Renault Clio: Clio 1.9D schakelt niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Hallo,

Ik reed gisteren met een aanhanger met (wat veel) klinkers en had een auto van rechts een beetje laat door. Boven op de rem en schakel alvast terug. Auto was voorbij en gas der op in de 1 en er was nog aandrijving en toen naar de 2 en gas der op en weg was mijn aandrijving. Alle versnellingen snel bij langs en niet 1 versnelling waar ik nog aandrijving heb. Iemand een idee? kom ik hier met een nieuw druk lagertje vanaf of kan ik alvast naar een andere bak gaan zoeken?

Even ter aanvulling, ik rook geen verbrande geur dus ik denk niet dat de koppelingsplaat af is, maar ben wel nieuwsgierig of het b.v. ook aan de drukgroep kan liggen? Het koppelingspedaal werkt wel gewoon en ik kan ook door de versnellingen heen schakelen met de pook, er gewoon nergens geen aandrijving.

Hoop dat ik het duidelijk genoeg heb omschreven?

Alvast bedankt voor de input!

mvg
Hans

HansM6

Geplaatst door HansM6 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 8 jaar geleden

waarschijnlijk koppelingsplaat,maar gebroken aandrijfas is ook een optie

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoor je wel een geluid, als je een versnelling hebt ingelegd.?
De spiebanen van de aandrijfas, willen ook wel ´afgetopt´ worden.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor de reacties tot zover!

Nee ik hoor verder niets, het is juist verdacht stil en het schakelen met de pook en het pedaal merk je ook niets aan, is allemaal zoals gebruikelijk. Er zijn nu 2 verwijzingen gemaakt naar de aandrijfas en daar zijn 2 van dus zou je dan niet zeggen dat het iets te toevallig is dat ze beide stuk zijn gegaan? Als er 1 aandrijfas stuk is dan moet ik toch nog aandrijving aan de andere kant hebben of zie ik dat verkeerd?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Dat zie je verkeerd. De as met de minste weerstand, zal het best draaien. Als je de voorwielen opkrikt kun je de juiste kant bepalen.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

ok bedankt, weer wat geleerd. Ik zal het dadelijk na het eten even checken en de bevindingen hier posten!

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Heb net de auto voor opgekrikt en de motor gestart, in de 1 gezet en geen van beide wielen draait als ik gas geef. Ook nog even in de 2 gezet en wederom, geen van de beide wielen draait als ik gas geef. Met de motor uit en de versnelling in de 1 kan ik beide wielen met de hand draaien.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Zet hem in de 1. Dan links met de hand draaien, en dan MOET de rechtse tegengesteld draaien.
Hier is de verbinding weg tussen motor en aandrijving. Kan nog steeds één van de assen zijn. Of zoals hierboven genoemd; de koppelingsplaat het hart uitgebroken o.i.d..

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Ik heb met de hand links gedraaid in de 1 en dan staat rechts gewoon stil. Andersom heb ik ook gedaan en dan staat links gewoon stil.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Hier is de verbinding weg tussen motor en aandrijving. Kan nog steeds één van de assen zijn. Of zoals hierboven genoemd; de koppelingsplaat het hart uitgebroken o.i.d..[/quote]

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Ik sta op het punt het blok omhoog te takelen(distributieriem moet ook (bijna) vervangen dus dat doen we ook direct maar en de voorpijp was bijna doormidden achter de beugel), heb alles al los alleen ik krijg de rechter aandrijfas niet uit de bak. Links waren het drie boutjes maar rechts kan ik niets vinden en ik kan hem er ook niet uit trekken, kan iemand mij zeggen hoe ik dat moet doen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Zit daar niet een tussen-lager, die je eerst los moet halen??

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Nee, er zit verder niets. Alles is los tot aan de bak, hij zit er alleen nog in. Of bedoel je met tussenlager die pot die in de as zit verwerkt waar het manchet opzit en moet dat gedeelte blijven zitten en moet hij achter het manchet los. Heb ook op clio forum gekeken inmiddels en daar las ik dat ik hem er zo uit moet kunnen trekken alleen dat is niet het geval, heb al aardig er aan zitten scheuren. Verwarring, verwarring?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

