Heb een probleem met de clio dat de motor boven de 4000 rpm behoorlijk gaat inhouden. De motor smoort in feite.
Aan de kast alles doorgemeten geen foutmelding. Ik heb de compressie gemeten bij kouden en warme motor.
Koud: cil 1: 9bar cil 2: 9 bar cil 3 9 bar en cil 4: 7 bar. Dit zelfde gedaan met warme motor het resultaat is alle cilinders 10 bar.
Alle sensors doorgemeten zijn alle maal oke.
Het enige wat er gebeurd is, is dat de klant zelf dashboard verlichting vervangen heeft in LED verlichting. Lijkt me sterk dat dit hij probleem is. Wat wel zou kunnen is dat er sluiting is gemaakt maar deze is dan ook weer opgelost want alles doet het normaal. Hij heeft ook de wijzerplaat eruit gehad en dus ook de wijzers eraf gehad.
Heeft iemand van jullie een mogelijke oplossing?
Gr. Hobbybobbie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitlaat verstopt?
Hoi Cor,
Zou je wel denken aan de wijze van inhouden. Maar ook die is prima.
A. Krijg je men in de werkplaats ook niet boven de 4000 toeren? B. of heb je het pronleem alleen op de weg? C.of doet het zich na verloop van enige tijd voor, bij constante belasting ?
A. ontsteking of hangende klep(pen)
B. brandstof gebrek, of juist veel te veel brandstof.(luchtfiler)
C. Brandstof toevoer onvoldoende
Hoi Cor,
Compressiemeting geeft geen hangende klep(pen) aan. De compressie is wel aan de lage kant. Bij kouden motor geeft cilinder 4 de meeste afwijking t.o.v. de rest. Bij warme motor is de boel gelijk getrokken. Druk op brandstof rail is 2,3 bar (dit zou toch genoeg moeten zijn).
Het probleem is zowel bij koude als warme motor. Smoorklephuis er inmiddels af gehad is niks mis mee inlaatspruitstuk er af gehad en schoon gemaakt. MAP sensor lampdasensor zijn oke.
Alle overige sensors (temp. etc) zijn oke. Lcuhtfilter vernieuwd maar was er eigenlijk nog niet aan toe, luchtfilter huis schoon gemaakt ook prima in orde.
Het maakt niet uit waar en wanneer. Op het moment dat er vermogen gevraagd word dus van onderuit of bij meer dan 4000 rmp smoort de boel. Met gas terug nemen krijgt de auto weer iets meer trekkracht dit houd de auto dan weer vol totaan de 4000 rpm en kakt de boel weer in.
Gr. Hobbybobbie
De startsnelheid is onvoldoende om hangende kleppen tijdens het compressie meten te kunnen testen. Men spreekt over een hangende klep als deze om de een of andere reden niet tijdig sluit. Hoe sneller de motor draait hoe minder tijd er voor is. De klep wordt door de nokkenas via,via geopend. Het sluiten moet door de klepveer gebeuren. Als de klep te zwaar beweegt in de geleider of de veer is niet sterk genoeg, Dan krijg je dit probleem.. Nu je meldt dat de compressiedrukken nogal verschillen, zou ik, als ik jou was, nog in mijn achterhoofd houden.. De drukverschillen kunnen komen omdat een of meer afdichtingen van de kleppen niet meer goed zijn, En dat kan veroorzaakt zijn door te late afdichting ervan. Maar meestal gaan de kleppen hangen(of zweven) bij warme motor.
Heb je de brandstofdruk ook gemeten op het moment van inhouden?? zo nee?? doe dat eens.. bij gas los wordt de druk ongeveer een halve bar lager.
Misschien is de opbrengst onvoldoende? Maar, die zul ook wel gemeten hebben?
Haar kijk eerst eens of de BDP sensor aan de buitenkant schoon is van slijpsel of roest en niet los zit. DE afstand tov het vliegwiel mag niet meer dan 0,5 mm zijn, meen ik mij te herinneren.
ik hoor het nog wel.
kat verstopt ?????
r muis
Hoi tof dat de site goed gebruikt word.
Cor alle waarde waaraan de brandstofvoorziening moet voldoen werkt naar behoren. BDP sensor zat op 0.7mm, heb deze op 0,5mm gezet maar geen verbetering. Voor wat de kleppen betreft kan ik mij niet voorstellen dat er 1 lekt omdat ik ongeveer 15.000km geleden nieuwe kleppen heb gezet incl klepseals en veren met borging. Natuurlijk zijn de kleppen netjes ingeslepen. De compressiedruk is bij warme motor ook nog wel aan de lage kant maar geen afwijking t.o.v. elkaar.
René ik denk dat dat het enige is wat over blijft. Al het andere dus luchttoevoer, brandstof druk en hoeveelheid is ook goed. Lampdasonde doorgemeten zowel koud als warm is ook prima. Ik zal morgen eens even de kat er tussenuit halen misschien hebben Cor en jij inderdaad toch nog gelijk dat ik het daar moet zoeken. Begrijp nog niet waarom de storing op de meetkast niet boven water komt.
Ik ga er morgen weer me verder.
Gr. Henny
ik heb onlangs een clio van 2001 gekocht die eenzelfde storing had, of liever gezegd heeft.
op de reparatiebon die in de auto lag, was de mogelijke oorzaak een verstopping die daardoor teveel uitlaatgassen via de EGR naar de inlaat stuurt.
dat is het verhaal dat op de reparatie staat he, niet van mijzelf. (ik meende dat de EGR juist tussen het vollast en het stationair functioneert maar weet ik niet zeker).
er ligt dus een extra EGR bij het luchtfilter van de clio II die normaal verbonden is met de ECU om storing te voorkomen.
je zou het eens kunnen overwegen en is gemakkelijk te testen.
auto rijdt verder prima
succes,hans
13 jaar
Hoi Hans,
Ik heb vandaag even een katvervanger er tussen gehad maar probleem nog hetzelfde. EGR is toch altijd via temp sensor, map sensor e.d. verbonden met de ECU. Ik zal morgen eens op zoek gaan naar die 2e? EGR.
Ik weet niet beter dan dat er enkel 1 bij het inlaatspruitstuk zit.
Als er een 2e zit waar moet die dan zitten? Of bedoel jij die rechts in de wielkast zit? Dat zou kunnen maar ik krijg geen enkele storing op de kast.
Gr. Henny
een clio met benzine motor heeft geen egr
Als je de kat loshaalt weet je ook of er een verstopte uitlaat bij zit. Niet alleen kats verstoppen, ook nog steeds uitlaten.
Gewoon even losgooien en rijden.
[quote=abc]een clio met benzine motor heeft geen egr[/quote]
ja dom, niet gezien.
vergeet alles met de EGR in dit verband.
13 jaar
Hoi beste leden,
Het is boven water. Ik heb aan de bovenkant van de demper een plaat uitgesneden. En jawel hoor,,,,,nee de katalisator zat niet dicht. De katalisator was losgeraakt en heeft volgens mij al een tijd los gezeten. De katilisator was n.l. dwars in de uitgaande pijp van de demper komen te zitten. Tja dan ben ik inmiddels 35 jaar werkzaam als automonteur maar dit had ik nog nooit gezien.
Bedankt voor alle hulp.
Gr. Hobbybobbie
Mooi dat je het hebt gevonden!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar