Hallo,
Mijn vrouwtje rijdt een Renault Clio uit 96. Sinds gister houdt deze enorm in bij het gas geven en rammelt de katalysator enorm. Alsof er binnen in iets los zit.
kan het zijn dat die troep die in de kat zit kapot is gegaan? Komt hierdoor ook het probleem naar voren dat de auto zo enorm in houdt?
Alvast bedankt.
Groet Mark
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jazekers, het kan zomaar zijn dat er een stuk materiaal voor de uitgang overdwars ligt en dan sluit ie de rest van de uitlaat praktisch af.
Sytze
Zo'n kat is dat makkelijk te vervangen? Ik heb eronder gekeken en zie dat ie niet geschoven zit maar aan beide kanten met een flens.
17 jaar
Je moet de auto aan één kant op twee as-steunen zetten (of twee wielen op een verhoging), dan kan je eerst de tussenpijp/voordemper losmaken (moet je eerst even de klem aan de kant van de einddemper losmaken, maar de tussendemper er wel in laten hangen), die einddemper blijft wel aan de rubbers hangen.
Dan kan je de kat van de voorpijp afhalen.
Kijk tegen het licht in door de kat, schud er voorzichtig mee, dan zie je al gauw of er iets kapot is. Dat rammelen kan ook de beschermingsplaat om de kat heen zijn, als deze doorgeroest is.
ALs je de kat er af hebt, en hij is nog goed, kan je beter ook meteen even de pakkingen vervangen. kijk dan meteen even de middendemper en einddemper na. Als de kat niet meer goed is zal je even een 'nieuwe' moeten halen...
succes!
17 jaar
@Wedelman, bedankt voor de uitleg :). Moet dan wel gaan lukken.
17 jaar
Als je pakkingen zwart zijn uitgeslagen van het roet, moet je misschien wat guppa (uitlaatkit) op je nieuwe pakkingen smeren... Tip van flip (ik moet de uitlaat ook weer vervangen, vandaar dat ik je deze tip nog even meegeef...)
Succes!
17 jaar
Mark, Is het nog gelukt met die kat?
Ik heb van de week een paar uur lopen klooien met de mijne, omdat allees vast gelast zat, heb ik de voorpijp maar van de motor af moeten halen. Toen kon alles er onder uit. Bleek dat de flens van de kat verrot was. Gelukkig zat de flens van de middendemper er goed op vast gelast, dus die heb ik als basis gebruikt. Middendemper er af zagen, gladslijpen en klaar is kees. Wel uitlaatkit gebruikt!
Toen alles er weer onder, en nu heb ik geen lekke uitlaat meer.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar