2 problemen met de Laguna van mijn vrouw:
Ten eerste kan de cruise controle niet worden vastgezet op een constante snelheid van 94, 134 en 154 km per uur . De snelheidsaanduiding springt bijv. van 132 naar 136 km per uur. Van de dealer vernam ik dat dit probleem bij Renault Nederland bekend is, echter geen prioriteit heeft ?!?
Ten tweede heb ik een gasinstallatie in de auto laten bouwen. De aanduiding van de inhoud van de benzinetank daalt wanneer er op gas gereden wordt. De wijzer blijft dalen zolang er op gas gereden wordt, met als gevolg dat bij langere ritten de aanduiding dat de benzinetank leeg is gaat branden, terwijl er bijv. nog meer dan een kwart benzine in de tank aanwezig is.
U begrijpt dat dit heel vervelend is. Met name de oplichting van het lampje op het dashboard stoort en op het moment dat bij een langere rit overgeschakeld moet worden van gas naar benzine, is het niet duidelijk hoeveel benzine er nog in de auto zit, aangezien de wijzer in het rode vlak staat.
Ik ben al bij de gasinstallateur geweest, die mij weer verwijst naar de dealer.
Uit navraag bij de dealer blijkt dat een auto die af fabriek met gasinsatallatie geleverd wordt dit probleem niet heeft.
Wie heeft ook te maken met deze problemen?
Een groet, Fred Smissaert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de aanschaf van de auto werd over beide problemen niet gerept. En als die inherent zouden zijn aan de auto, dan hebben ze wat verzwegen, vind ik.
Ook bij hogere snelheden gaat de cc met 2 km omhoog
Waarom niet om het uur je benen strekken, want dan gaat het lampje al branden? 's Avonds rijden is niet fijn met het lampje in het zicht.
Ik heb vergeten te vertellen dat de auto al 2 relais van de gasinstallatie heeft versleten die in deze korte periode werden vervangen. Voor de installatie heb ik meer dan 2500 euro's betaald en dan mag je toch een perfect werkend systeem verwachten? Anders had ik mischien een ander type (merk) installatie aangeschaft. Hoe zit dat met andere merken? Hebben die ook de nodige mankementen? Trouwens: waar ligt het probleem van de gasinstallatie?
Ik zou de aanduiding van de LPG tankinhoud gewoon loshalen. Als je de km-stand bijhoudt via de dagteller (en je uiteraard weet wat het gemiddelde verbruik is) dan werkt dit prima. Het storende lampje ben je dan kwijt!
Rob.
PS. Ik rijd sinds kort een 1.9dci juist omdat ik van de Laguna II op LPG veel problemen heb gehoord (particulier en dealers)
21 jaar
Niet de aanwijzing van de LPG-tankinhoud is een probleem, maar de aanwijzing van de benzinemeter. De reservelamp gaat branden terwijl er genoeg brandstof er in zit. De installatie wordt met een relais met de boordcomputer verbonden. Vertel eens meer wat je allemaal gehoord hebt
Rob, heb je geen probleem met jouw cruise controle?
21 jaar
Reeds een bericht gestuurd richting Teleflex (voorheen AG Systems). Hieronder het relaas:
Geachte heer Smissaert,
Het spijt ons dat u geen begrip op kunt brengen voor het teruglopen van de benzinemeter.
In onze vorige email hebben wij u de werking van de benzinemeter reeds uitgelegd. Het is voor ons niet mogelijk om invloed op de boordcomputer van de auto uit te oefenen. Wat wij kunnen doen hebben wij gedaan, namelijk het resetten van de benzinemeter na vrijwel elke start.
Wij willen u er op wijzen dat de LPG-installatie op zich prima functioneerd. Onze LPG-installatie is in deze configuratie (met een teruglopende benzinemeter) gehomologeerd door de importeur van Renault.
Met vriendelijke groet,
TELEFLEXGFI EUROPE B.V.
Dus hebben die mensen geen foefjes om het probleem op te lossen.
Neen, ik zal niet meer benzine in de tank doen dan noodzakelijk (1/4 vol). Ik pas geen kunstgrepen toe om een leverancier tevreden te stellen.
Beide problemen liggen nu bij de leasemij, die voor mij de akkefietjes proberen op te lossen. Anders hebben we nog de consumentenbond waarvan we lid zijn.
