Beste forumleden,
De clio (1.2 16v uit 2002) van mijn vriendin heeft een heel vervelend probleem.
Ik heb voorlopig maar even van auto geruild met haar, want ze kwam steeds in gevaarlijke situaties stil te staan.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met onderstaand probleem, waarvan ik een zo goed mogelijke omschrijving zal geven.
De auto rijdt en trekt goed. Echter, wanneer de auto stationair draait en je wilt wegrijden begint deze kortstondig te stotteren en slaat vervolgens direct af. Als je vervolgens weer wilt starten is dit niet mogelijk. Het rode lampje van de startonderbreking blijft branden.
Het open en dicht doen van de auto middels de centrale vergrendeling op de sleutel helpt niet. De reserve sleutel doet het ook niet. Contact aan en uit (meerdere malen) werkt ook niet. Mijn vriendin gaf aan dat na ongeveer een uur te wachten de auto weer te starten is (afkoelen).
Het probleem lijkt ook alleen bij warme motor op te treden.
Inmiddels heb ik wel ontdekt dat bij het lostrekken en terugplaatsen van het relais van de (vermoedelijk) brandstofpomp de auto gelijk weer te starten is. Het is het meest linkse zwarte relais op de foto (zitten er drie op een rij).
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/684...][img]http://img684.imageshack.us/img684/562/p...[/img][/url]
Het relais heb ik inmiddels vervangen voor een splinter nieuwe. Helaas zonder resultaat.
Het probleem treedt alleen op wanneer je gas geeft nadat de motor stationair draait. In de hogere toeren is er geen probleem. Door voor het stoplicht de motor rond de 2500 - 3000 tpm te houden, kun je gewoon wegrijden zonder dat de motor afslaat. Op de snelweg zijn er dus ook helemaal geen problemen (zolang je maar niet in de file komt).
De auto is uitgelezen (meerdere malen) maar uiteraard geen storingscode.
BDP sensor is vervangen.
Af en toe is ook een korte 'hik' te merken bij volgas wegrijden in de tweede versnelling. Ik laat de auto dan in de 2de versnelling staan en rijd zonder gas te geven met ongeveer 500 tpm. Vervolgens geef ik volgas; soms is er dan een 'hik' te merken (bij ongeveer 1000 - 1200tpm) hierbij gaat het motorstoringslampje kortstondig branden. De motor slaat niet af.
Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken? Ik hoop het echt want meerdere Renault dealers weten het antwoord niet!
Groet,
Lody
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de stekker van de bdp sensor ook vervangen??
Dank voor je antwoord.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de stekker vervangen is; de dealer heeft de BDP sensor namelijk vervangen. Ik zal straks even kijken naar de stekker!
Zelf verdenk ik de BDP sensor echter niet, want ik verwacht dan meer problemen tijdens het rijden. Ik was trouwens vergeten te vermelden dat de startmotor niet ronddraait als je probeert te starten nadat de motor is afgeslagen (startblokkeringslampje brandt). Als de BDP sensor defect is, zal de startmotor nog wel draaien als je probeert te starten lijkt mij; maar vertel het me aub als ik het mis heb!
Groet,
Lody
13 jaar
klopt lody,als je bdp sensor defect is,draait je startmotor wel. Omdat je sprak over niet gelijk weer kunnen starten/aanslaan (pas na een uur weer),lijkt het een toerensignaal probleem. De sensoren gaan vaak stuk,maar heel vaak zit het ook in de stekker.
Maar als je startmotor al niet draait,zal dat het probleem niet zijn.
Zou toch maar even achter dat relais aangaan. Waar ie precies van is. Misschien reageert iemand nog die de documentatie ervan heeft...
Dank je wel Maarten,
Het relais is van de brandstofpomp heb ik net ontdekt. Wellicht is het iets met de brandstofpompafsluiter. Kan me namelijk voorstellen dat als deze in storing raakt, dat de rekeneenheid de auto in startvergrendeling laat staan. Bij het lostrekken van het relais wordt de boel even 'gereset' waardoor het weer even goed gaat.
Zal straks even kijken. Dan kijk ik gelijk even naar de stekker van de BDP sensor.
Groet,
Lody
13 jaar
Bij onverklaarbare storingen + Renault kom je vaak op de accu uit (of een slechte massaverbinding van motorblok naar carrosserie), al start hij daar nog prima op.
Dus:
- treedt de storing nog steeds op als je met één startkabel een tijdelijke verbinding maakt van het motorblok naar een blank deel van de carrosserie? Nee? Dan is het een massaprobleem: massaverbinding nalopen
- is je accu ouder dan 4 jaar? (2002 => 2006 => 2010?) Dan zou je voor proef de accu tijdelijk kunnen omwisselen met een goed exemplaar.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar