close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Clio RS trekt naar rechts

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo allemaal

Heb hier een Clio RS 2.0 16v staan. Die de neiging heeft om naar rechts te trekken.( niet extreem , maar wel hinderlijk) Hebben al een aantal dingen ondernomen . Maar helaas zonder resultaat. Zal ze even neerzetten

- Begonnen met de wielen te wisselen van L naar R . Dit hielp niet, ook andere plaatsen geprobeert . Maar ook geen resultaat.
-Auto uit laten lijnen. En om fabrieks gegevens voor een 2.0 16v laten zetten. Maar ook geen resultaat
- Auto heeft geen speling op fusee / spoor stangen. Tevens zijn de banden netjes gesleten. En staat de druk op fabrieks gegevens

Nu heb ik op puur geluk. De schokdempers van links naar rechts gewisseld. En waarempel hier heb ik enig effect mee berijkt. De auto trekt een stuk minder naar rechts. Maar nog niet helemaal weg.

Nu ben ik wel technisch aangelegt maar zie nou niet echt het verband met de schokdempers en het scheeftrekken van de auto . Op bv een vlakke weg.?? Mischien iemand die hier een andere visie op heeft of TIPS.


Gr Remco

Geplaatst door

Remco-pol (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou of het moet zijn dat je camber nu veranderd is dan kan het invloed hebben.
maar dat zou je dan terug moeten kunnen vinden op het uitlijn rapport en dan zou je dat nog maals moeten op meten om tezien of dat klopt.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Oke snap de gedachten hierachter. maar bij zo,n clio is enkel de sporing te stellen.... Trouwens als je vanuit stilstand weg rijd merk je meteen dat de auto een stukje naar rechts word getrokken. auto rijdt voor de rest prima, ook kwa wegligging , Dus zie niet echt in dat de schokdempers de oorzaak zouden kunnen ziijn. Maar je mischien zit ik er wel naast. Trouwens de auto is ook verlaagt dus zoiezo wat gevoeliger voor bv spoorvorming

Remco-pol 0

15 jaar

ja verlagen scheelt een stuk.
ik weet wel dat het niet testellen is maar neem nou dat er een keer wat geraakt is dan kan het iets verbuigen.
de camber is niet testellen maar die is wel verwerkt in de veerpoot en fussee huis.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Dat zou inderdaad kunnen ...Heb volgens mij hier op zolder nog een setje schokdemper liggen. Denk dat ik deze eens er onder ga zetten/
om te kijken of dit het probleem verhelpt.

Bedankt in iedengeval

Remco-pol 0

15 jaar

het scheef wegtrekken van een voorwiel aangedreven auto bij hard optrekken is redelijk normaal.. men noemt dat "torque steer"
sommige merken hebben er meer last van dan anderen..
hier is niets aan te doen.
ik lees niet dat je naar de remmen hebt gekeken?
ga eens naar een garage en test of de remmen allebei even hard aangrijpen.. misschien is er een leiding niet helemaal lekker meer.
remolie geeft niet mee, maar een rubber leiding waar eventueel een breukje in zit wel (veroorzaak bij remmen een bobbel op de leiding en dus druk verlies aan die kant)

mickeyD 0

15 jaar

Ik kan het princiepe van "Torque steer" Maar het is echt het scheef trekken/ erg de neiging om naar rechts te trekken... onder normaal rijden. Ook op een vlakke weg.

Remmen zijn rondom al losgeweest en schoongemaakt ( zadels ingevet etc) je kent het wel.

Remco-pol 0

15 jaar

Zo vandaag weer een dagje gesleutelt. Conclusie= toch de banden

Vandaag eerst even voor de zekerheid weer de banden gewisseld( van voor naar achter), Dit gaf weer geen effect. Daarnaa een collega die met een clio williams rijdt. De wielen omgestoken. En waarempel Totaal ander weggedrag , totaal geen neiging om naar recht te trekken. Sterker nog eerder wat naar links.
Voor de zekerheid. even nog wat gezondere schokdempers eronder gezet . Die ik nog had liggen. Maar gaf bij nader inzien geen positief resultaat.

wat mij ook duidelijk is geworden. Als je rechtuit rijdt. En je geeft het stuur even een kort abrubt tikje naar links, dat het stuur netjes weer terug naar de middenstand gaat. Enkel al doe je dit naar rechts komt hij dus niet terug naar de midden stand. Dit was dus wel met de wielen van de williams (Conti 195/50r15) ... huidige wielen van de clio rs ( Toyo t1r 195/45r16)

Van de week toch maar even andere banden monteren,,,wordt vervolgt

Remco-pol 0

15 jaar

ja danben ik benieuwd wat er met andere banden gebeurt.
wat ook nog een mogelijkheid is een band om draaien op de velg dat wil ook wel eens resultaat hebben.
maar dan moeten ze geen insite of outsite erop hem staan of een draai richting want dan kan het niet.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Tja band omdraaien op de velg heeft geen zin bij die Toyo,s aangezien. Zoals je aangeeft wel draairichting op staat. Maar het feit dat er met conti,s eronder. ( wel andere maat etc) het probleem weg is. Zou je toch zeggen dat het aan de banden ligt. Zou het anders ook niet weten.

Toch het profiel van de banden waardoor mijn rs zo zenuwachtig van rijdt denk ik... Aangezien die toyo,s echt aan de binnenkant/buitenkant een ander profiel heeft ( horizontaal strepen) en midden van de van ( V-profiel). Terwijl de geteste velgen conti,s hadden met over de hele breedte het zelfde profiel.

Remco-pol 0

15 jaar

we vdrwachten je bevindingen af.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.