21 jaar
Het probleem van de teruglopende benzinemeter heeft mijn Laguna ook (Eurogas), in eerste instantie heeft de dealer er een kastje van Vialle (Eurogas had nog geen oplossing) tussen gezet om de meter te resetten(dat werkte soms). Later toen de importeur van de lpg-installatie ook een "oplossing" had, is die electronica er in gegaan. (Na enige druk van de leasemij.) Echter nu wordt de meter helemaal niet meer gereset, het enige wat er nu gebeurt is dat de temp.meter vaak als een jojo op en neer gaat. Op zich heb ik met het rijden op lpg geen problemen. (ook nooit gehad met eerdere Renaults). Heb nu de benzinetank vol gegooid.
21 jaar
Dat kastje is een relais om de benzinemeter te resetten, dat bij de Laguna van mijn vrouw al 2 keer is vernieuwd. Het relais werkt nu ook altijd.
Niemand betaalt het meerverbruik van LPG omdat de auto altijd een volle bezinetank heeft. Ik geloof niet dat hiervan de doelstelling is. Indien de auto ook een volle LPG-tank (80% van 85 liter) zou hebben, betekent dat je met tenminste 140 liter brandstof samen rondsjeest. Heb je geen last van je cruise controle Hans?
21 jaar
Fred, gisteravond nog even naar de cc gekeken en inderdaad 94 km/uur is niet in te stellen (134 en 154 zal dus ook wel niet gaan), ik gebruik de cc alleen bij wegwerkzaamheden (70) en op de snelweg (130)dus heb er de afgelopen 72000 km geen hinder van gehad.
21 jaar
Mijn Espace 2.0 16v RXE Etoile van september 2000 met een LPI Vialle installatie heeft hetzelfde probleem. De benzinemeter loopt iets terug en gaat dan plotseling op tilt (leeg/reserve aanduiding knipperend). Volgens de gasinstallateur moet er een schakeling in à 250,=. Echter als ik de bovenstaande reacties lees dan is dit ook niet alles en ik vind het erg prijzig voor een naar verwachting halfbakken oplossing.
De dealer gaf me de tip om de zekering van het instrumentenpaneel er even uit te halen en weer terug te steken als het contact af staat En voorwaar dit hielp de meter geeft weer juist aan houdt dit ongeveer een week vol. Ik denk er nu over om een schakeling te ontwerpen die dit kunstje voor mij doet iedere keer als ik het contact afzet. Voorlopig monteer ik een schakelaar met zweefzekering over de zekeringaansluiting en kijk of deze truc werkt.
Overigens wie kan mij de diepere reden vertellen waarom de autofabrikanten zoiets ontwerpen??? Wat is er op tegen om altijd naar de vlotter te kijken. Dit af en toe een keer doen (wanneer vraag ik me af als ik mijn eigen ervaringen bekijk) en vervolgens het proberen te berekenen dan weet je m.i. zeker dat je bijna nooit de juiste waarde aangeeft...... Wat is er op tegen om de vlotter af te lezen? Geen juiste aanduiding dan meter of vlotter defect en klaar. Waarom deze ingewikkelde zaken waar volgens mij niemand op zit te wachten. Het lijkt er nu op dat als je de tank voldoet en in een ruk doorrijdt je echt niet op benzinemeter moet vertrouwen. Ik voel meer voor de KISS benadering! (Keep It Simple Stupid)
21 jaar
Vervolg cc.: Fred, hoe het komt weet ik niet, maar de cc werkt nu weer op 94 en 134 km/h. (154 km/u niet geprobeerd).
Maar heb afgelopen zondag een heel stuk vast gezet op 134 km/h.
groet,
Hans
21 jaar
De CC slaat niet altijd de "4" snelheden over. Ik heb nog niet uitgezocht wanneer het euvel optreedt. Ga in het weekend even proberen. Terwijl gisteren op 134 km/h de CC weer weigerde.
21 jaar
In reactie op de tip van ag:
mijn Laguna 1.6 16V (phase-2) van 1998 type RXT (met boardcomputer) en Vialle LPi (met aparte meter, ledjes, voor inhoud LPGtank)laat af en toe ook ineens het lampje van een lege benzinetank zien (benzinemeter staat dan nog op 25% vol of meer).
Ook had ik al het vermoeden dat hij erg veel benzine gebruikt, terwijl ik op LPG rijd.
Dit lijkt hetzelfde probleem.
Is er voor deze Laguna ook een mogelijkheid om het instrumentenpaneel anders in te stellen?
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar