Renault Clio: clio valt uit op lpg

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 8v

Hoi hoi,

Ik ben bezig met een Renault Clio 1.6 8klepper uit 1999. Er is een lpg-installatie aanwezig maar dit is nog geen g3.

Rijdend op benzine is er geen probleem, maar op lpg loopt hij koud alleen goed bij hogere toerentallen. Bij lagere toerental houdt de motor in en begint te sputeren en valt daarna uit, tenzij ik weer de motor in hoge toeren houdt. Bij warmere motor rijdt hij ook goed op lpg, maar als ik dan de koppeling moet intrappen valt het toerental heel snel weg en moet ik hem met kunst en vliegwerk aan de gang houden. Bij het stoplicht slaat de motor vaak af, maar soms zakt het toerental naar 250 toeren om daarna met moeite weer te klimmen naar 800toeren. De motor heeft lambda en de lpg heeft een eigen stappenmotor in de lpg/toevoer tussen verdamper en motor.

Ik heb al de gastoevoerslang tussen verdamper en motor vervangen omdat deze zwaar poreus was. Ook de lpg stappenmotor is schoongemaakt helaas zonder resultaat.
De katalysator is vervangen omdat het keramiek stuk gegaan was, misschien een gevolg van. Co-getal is op benzine goed en bij deellast op lpg ook. Alleen stationair op lpg heeeel hoog boven 10procent!!! Het is een systeem met 2 zwarte kastjes, dus nog geen lpg/computer. Het merk is Emmegas. op de verdamper zit een schroef met een veertje waaraan gedraaid kan worden.

Het probleem is van de ene op de andere dag ontstaan. Hoe kan ik dit probleem oplossen want zo is er niet mee ter rijden. Ik hoop dat u me kunt helpen.

Met vriendelijke groet, niels van ark

mikahakkinen

Geplaatst door mikahakkinen (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

AS1 (105), 16 jaar geleden

Stat. toerental stel je op de verdamper in. CO is dan veel te hoog? Blijkbaar staat hij dus te rijk.
Je hebt al geprobeerd de stelschroef verder dicht te draaien? Haal eventueel even de stappenmotor er tussenuit als dat kan en probeer hem eerst stationair goed te krijgen. Lukt dat niet dan is je verdamper waarschijnlijk aan revisie of vervanging toe. Mogelijk scheur in een membraam.

jan1958 (0), 16 jaar geleden

durf haast wel zeker te zeggen dat je verdamper aan een reviesie toe is. is zelf heel goed te doen of je moet bij een gasinbouwer een ruilverdamper kunnen kopen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.