auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Clio raakt koelvloeistof kwijt

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d

Mijn Clio raakt koelvloeistof kwijt. Als ik het bijvul tot het maximum en ik heb een stukje gereden komt het uit de dop van het expansievat.
De druk wordt dus te hoog maar hoe kan dit?

Geplaatst door

bart870 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppakking lek cq kop gescheurd.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Maar dan zal er toch ook witte rook uit de uitlaat moeten komen?
En zal hij toch ook vermogensverlies moeten hebben?

Beide heeft ie nl niet...

bart870 0

18 jaar

Een paar simpele vraagjes om het duidelijker te maken:

Maximum, bedoel je het maximum streepje of tot de nok toe vullen? (te vol loost ie vanzelf)

Kan het zijn dat je motor ook meteen heet word? (in dat geval, kijk pomp en doorloop na)

Zit er ergens witte aanslag op/om je motorblok? dit wijst ook wel eens op lekkage.

Laat bij twijfel eventueel je circuit testen bij de dealer door hem op druk te testen (dan zien ze zo waar ie lekt als ie dat doet)

buzzin 0

18 jaar

[quote=buzzin]Een paar simpele vraagjes om het duidelijker te maken:

Maximum, bedoel je het maximum streepje of tot de nok toe vullen? (te vol loost ie vanzelf)[/quote]
Tot het streepje. Hij gooit er zoveel uit dat er niets meer in het expansievat zit

[quote=buzzin]Kan het zijn dat je motor ook meteen heet word? (in dat geval, kijk pomp en doorloop na)[/quote]
Weet ik niet, auto heeft nl geen temperatuurmeter

[quote=buzzin]Zit er ergens witte aanslag op/om je motorblok? dit wijst ook wel eens op lekkage.[/quote]
Nee

bart870 0

18 jaar

Witte rook en vermogensverlies KAN een symptoom zijn echter dit hoeft niet. Als de kop (pakking) een klein lekje heeft dan verliest er compressiedruk naar het koelsysteem wat druk tot gevolg heeft. Andersom lekt hij vaak niet omdat de druk in het koelsysteem vele malen lager is dan de compressiedruk.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

[quote=paulmichiel]Witte rook en vermogensverlies KAN een symptoom zijn echter dit hoeft niet. Als de kop (pakking) een klein lekje heeft dan verliest er compressiedruk naar het koelsysteem wat druk tot gevolg heeft. Andersom lekt hij vaak niet omdat de druk in het koelsysteem vele malen lager is dan de compressiedruk.[/quote]
Ok, maar als ik de koelvloeistof dus bijvul en het systeem ontlucht, dan moet het toch wel borrelen in het expansievat als de motor loopt?
Zoja, dan zal ik dat maar eens even gaan checken.

bart870 0

18 jaar

Yes

paulmichiel 0
badge

18 jaar

probleem van clito's, dat ze op de kop HANGEN met een motorsteun, al verschillnde koppakkingen moeten zetten bij deze bakken, en al verscheidene GRUWELIJK krom i.v.m. heetlopen en dan kromtrekken.

Helaas, het is niet anders, hij lekt water op de koppakking, tussen de KVS-pomp en de klepdeksel, net onder de motorsteun, het is bijna niet te zien, maar dat is de oorzaak.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

[quote=bart870][quote=paulmichiel]Witte rook en vermogensverlies KAN een symptoom zijn echter dit hoeft niet. Als de kop (pakking) een klein lekje heeft dan verliest er compressiedruk naar het koelsysteem wat druk tot gevolg heeft. Andersom lekt hij vaak niet omdat de druk in het koelsysteem vele malen lager is dan de compressiedruk.[/quote]
Ok, maar als ik de koelvloeistof dus bijvul en het systeem ontlucht, dan moet het toch wel borrelen in het expansievat als de motor loopt?
Zoja, dan zal ik dat maar eens even gaan checken.[/quote]
Bijvullen en ontluchten doe je dan wel als de motor nog niet loopt. Pas als het borrelen over is en het niveau stabiel dan motor starten en warm laten lopen.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Dicht de dop wel goed af?Als dit niet zo is gaat de koelvloeistof eerder koken omdat je geen druk op kunt bouwen. Heb dit al eerder meegemaakt bij een Renault. Dop vernieuwd en het probleem was opgelost. Marcel

marcel1 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.