close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Clio Baccara "92 dynamo

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: F3PA714

Goede avond allen,
Ik was in het proces van het aan schaffen van een vervangende dynamo voor m"n CLio Baccara (ieppper de iep).
Ik kwam hier mee niet verder dan dat ik bij de geeikte internet leveranciers het identieke model niet voor geschoteld kreeg.
Daarnaast kan ik geen nummer vinden zonder hem uit te bouwen.
Heeft iemand dit wellicht bij de hand? Of is dit een standaard dynamo? Het gaat om een auto met (afgekoppelde) airco, het is een valeo met een volledig bedekkende plastic kap aan de achterkant (geen zichtbare metalen gelijkrichter/regelaar).
Wellicht kan iemand ook een tip geven hoe ik de spanrol van deze motor kan bedienen.
Bij voorbaat bedankt,
Met vriendelijke groet,
Machiel

Geplaatst door

clio chiel (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij mijn weten is de dynamo standaard voor de clio , mits het bouwjaar en de motor hetzelfde is (als jouw clio) kun je er gewoon een ruil dynamo inhangen.
de zwarte bescherm kap kun je gewoon van de oude dynamo afhalen en op de vervangende zetten als die op de ruil dynamo niet aanwezig is.

wat bedoel je met de spanrol ? ik neem aan dat je bedoelt de afstelling van de dynamo riem ,

de dynamo zit met 2 bouten vast , bovenste bout zit vast aan een beugel die tevens voor de afstelling van de riem is , de andere bout is bereikbaar via je
wielkast (zit een gat in de kunststof wiel kuip ter hoogte van de dynamo past precies het verlengstuk met dop door) ff het rechter wiel er af halen om er bij te kunnen ,
als je de nieuwe dynamo gemonteerd hebt met beide bouten handvast leg je de nieuwe dynamo riem er op, dan neem je een grote schroevendraaier en
deze zet je tussen het motor blok en de dynamo in , zodat je de schroevendraaier als hefboom kunt gebruiken om de riem strak te kunnen stellen , dan draai je de
bovenste bout vast en daarna de onderste bout , dan controleer je de spanning van de dynamo riem en indien nodig herhaal je de afstel procedure door de bouten
ietsje los te draaien en de riem weer af te stellen , de juiste afstelling van de riem is als volgt: hij moet zo afgesteld zijn dat je de riem op het langste stuk (tussen krukas poulie en dynamo circa 1cm in kunt drukken.

indien jouw auto stuur bekrachtiging heeft dien je voordat je de oude dynamo verwijderd ook de stuur bekrachtiging pomp iets los te draaien , anders krijg je de
riemen er niet vanaf omdat de riem van de stuur bekrachtiging voor de dynamo riem loopt op de krukas poulie.
het is verstandig om beide riemen te vernieuwen.
de afstelling van de stuur bekrachtiging riem is hetzelfde als van de dynamo riem.

De dynamo is van bovenaf te verwijderen is wel een lastig klusje, je dient hooguit even de map sensor los te draaien om de dynamo er tussen uit te krijgen.

tip: ik maak meestal een draad of tyre-rip vast aan de dynamo voordat je hem op zijn plaats laat zakken , op deze manier kun je de dynamo een beetje sturen
en heb je meer houvast ,het voorkomt tevens dat de dynamo uit je handen schiet en naar onder valt waardoor hij kan beschadigen .

sucses

limbra 1520
vip badge

13 jaar

hallo Limbra dank voor je reaktie,

Bij de meeste leveranciers staan 4 types te koop alsje een 1.8 motor op geeft, bij controle vandaag (garagehouder gevraagd) blijkt het systeem van bijvoorbeeld winparts niet te kloppen met wat ik nodig heb(uit de selektie op basis van motor nummer houd je een aantal opties over maar dit is niet nood zakelijk compleet natuurlijk)
Zo kun je niet zien in dit systeem dat er voor de auto voorzien van elektrische stuurbekrachtiging en airco een ander type nodig is. Ze geven niet aan wat ze niet beschikbaar hebben.

de instructie vraag over de spanrol van de multi riem (poly-v riem) zit hem daar in dat het om een type gaat dat voorzien is van een tandwieltje naast het loopvlak van de rol. Wat ik aan deze constructie niet begrijp is dat het tandwiel concentrisch aan het bout gat lijkt te zitten maak ogenscheinlijk ook concentrisch aan de rol zelf. mogelijk word de spanning niet met de rol zelf in gesteld maar ergens anders. maar daarvoor is het wel een eigenaardige constructie en ik kan nergens een andere spanner vinden.
De rol zit ca. 20 mm van mijn (carrosserie) motorsteun (punt) af en daarom mis ik het overzicht hoe hem te ontgrendelen en terug te stellen (hij zit dus in feite onder mijn aircomagneet koppeling.
Het zou zeer goed uit komen als iemand dat kan uit leggen.

clio chiel 0

13 jaar

ik zit ff te denken wat betreft de plaats van je dynamo , ik heb vaker aan 1.2L en 1.4L clio`s gewerkt ,
zit bij jou de dynamo voor het motorblok (dus tussen radiateur en motorblok in het zicht) of heb jij het model waar de dynamo wel onderin zit ?

misschien een idee om eens bij een auto sloop te kijken of ze er een hebben liggen , met het "tandwiel" .
het tandwiel (zoals jij het omschrijft) kan ik ff niet thuis brengen eerlijk gezegd .

limbra 1520
vip badge

13 jaar

de spanner maak je los door de imbus bout in het midden van het tandwiel te lossen,dan kun je dmv sleutel 22 de moer verdraaien waardoor je hem op/ontspant

abc 0
badge

13 jaar

Hallo ABC en Limbra,
Wel bedankt voor de tip deze komt zeer van pas. Als dat een imbus is geweest begrijp ik nu in ieder geval mijn probleem beter. 't is nu geen imbus meer vrees ik, de achter kant van een bitje lukt ook niet meer (6.4 was de grootste die ik voor handen had). Ik ben bang dat ik de riem spanning zal moeten verliezen door de constructie van de samen gebouwde compressor en dynamo uit elkaar te halen, als ik het blok niet wil oplichten om de imbus er uit te bikken.
@Limbra: ja wel m'n Dynamo zit met één bout net boven de waterpomp vast. Maar boven de dynamo ligt deocmpressor van de airconditioning dat is een pomp die met bracket en al ca. 30-40 cm lang is en 12-14 cm in doorsnede. je kunt dus nog net met je hand tussen de airco en de draag strip van je radiateur door, en lastiger bij de dynamo dan bij autos zonder.
Elders op deze sit bleek een foto te staan : www.problemcar.nl/ viewtopic.php?id=74346 (de bovenste). De spanrol zit tussen de Compressorpoulie en de motersteun ca 20 cm diep, als je de mulitiriem volgt naar onder in de foto kun je beneden aan nog net de poulie van de dynamo zien en dan vervolgens rechts van de alu. montage beugel en links onder de onderste blank stalen airco buis een hoekje van de zwarte achterkap.
De foto is niet mijn auto :))
Ik slaap er nog een nachtje over.
Allen bedankt voor de hulp

clio chiel 0

13 jaar

Aha. hayens biedt uitkomst. Boek eindelijk bemachtigd. het is een bijzonder imbusmaatje. niet std metrisch. niet std engels. het is 7 mm.
Just for the record, trap daar nooit meer in en vijlse. het ding bleek er uit te kunnen door het rechter koplamp gat. ITT de beschrijving hoef je de montagebeugel en de airco pomp niet te demonteren als je voldoende Houdini in je hebt. Problem solved. wel bedankt voor de wel willende hulp mensen.

clio chiel 0

13 jaar

fijn dat het opgelost is , veel rijplezier maar weer , he .

gr. limbra

limbra 1520
vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.