auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault KANGOO EXPRESS 1.5 DCI 50KW L1 E4: DF053

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K9K A8, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 50

Auto gaat direct na starten in noodloop en we krijgen dan foutcode DF053: brandstofregeling fout.
Daarnaast komt ook DF059 , inleren injector in beeld. Ook nokkert de motor dan behoorlijk.

Op de Snap-on scanner is in de data te zien dat de brandstofdruk 1500-1800 bar bedraagt en toch slaat hij na verloop van tijd plotseling af. Start dan direct weer, maar als je er mee gaat rijden dan is het gelijk in noodloop en na 1 kilometer slaat hij weer af, maar kan wel gelijk weer worden gestart.

Verstuiver retour is vrij hoog, maar stationair alle 4 redelijk gelijk. Na een paar keer gasgeven echter is de 1e verstuiverbeker wel voller dan de andere 3.

We hebben de verstuiver besteld en gaan daar morgen verder mee, maar wellicht heeft iemand nog een andere suggestie over de oorzaak van het afslaan terwijl de druk nog zo hoog is.??

Geplaatst door

Siem Bijman (690)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik denk dat je t oplost met vervangen van de verstuivers. komt helaas ook met gepaste regelmaat voor.

Gaan we doen. Thanks!

De ene verstuiver vervangen, maar helaas geen effect. Kan de ECU de motor stilleggen als de druk te hoog is?

Stationair loopt de raildruk namelijk direct op naar 1500 bar en ik zou graag weten wat de normale druk zou moeten zijn bij stationair draaien.

De motor start direct en loopt twee tellen goed en dan gaat het storingslampje branden en zien we de druk oplopen tot 1500 bar stationair. Als de andere 3 verstuivers ook teveel doorlekken zou naar mijn bescheiden inzicht de druk niet zo hoog komen.

De pompdruk is stationair veel te hoog. Druksensor is goed want als we een verstuiverleiding losdraaien zien we de druk zakken. Drukregelaar zal dus de boosdoener zijn. Is gelukkig los te vervangen en zo te zien hoeft de pomp er niet voor gedmonteerd te worden.

Als er iemand is met verstand van zo'n Delphi HD Pomp, dan is die welkom. Wij zijn uitgeredeneerd en kunnen niet anders concluderen dan dat het toch in de pomp zit. Al is het meestal dat de druk te laag blijft ipv te hoog. Dit hebben we nog niet eerder gezien.

We hebben het signaal op de drukregelaar met de scope gemeten en die is 100% in orde. Bij verhoging van het toerental gaat de dutycycle omhoog en bij gas loslaten weer terug naar de basis dutycycle.

Daarna dus de drukregelaar vervangen, maar er verandert niets. De druk is stationair veel te hoog en zelfs met de stekker los van de drukregelaar - we hebben hem aangesloten op de oude losse regelaar om te voorkomen dat hij afslaat- is de druk te hoog.

Moet dus wel iets in de pomp niet goed zitten, maar wat kan dat zijn?

er zit toch geen verstopping ergens in de retour oid?

Nee,een los tankje met beide leidingen rechtsreeks vanaf de pomp daarin verandert niets. Zou een verstopping in de pomp zelf moeten zitten of een veer die een plunjer terug moet drukken zit vast of is gebrioken. Maar ik weet niet hoe dat inwendig bij deze pomp zit.

vrees idd dat er dan toch weinig anders op zit dan de pomp te vervangen. vorigeweek toevallig ook een gehad, maar die sloeg niet meer aan.

Heb wel wat gevonden om de drukregelaar te testen. Hadden we eventjes eerder moeten vinden...

https://www.youtube.com/watch?v=IXK3skN9...

Probleem opgelost.

De aansturing van de drukregelaar bepaalt de werkdruk. In de pomp zit verder geen aparte drukregelaar en heeft alleen te maken met deze drukregelaar die in het filmpje wordt getoond.
Wel zijn er bij deze motoren drukregeling die verschillen. Een drukregelaar die normaal openstaat en door de dyty-cycle dicht wordt gezet. Deze heeft dus een te hoge druk als de regelaar niet wordt aangestuurd.
Of we hebben te maken met een drukregeling die normaal dichtstaat en door de duty cycle signaal wordt opengezet.

Blijkbaar hebben wij dan de regeling die zonder aansturing met de dyty-cycle de druk hoog laat worden.

Dus hebben we nogmaals naar de aansturing gekeken en komen erachter dat ik nu 9 Volt heb bij de aansturing van de drukregelaar en bij rommelen aan de bedrading plotseling 12 Volt. Blijkbaar een slechte verbinding ergens en met een by-pass aansturing van 12 Volt op de drukregelaar is het probleem opgelost.

Blijkt toch dat je naast meetgegevens ook moet weten hoe een systeem fysiek werkt. Hopenlijk heeft iemand die dit probleem tegenkomt iets aan deze uitleg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.