkabel) trekt de stekker van de ecu, duw de draajes in de vrouwtjes van de stekker op nr. 9, 16 en 17. druk de stekker weer op de ecu. tussen 9 en 17 moet +/- 5 V meten. Tussen 16 en 17 0,2V stationair en als dan volgas geeft haast 5V. Bij mij was dat stationair 2,3V, maar dat kwam omdat de temperatuursensor kapot was. Succes

Denissen 0

17 jaar

Yip, dit had ik ook al bedacht om laatst aan de lambda en MAP te kunnen meten. Heb van gewoon samengeslagen VD draad de koperdraadjes gebruikt. Zit je nu niet met heel veel onderdelen over? Misschien heb ik nog belangstelling.

hoogfrequent 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.