close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Clio: Clio stottert bij rustig rijden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Net een mooie Clio diesel gekocht.

Tijdens het proefrijden stotterde hij wel wat en ik dacht zelf aan een verstopping of i.d. Dus dat zou ik kunnen oplossen. Ik ben nu een weekje verder maar het probleem is niet opgelost.

Het beeld: auto start prima maar stationair wil die wel eens een cilinder overslaan, optrekken geen probleem, doorrijden naar 160-170kmh heeft die ook geen moeite mee. Maar dat doe ik dus nooit, ben meer van het rustige rijden; en DAT wil die clio nu juist niet. Zodra je de motor maar blijft belasten is het OK, maar zodra je het gaspedaal iets loslaat hapert die en bokt de motor. De auto vertoont dit gedrag constant.
Tot nu gedaan: diesel filter geïnspecteerd (geen vervuiling), reiniger in het filterhuis gedaan en een nacht zijn werk laten doen én nu rij ik met reiniger in de tank.
De dieselpomp is van Lucas.

Graag jullie ervaring/advies.

Geplaatst door

hanz (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Km stand?
Onderhoud gehad?
Heeft deze hydraulische klepstoters, zoniet: wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?

Heino4267 660

13 jaar

Die Clio heeft net 2 ton gelopen. Onderhoud is een groot vraagteken maar distributieriem ziet er in ieder geval nieuw uit en aan de stiftstreepjes te zien is die al een keer vervangen (nu Gates)
Hoe dat met de kleppen zit heb ik nog niet onderzocht. Vraag me wel af wat voor effect dat op die klacht kan hebben.
Overigens probeerde ik de merktekens te ontdekken op die riem om te beoordelen of er bij de montage van de riem iets verschoven is, maar kan geen streepjes of i.d. ontdekken. Dacht even aan een verschuiving van de poulie met 1 tand bij de dieselpomp.

hanz 0

13 jaar

d-riem timing controleren met speciaal gereedschap

[quote=Renaultmonteurtje]d-riem timing controleren met speciaal gereedschap[/quote]
ik heb een mooie doppendoos, maar daar red ik het niet mee denk ik.

zouden klachten hierdoor verklaard kunnen worden?
wat adviseer je? dealer laten nazien? heb die tools niet.

hanz 0

13 jaar

vandaag klepspeling gemeten en het volgende geconstateerd:
- 4x uitlaatkleppen: speling 0,40 mm
- 4x inlaatkleppen: speling <0,05 mm

het lijkt me goed om dit direct te gaan verhelpen.
nu heb ik geen stelplaatjes maar BUSSEN, allemaal niet zo erg maar moest wel de nokkenas demonteren
in de bussen staat aan de binnenzijde EA of EB ingestanst. ik neem aan dat de lettercombinatie een bepaalde dikte van de bus voorstelt.

bussen moeten in mijn geval 0,20 mm dunner worden.

vraag is of ik andere bussen kan aanschaffen?

hanz 0

13 jaar

in de tussentijd kleppen gesteld en een dieseldiagnose laten doen
daaruit bleek dat de gaskleppositiesensor defect was.

hiervoor ga ik een andere pomp aanschaffen.
na montage andere pomp zal ik het resultaat melden

hanz 0

13 jaar

al zou je streepjes op de riem zien,deze staan alleen maar goed bij montage,een keer starten en klopt niks meer van die streepjes.[quote=hanz]Die Clio heeft net 2 ton gelopen. Onderhoud is een groot vraagteken maar distributieriem ziet er in ieder geval nieuw uit en aan de stiftstreepjes te zien is die al een keer vervangen (nu Gates)
Hoe dat met de kleppen zit heb ik nog niet onderzocht. Vraag me wel af wat voor effect dat op die klacht kan hebben.
Overigens probeerde ik de merktekens te ontdekken op die riem om te beoordelen of er bij de montage van de riem iets verschoven is, maar kan geen streepjes of i.d. ontdekken. Dacht even aan een verschuiving van de poulie met 1 tand bij de dieselpomp.[/quote]

was blijkbaar goede diagnose
de pomp is vervangen, probleem van het stotteren en inhouden is opgelost

vreemd is wel dat sinds de vervanging van de pomp af en toe twee controlelampjes gaan branden en de auto in de noodloop gaan: symbool van de voorverwarming. opnieuw starten lost dit op. dat moet ik maar even uitzoeken waarom en hoe.

hanz 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.