Hoi, ik heb dringend behoefte aan goede raad! Op 10 december 2014 heb ik onze nieuwe renault clio estate dci bij de garage opgehaald. Er zit een roffelend/ fluitend pruttelend geluid in de auto. Dit openbaart zich bij het terugschakelen naar de tweede versnelling, in de tweede rustig de bocht omrijdend en als ik een rotonde neem. Een nieuwe distributieriem was het gevolg. Het euvel is echter niet verholpen. Mijn garage zegt op basis van wat Renault Nederland vertelt dat dit geluid bij dit "product" hoort. De auto is verder prima maar ik irriteer mij mateloos aan dit geluid. Het is net of ik in de door mij beschreven rij situaties met een oud dieseltje de bocht om ga. Heeft iemand een flauw benul wat hier aan de hand is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja als de Renault importeur zoiets zegt....
Als ik jouw was, zou ik met iemand met exact zo´n zelfde motor, een stukje meerijden. En daarmee het geluid vergelijken. Dan heb je een richtlijn.
Is dit gelijk, tja, dan is het product gerelateerd.
Maar je maakt toch een proefrit met een aan te schaffen auto... of mis ik iets.
Ik heb een Clio estate dCi van april 2014,ik ik heken dit verhaal niet,windgeruis hoor je wel,maar verder eigenlijk weinig.
9 jaar
Maar Sieto, jij ervaart een geluid anders dan de TS zal doen. Dit kun jij dus niet beoordelen. Hij ervaart en interpeteert geluiden wellicht anders dan jij.
@Jan:
Ook al weet de importeur dat meerdere gelijksoortige auto's zo'n geluid maken, dan nog is het een niet bij een nieuwe auto behorende producteigenschap.
In die gevallen mag je de koop ontbinden, zéker als je het geluid al vroegtijdig bij de garage hebt gemeld en dat tevens bewijsbaar is.
Je wordt dan wel geconfronteerd met een bijbetaling, omdat de auto al een half jaar gebruikt is: het gebruik vertegenwoordigt een bepaalde waardevermindering.
Als wordt gerepareerd, behoort dat gratis onder garantie te gebeuren, óók al bij wijze van spreken pas buiten de garantietermijn een oorzaak/oplossing bekend wordt. Bepalend is dat je kunt bewijzen dat je het ongewenste geluid vroegtijdig hebt gemeld bij de garage.
En het lijkt mij raar als geen enkele garage de oorzaak kan aanwijzen.
Wat je zou kunnen doen is bij afloop van de garantie een "afloop garantie"-keuring bij de ANWB uit te laten voeren en hen vooraf te attenderen op het vreemde geluid. Wellicht komt daar iets uit wat je onder garantie kunt laten repareren.
9 jaar
Hein, misschien is er niets te repareren. En hoort dit geluid bij het product. Je kunt dan wel die auto proberen terug te geven, maar wat als er niets aan de hand is ...... .. ?
Dealers en importeur zijn geïntresseerd in jouw auto,want daar verdienen zij hun geld mee.Als je gaat zeuren,kost dat geld,en dan zijn ze ineens heel goed in het optrekken van rookgordijnen.Voorbeeld : de schuifdeur van mijn nieuwe Boxer viel er na drie maanden uit,dikke deuk in de deur en de rail ontzet.De dealer zei:" dat heb ik nog nooit eerder gezien,hoe kan dit nou weer".Afspraak gemaakt,zegt de chef werkplaats:"Oh,kom morgen maar,die onderdelen heb ik wel liggen,dit gebeurd zo vaak met dit type auto".Dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen,veel dealers zijn goed in praatjes maken,maar wat minder op het gebied van klachten oplossen.Overigens is dat wel onder garantie gerepareerd,inclusief spuitwerk.
9 jaar
Beste Ralf, dank voor je reactie. Hier krijg je het volledige antwoord. Op 11 december meld ik mij bij de garage. Een monteur concludeert na een kleine proefrit: dit is niet goed. Ik denk dat het een aandrijvingsriem is. (distributieriem). Er wordt het e.e.a. aan renault Nederland doorgegeven. Eind januari laat Renault Nederland weten; distributie set vervangen. De garage doet dit. Echter niet bij onze maar hun eigen nieuwe clio uit de showroom. Motivatie "wij willen u geen overlast bezorgen." Mijn clio probleem wordt n.a.v. deze reparatie aan hun auto getransformeerd tot het volgende antwoord: wij hebben dit geluid ook in onze auto, er is dus geen probleem.!!!! Ik laat niet los. De aftersales manger erkent dat het niet verstandig was om mijn auto niet te repareren maar wel die van de garage.( ik kan niets checken)!!! Hij maakt ook een proefrit en erkent dat er idd een geluid aan de motor is. Hij dekt zich in als ik hem vraag om nu als de donder mijn auto te repareren met de woorden: "wij gaan doen wat Renault ons heeft gezegd", maar ik weet niet of wij dit kunnen oplossen. De auto wordt gerepareerd en het geluid ( reutelend zoals eerder beschreven) is er nog. Men kijkt mij schaapachtig aan en zegt "dit is het dan."Ik haall verhaal bij Renault Nederland die het afdoet met het antwoord: dit geluid hoort bij dit product. Mijn oude garage elders neemt waar dat ook bij stationair lopen dit geluid waarneembaar is, laat staan bij het rijden over vluchtheuvels en rotonde etc... Zij zeggen dit te kunnen maken maar adviseren mij om dit bij mijn garage te laten doen. Ik heb immers 2 jaar fabrieksgarantie? De garage zegt niets meer te kunnen doen en verwacht niet dat dit geluid in de toekomst tot problemen zal leiden. Waar dit op is gebaseerd weet men niet te vertellen. Maar ze houden het in de toekomst bij controle beurten goed voor mij in de gaten. Inmiddels wil ik niets meer met deze bende van doen hebben. Ze begrijpen dit niet!!!
De ANWB: u bent sinds 22 jaar lid bij ons. Wij maken een ' moment opname. Dit is niet rechtsgeldig. De rechtsbijstandverzekeraar zegt: wij gaan niet procederen. Renault stelt zich op het standpunt dat dit namelijk bij het product hoort!!!!
Of ik een proefrit heb gemaakt? Ja, met een diesel renault captur die precies eender is als de renault clio. Deze had dit geluid niet.
Jij bent expert schrijf je. Ik nodig je uit om bij me te komen voor een proefrit. Het is mijn eerste nieuwe auto en ik ben zwaar teleurgesteld en voel mij zwaar bedonderd. Een geconstateerd probleem door de ene monteur wordt weken later door de hoofdmonteur veranderd. Renault Nederland doet er een schepje bovenop en snoert mij de mond door te suggereren dat dit een geluid is dat kennelijk bij dit 'product'. hoort. Hoe zij dit weten? op aangegeven van de garage. Ik ben benieuwd naar jouw nieuwe antwoord Ralf. Alvast bedankt. Groet Jan
9 jaar
Kijk nu komt er meer informatie. !
Ik vind het opmerkelijk dat deze ´verkopende´ partij, in hun showroom, een exact dezelfde auto hebben staan, met een exact zelfde motorgeluid. Dat ze eerst bij hun eigen voertuig deze distr.set vernieuwen, verteld dat ze dit ook niet eerder aan de hand hebben gehad.
Dit zegt mij, als buitenstaander, dat het mogelijk een product gerelateerd isue is.
Temeer dat de dealer zelf nadien, zijn keutel terugtrekt, en aan jou meldt; dat er helemaal geen probleem is.
Tja, jij zit ermee, je hebt geen fijn gevoel in die auto, en iedere keer dat er iets is, zal dit voorval weer worden opgerakeld.
Als er volgens hun zeggen géén probleem is, laat ze dit dan schriftelijk bevestigen. Of stuur ze een mail, waarin je je ongerustheid uitlegt. Als daar dan vervolgens op gereageerd wordt, heb je in ieder geval iets op ´papier´.
:) Het klopt wat je schrijft en Renault Nederland heeft ook per brief laten weten dat het bij dit product hoort. Maar goed, ik rijd de laatste 20 jaren alleen maar diesels. Ook huurdiesels in allerlei soorten en maten en heb dit nog nooit meegemaakt. Dank je wel voor je reactie. Wellicht dat er hier nog iemand voorbij komt die ook een nieuwe Clio DCI rijdt en dit geluid helemaal niet heeft. Dan kom ik wellicht ergens. Voor het overige is deze auto precies wat ik er van kan verwachten en is hij bovendien zuinig.Enfin, inhoudelijk klopt deze kwestie van geen kanten. De bejegening van deze dealer, het antwoord van Renault Nederland, het is onbetrouwbaar gebleken. Ook de andere reactiegevers hartelijk dank voor de genomen moeite. Met groet, Jan
9 jaar
Bewaar die brief maar goed.
Toch ben ik van mening dat je een proefrit moet maken in de auto die je wil gaan aanschaffen, en niet in een andere auto.
Hoop voor je dat je netjes verder kunt rijden. Zonder storingen, of defecten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar