close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna 1.8 RT gas: Differentieel beschadigd

Bouwjaar: 1994

Ik rijd nu zo'n drie jaar vrij probleemloos in m'n Laguna - gekocht met 165000 op de teller, nu 238000. Ik rijd echter ook al drie jaar rond met een klein makement aan het differentieel, wat soms te voelen is in het stuur bij gas geven in bochten. Destijds bij enkele dealers in de buurt geweest: lastig probleem, niemand kwam tot een heldere diagnose. Tot ik zo'n twee jaar geleden een lekke band kreeg (voor), en met het toevallig ietsje kleinere reservewiel verder reed: bij 100 km/uur was hetzelfde schokje op een rechte weg om de paar seconden te voelen in het stuur, met de regelmaat van de klok. Conclusie (eindelijk!): een van de tandwieltjes van het differentieel heeft een krom tandje, en dat is alleen te voelen als de voorwielen met een verschillend toerental ronddraaien en bij gas geven (zonder gas heb ik het nooit in bochten gevoeld). Ik laat geen andere mensen in m'n auto rijden, want als je het niet weet kun je er wel van schrikken in een bocht. Ik wil het nu graag repareren zodat m'n partner de auto ook kan gebruiken.

Nu mijn vragen:

1. Klopt de diagnose?

2. Zit het differentieel aan de onderzijde van de versnellingsbak? Het lijkt erop dat daar ooit aan gelast is. Mogelijk dat de auto aan de onderzijde iets hard geraakt heeft, en dat daardoor de bak beschadigd is geweest.

3. Is de bak door mijzelf (werkzaam in techniek, handige sleutelaar, beschikking over brug + apparatuur + vraagbaak, ben echter geen monteur) te vervangen? Zo ja, kan ik het betreffende tandwieltje zelf vervangen of is het beter om een revisiebak te kopen? Wat mag die kosten? Waar?

Hartelijk dank voor reakties!

Johannes

p.s. Auto is verder nog perfect, kost me bijna niks, dus wil graag nog een paar jaar doorrijden tot 300000 km of zo.

p.s.2 Is 240000 km ook een goed moment om de desitributieriem te vervangen? Motor is vrijwel zeker bij 150000 gereviseerd, incl. kop.

Geplaatst door

Johannes5653 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1-Nee, een kromme tand is uitgesloten bij zulk hard staal,een gebroken tand is wel mogelijk,maar ik denk eerder aan een versleten lager in het differentieel

2-Zou kunnen

3- Ik heb zelf eens de bak van een R11 gereviseerd en o.a. het differentieellager vervangen, het is te doen maar als ik tevoren had geweten hoeveel werk een bak demonteren en weer in elkaar zetten is , had ik een bak op de sloop gehaald.....
Losse onderdelen zijn t.o.v. een sloop of revisiebak erg duur.
De kosten zullen afhangen van wat er vervangen moet worden.
Als je de tijd hebt kan je de bak eruithalen, demonteren en kijken wat er loos is . (zorg voor een vraagbaak, anders kom je er niet uit......)

Beunhaas 1085
badge vip badge

20 jaar

Je hebt gelijk, Kees: hard staal buigt niet maar breekt. Ik heb een bedrijf in Schijndel gevonden dat gespecialiseerd is in het reviseren van versnellingsbakken; ze willen hem voor 500 Euro repareren. 700 Euro inclusief demontage en montage. Niet zo gek denk ik, want op de sloop zijn ze nauwelijks verkrijgbaar en dan moet je maar afwachten wat je krijgt. Voor die 700 Euro vervangen ze ook de koppelingsplaat als ik er zelf een nieuwe bijlever. Dat is toch wel een aardige deal?

Johannes5653 0

20 jaar

Ik wil er nog iets over zeggen;
Weet je zeker dat het in de versnellingsbak zit?
zoals je het beschrijft kan het ook een aandrijfaskoppeling zijn en dat is wat eenvoudiger en goedkoper aan te pakken dan een versnellingsbak........

Beunhaas 1085
badge vip badge

20 jaar

Het leek in eerste instantie inderdaad logisch dat het aan de aandrijfassen lag, daar zat ook een beetje speling in. Ik heb ze een paar jaar geleden beide vervangen door een revisie-exemplaar, en dat maakte niet uit. Dat was nog voordat ik die lekke band kreeg, vanaf dat ogenblik ging mijn verdenking naar het differentieel. Dat is tot nu toe het enige dat alle waarnemingen logisch kan verklaren. Maar wie weet vergis ik me...

Johannes5653 0

20 jaar

Beetje laat naschrift voor de belangstellenden: er waren inderdaad twee tanden afgebroken van een differentieel-tandwiel. Tijdens de revisie zijn er verder nog wat gammele lagers vervangen. Nu 15000 km later: versnellingsbak is nog steeds als nieuw.

Johannes5653 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.