Renault Clio: clio start niet meer

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

ik heb bij de renault clio van mijn vriendin een nieuwe accu erin gezet in het donker en heb ik de plus en min verkeerd om gehad.
mooi dom natuurlijk maar goed. nou was de dynamo kapot gegaan laten doormeten door anwb.
dus heb ik er een nieuwe dynamo opgezet maar nou wil de auto niet meer lopen.
motor draait langzaam rond en doet dan niks meer. auto al proberen over te starten met startkabels maar ook dan doet ie het niet.
terwijl de verlichting en al volop brand dan. kan het zijn dat de accu gewoon ook kapot is gegaan of is het de startmotor?
hoor soms ook een klik als ik de clio wil starten.

groeten jan.

Jan1305

Geplaatst door Jan1305 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

limbra (580), 12 jaar geleden

doordat je de plus en de min verkeerd om hebt geplaatst kan er natuurlijk meer schade zijn dan alleen een kapotte dynamo.
meet je accu spanning eens , deze moet bij een goed geladen accu net boven de 12 volt zijn in rust stand .
grote kans dat er een accu cel of cellen kapot zijn gegaan van de accu.

De ruil dynamo komt deze van de sloop of heb je er een nieuwe of gereviseerde dynamo ingezet ?

Een kennis van mij heeft deze fout met de accu ook eens gemaakt bij een Clio (1994) , de dynamo was toen ook kapot .(diodes doorgebrand).
En de + kabel van dynamo naar de start motor was inwendig kapot gegaan , misschien dat deze kabel bij jouw clio ook niet meer goed is.
Dan krijgt de startmotor geen of te weinig spanning om goed rond te gaan.

zekeringen controleren in de auto (zekeringkastje bij voeten ruimte bijrijderskant)
en zekeringen onder de motorkap controleren (bestuurders zijde onder parafan) .

De accu doormeten (of door laten meten) en de + kabel van dynamo naar start motor controleren om te beginnen.
en controleer ff de massa punten , (vanaf accu naar carrosserie en motorblok).

Als de accu in orde is gok ik op een kapotte/slechte kabel van dynamo naar start motor.

suc6

Jan1305 (0), 12 jaar geleden

hallo dank je voor de reactie,

ik heb er een nieuwe dynamo ingezet. denk trouwens niet dat het aan de accu ligt, want heb het ook geprobeerd met startkabels via de kabels zonder accu.
zaterdag maar even kijken of het dan misschien aan de kabel ligt. en accu nog maar even testen. zekeringen even gauw al nagelopen leek goed nog maar een keer bekijken. en als het echt niet wil ma even langs de garage.

alvast bedankt en laat het verder even weten,
gr jan

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

limbra: wat heeftde draad van de dynamo naar de startmotor er mee te maken? de + loopt van de accu rechtstreeks naar de startmotor en en dan naar de dynamo, de auto zou in principe zonder dynamo ookmoeten aanslaan!
alles even controleren vonk, benzine

limbra (580), 12 jaar geleden

@jan Geuze , je hebt gelijk wat betreft de plus kabel van de accu naar de startmotor , maar bij de clio gaat er idd ook een plus kabel van de startmotor naar de dynamo , bij de clio van de kennis van mij was deze kabel toen kapot en de startmotor kreeg de motor toen niet rond ondanks dat de accu goed was , vandaar dat ik het voorstelde om deze te controleren.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik vermoed dat de accu leeg is. Hetstarten met zg startkabels biedt dan geen soelaas. Als je met een andere accu wilt starten zul je die drect op de oorspronkelijke kabels aan moeten sluiten. De meeste hulpstartkabels uit de autoshop zijn ongeschikt. ze zijn veel te dun.
De beste methode om die kabels toch te benutten is de volgende.
Plaats de auto met de hulpaccu naast die met de lege accu. sluit de kabels parallel aan op elkaar. + op + en - drect op de massa van het motorblok. Start de motor van de hulpauto en geef een beetje gas zodat de dynamo laden kan, Doe dat gedurende minstens 1 minuut. Terwijl die auto nog laadt start je nu de ander. Je gebruikt de kabels nu als hulpstartkabels, wat de autoshop (heel slim) aangeeft.
Een goede en volle accu heeft na een kwartiertje of langer rust een onbelaste spanning van 12,6 of 12,7 volt. Lagere spanning geeft ontlading aan. Hogere spanning een defect in accu of dynamo.(spanningsregelaar)

Jan1305 (0), 12 jaar geleden

hallo,
vanmorgen nog eens even met de clio bezig geweest alles nagekeken en was goed.
nog een keer proberen over te starten maar deed niks.
even naar de buurman van de anwb iets verderop gelopen. startaccu meegenomen en ja hoor starten en lopen.
dus toch dat de accu goed leeg was.

bedankt voor de reacties,
gr Jan

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

je ziet wel je kan niet zonder de anwb!!!

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

en zonder cor

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

jaja,als we die cor eens niet hadden....

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=maarten4874]jaja,als we die cor eens niet hadden....[/quote]
dan was er gewoon iemand anders niemand is ommisbaar

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=jan5047]je ziet wel je kan niet zonder de anwb!!![/quote]
dan was er gewoon een andere wegenwacht. ook de ANWB is niet onmisbaar. (klinkt net leuk, maar zie de grap er van in.

groeten Cor

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat bedoel ik maar als ik of jij er niet meer ben staat er gewoon een ander en wie kent ons dan nog? maar cor voorlopig zijn we er nog en gaan we door toch
gr Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.