OK, dan even onder spanning zetten met een hefboom, en dan met een zware kunststof hamer, een ferme tik geven.
Dan springt deze wel los.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Ok, bedankt ik zal het proberen. Laat later nog wel even weten wat het nu was met de aandrijving.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Heb het geprobeerd maar er zit geen beweging in. Heb nog een draadeind gevonden linksboven de as. De moer er af gedraaid en een torx bitje in de kop van het draadeind gestoken en het draadeind er uit gedraaid. Nogmaals een bandenlichter er achter en beuken met rubber hammer maar het geeft geen krimp. Het zit muurvast, iemand nog een idee?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Een rubberen hamer veert te hard. Een kunststof hamer doet hierbij wonderen. Of anders een zware koperen hamer.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Ook geprobeerd, inmiddels met 2 verschillende bandenlichters en een koevoet en klauwhamer en een klein mokertje. Er is geen beweging in te krijgen. Hoe hard ik ook beuk. Ik heb ook geprobeerd tegen de achterkant van de homokineet aan te slaan en dat wil en probeer hem er zo rechtstreeks uit te beuken maar niks. Ik heb gekeken of ik de homokineet ook uitelkaar kan pakken alleen de manchet zit vast in de pot dus dat zal wel niet dusdanig los willen dat het ook weer inelkaar kan? Ik zit er al naar te kijken of ik het blok er niet uit kan takelen met 1 aandrijf as er nog in want ik wordt hier gefrustreerd van. Heb het gevoel dat er iets over het hoofd gezien wordt al kan ik behalve die draadeind van net niks meer vinden.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Heb net de renault dealer gebeld en die zegt dat ik hem er zo uit moet kunnen pakken. Situatie uitgelegd dat ik een kar aan het trekken was met veel gewicht en dat de aandrijving weg is. Zij zeggen nu dat er waarschijnlijk iets afgeknapt is en dat dit nu in de weg zit. Iemand daar een idee voor?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Nee, nee. Als je dit nu niet voor elkaar krijgt, doe het volgende: haal de homokineet uit de naaf (wielzijde). Démonteer dan de bak compleet met as.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Heb het blok er al uit en de bak er al af. Aandrijf as is i.d.d. uit de homokineet en koppelingsplaat is niet het hart uitgebroken. As wil nog steeds niet uit de bak. Zal dus idd de rechter aandrijf as zijn m.b.t. de verdwenen aandrijving. Er zal zoals de Renault dealer vertelde iets afgebroken zijn dat in de weg zit waardoor hij er niet uit wil. Er was altijd al een geluidje als ik naar rechts stuurde maar ik was in de veronderstelling dat dit het wiellager was. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik ga maar op zoek naar een andere bak en een aandrijf as dan kan het spul weer in elkaar. Of heeft iemand nog een idee hoe ik die as uit de bak krijg zodat ik alleen een andere aandrijfas hoef te regelen?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Kun je er vanaf de linkerkant niet doorheen kijken? Zet daar een lange doorslag op en tik de as uit de bak.
Maar waar ging het mis dan? DAt is me nog niet duidelijk. Plaats eens een foto.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Ik heb de bak er afgehaald en eerst aan de kant gegooid, even snel naar het hart van de koppelingsplaat gekeken en heb me toen eerst verder geconcentreerd op het weer op de wielen zetten van de auto en opruimen. Ik ben binnenshuis ook aan het verbouwen (dit soort dingen komt altijd op het goede moment) en de garage staat vol met bouwmaterialen dus ik moest vandaag op de oprit bezig en het regende steeds even. Ik wilde i.i.g. mijn motortakel snel weer binnen hebben staan want die is nog redelijk nieuw, ik was bang dat die stang die uit de cilinder komt gaat roesten wat m.i. weer kan leiden tot een lekke cilinder. Ik ben er voor vandaag even flauw van maar ik ga morgenochtend zeker met de bak bezig. Desnoods draai ik hem volledig uit elkaar, heb het gevoel daar niks te verliezen te hebben, leer ik er i.i.g nog wat van. Zodra ik meer weet laat ik het zeker weten, eventueel wil ik wel foto's plaatsen.

HansM6 (0), 8 jaar geleden

De aandrijfas is los, en kan er helemaal niet uitgetrokken worden. Er zat onder vuil verborgen een pen door de aandrijfas achter de homokineet(bakzijde). Die er even uit tikken met een doorslag en je pakt de as er af i.p.v. eruit trekken.

Probleem met de aandrijving zet hem in de bak. Een tandwiel op het differentieel die geborgd had moeten zitten zat niet meer geborgd. De borgveer was een schuin kantje aan gesleten en daardoor is de borgveer uit de behuizing gelopen waardoor het tandwiel vrijkwam en de aandrijving dus weg was. Heb het tandwiel terug geplaatst en de borgveer andersom geplaatst omdat de andere kant niet schuin afgesleten is borgt hij nu weer prima. Aandrijving is weer terug op de bak. Als ik nu een as plaats en linksom draai dan draait de andere kant keurig rechtsom en daarmee is het weer klaar en kan ik het spul weer inelkaar zetten en het blok terug plaatsen!

Bedankt voor de input en het meedenken Ralf!

mvg
Hans

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Knap gevonden. Hier is een sleutelaar bezig!! Zou je nog een foto kunnen plaatsen..... ??

HansM6 (0), 8 jaar geleden

Het spul zit inmiddels weer in elkaar, kan geen foto maken zonder het weer uit elkaar te halen.

Kan het wel even omschrijven, het differentieel is een liggende in deze bak, is dus horizontaal geplaatst. Het is een tandwiel met een 45 graden scheve vertanding. Daar staat voor links en rechts een tandwiel bovenop verticaal geplaatst ook met een 45 graden scheve vertanding. Het tandwiel voor rechts zit geperst om het stukje as dat uit de bak steekt (en daar zal ook vast wel een spie aanwezig zijn dat kon ik niet zien maar dat kan bijna niet anders), en buiten de bak valt daar overheen middels spie banen de aandrijfas die ik er gisteren niet uit kon trekken die weer is geborgd met een pen er dwars doorheen. Daarnaast zit een een lager geperst achter het tandwiel en dat zit weer in de behuizing van de bak geperst met een oliekeerring daar weer achter. Het tandwiel voor links drijft een bus aan waar de aandrijf as in komt. Voor het linker tandwiel is dus geen lager aanwezig en is niets aan geperst dus die wordt met een borgveer op de plek gehouden en die is door slijtage er uit gelopen. Viel reuze mee, ik hoefde alleen maar die borgveer om te draaien en terug te plaatsen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.