Renault Clio: Clio rs 172 start niet. geeft backfire.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: f4r 730 2.0 liter

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat ik hier regelmatig mijn aandeel kan hebben in het oplossen van problemen.
Al heb ik wel eerst zelf een probleem.

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb na een rit mijn auto uit gezet waarna ik een raar geluid hoorde. ( beetje ratelend )
Toen ik de volgende dag wilde starten lukte dit niet meer en klonk het alsof mijn startmotor kapot was.
Na enig speurwerk bleek 1 van mijn klepstoters te zijn afgebroken en die had heel wat schade aangebracht aan mijn blok.
Toen besloten om mijn blok te vervangen aangezien deze reeds 170k had gelopen.
Nu ben ik zover dat het nieuwe blok er in hangt en alles weer aangesloten is zo als het hoort.
Eeste keer proberen te starten, helaas lukte dit niet en op het moment dat de motor zou willen aanslaan geeft hij een backfire.
Volgende handelingen heb ik reeds uitgevoerd en vervangen.

Compressie gemeten: alles boven de 12 bar
Bougie kabels gecontroleerd op juiste volgorde
Nieuwe bougies
nieuwe bougiekabels
Nieuwe bobine
distributie timing gecontroleerd en is ok.
ik heb ook de stekker van mijn bdp sensor losgehaald, gaat nogsteeds rond maar geeft geen backfire meer en slaat niet aan.
computer uitgelezen: geeft geen fout code's

Ik heb geen flauw idee meer dus breng hem weg naar een garage.

Garage belt 2 dagen later dat zij er niet uitkomen, alles staat goed en distributie is nogmaals gecontroleerd.

Ik heb hem afgelopenweek naar een andere garage gebracht:
Ook die hebben de distributie gecontroleerd en alle stekkers nagelopen maar niets te vinden.
nogmaals computer uitlezen maar weer geen fout.
Ik ben ten einde raad wie kan mij helpen.???

Auto heeft dus wel een vonk en brandstof maar slaat niet aan.
Model motor: f4r 730 2.0 liter 16v

l_bos

Geplaatst door l_bos (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

nokkenassen misschien verwisseld?

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan natuurlijk van alles wezen als er een ander blok in ligt, en wat misschien ook nog eens uitelkaar is gehaald. Het kan zowel een mechanische probleem wezen, of een sensor die vergeten aangesloten is, of defect is. Laat het storingsgeheugen nogmaal uitlezen, en kijk eens of er afwijkingen aanwezig zijn in de parameters. Of probeer in de gasklep eens wat startpiloot te spuiten en te starten en kijk dan eens of hij aanslaat!

Licht er trouwens een exact het zelfde blok in met het zelfde indice nummer uit een clio RS 2.0 16v, of niet?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

dat bij renault bij dit type de eerste cilinder aan de bak zijde is is bekend?ivm de aansluitingen van de bougiekabels

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Is dit type rs blok met losse bougiekabels, of met directe pen bobines? Als het met losse bougiekabels is moet je idd eens goed kijken of alles overheen komt

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

zit een los bobineblok voor onder de kop met kabels die in een plastic goot lopen.op de bobine staan de nr's 1,2,3,4 in gestansd

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

en loopt ie al?

abc (0) PRO, 14 jaar geleden

goed werk heeft tijd nodig zullen we maar zeggen

abc (0) PRO, 13 jaar geleden

Attentie: Wij van problemcar vragen iedereen die een probleem heeft voorgelegd op deze site ook de oplossing hier weer te vermelden. Uiteindelijk is dit de motor van de site, want zeker degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!!

l_bos (0), 13 jaar geleden

Het probleem is opgelost!
Het had inderdaad tijd nodig zoals eerder genoemd.
11 maanden en 4 garages verder was ik nog niks verder dan een hoop geld kwijt aan onzin.
heb nu de motor uit de auto gehaald en helemaal uit elkaar getrokken, blijkt dat er een vliegwiel van een gt5 turbo op gemonteerd zat.
deze ziet er exact het zelfde uit alleen heeft deze 2 geleidende tanden op de krans zitten ipv 1 op het vliegwiel van de f4r 730.
Klein verschil alleen genoeg om de motor te foppen en te laten denken dat hij 1 ronde heeft gedraaid terwijl dit pan een halve ronde is.
Resultaat was dus backfires aan de lopende band.

Motor loopt nu perfect.


Bedankt voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.