Renault 0: Dis.Riem

Bij mijn Clio is pas de DB riem vervangen.
Monteur zei:"Het moet nou eenmaal om de zoveel jaar en kms ".
Zou een goede zaak zijn als er in de afscherming van de DB riem een inspectie luikje zat, sprak hij.
Hij liet mij de riem zien en vroeg of ik er iets op kon zien, vergeleken met een nieuwe riem.
Ik zag niets bepaald,
Juist, sprak hij, ik ook niet!.
Er is weggegooid geld te besparen als we van die belachelijke verplichte vervanging af konden zijn. Zonder versleten rollen of waterpomp gaat zo'n riem een autoleven mee, zonder te rekken als een ketting.

toonmar

Geplaatst door toonmar (60) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ofstone (0), 8 jaar geleden

Het beste zou economisch gezien zijn de riem te vervangen vlak voor hij stuk zou gaan.
Maar hoe bepaal je dat punt?
Er zijn te veel factoren die van invloed zijn op de conditie van de riem en hoe snel hij achteruit gaat.
Gezien de hoge kosten als een riem breekt, nemen ze een bepaalde veiligheids marge, die marge zit doorgaans ruim voor het punt dat hij versleten is, waardoor de riem bij vervanging er nog goed uitziet. Misschien gaat hij dan nog 90000km mee, maar kan ook al na 5000km klaar zijn.
Sommige inwendige schade zoals de koorden die breken, kun je aan de buitenkant niet direct zien.

Dus vervangen voordat het stuk gaat, zorgd er voor dat je niet ergens onderweg stil komt te staan, en voor extra hoge kosten komt te staan.
En inderdaad, ik ken ze ook, mensen waarbij de riem al 2x te oud is, en al ruim over de dubbele afstand heen is, maar dat is meer uitzondering dan regel en een kwestie van geluk.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Precies, er gaat een preventieve grondslag aan vooraf. Dus vernieuwen vóórdat er zichtbare schade is.

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Heb het ook gehad bij mijn camper, vernieuwen om de 4 jaar voor geschreven ik heb hem na 6 jaar vervangen was ook nog niets aan te zien, maarja als hij stukgaat ben je te laat en een paar € meer kwijt

Heino4267 (225), 8 jaar geleden

Maar wat is nu de technische hulpvraag?

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Het blijft rubber en dat is onderhevig aan veroudering,uitdroging en dergelijke.
En een monteur die zulke onzin uit staat te kramen zou ik niet aan mijn auto laten sleutelen.

toonmar (60), 8 jaar geleden

Deze monteur is absoluut een vakman met jaren ervaring.
En hij is wars van het geleuter en bangmakerij van "profesionals" die louter aan hun omzet (winst) denken.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

" Hij liet mij de riem zien en vroeg of ik er iets op kon zien, vergeleken met een nieuwe riem.
Ik zag niets bepaald,
Juist, sprak hij, ik ook niet!. "



Prima, dan moet je die riem gewoon laten zitten.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Waarom laat je de riem niet zitten dan?.

toonmar (60), 8 jaar geleden

Ik noemde niet voor niets het inspektieluikje.
Het heeft weinig zin om de riem niet te vervangen als alles, na een hoop gesleutel, al open ligt.
Nog beter zou het zijn als het bovenste deel van het afdekschild van de DBriem apart verwijderd kon worden.

RPJdeWeert (0), 8 jaar geleden

En wat zou je daaraan hebben, als je het verschil tussen een nieuwe en een bijna versleten riem niet kan zien? Dan kijk je, denkt dat de riem nog goed is en 10 km verder knapt de riem. Lekker zinvol dan zo'n inspectieluikje!
Gewoon de voorgeschreven vervangingstermijnen aanhouden is het enige juiste om te doen.

RJMS (0), 8 jaar geleden

bij mij zit er net een nieuwe riem + spanrol op, hoelang of hoeveel kilometer rij je daar nou uiteindelijk mee?

toonmar (60), 8 jaar geleden

Je kunt met een inspektie meteen zien of ie nat is (lekke waterpomp) of vettig (lekke oliekering..
2 dingen die de DB-riem niet lekker vindt.
Zolang dit niet te zien is en er ook geen naadjes of rafeltjes te zien zijn , rustig doorrijden.

RPJdeWeert (0), 8 jaar geleden

Ja. Doe maar eigenwijs. Bij mijn vorige auto is de d-riem geknapt, was niet nat of vettig, en ook geen rafeltjes te zien. Gewoon clean doormidden. Auto had op dat moment waarschijnlijk 20000 km meer gereden dan de interval voorschrijft.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Van mij mag er een slotje op.

toonmar (60), 8 jaar geleden

Uiteraard willen de professionals hier geen discussie over.
Schoorsteentje moet wel blijven roken met de flappen van de naieve klant.

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=toonmar]Schoorsteentje moet wel blijven roken met de flappen van de naieve klant.[/quote]
Je kunt natuurlijk ook zelf bepalen hoelang jouw schoorsteentje nog blijft roken.
Bij een evt. motorschade na riembreuk zal het vlammetje snel doven kan ik je vertellen.

Daarom is preventief vervangen van een tandriem zo belangrijk.
En denk nou niet die riem breekt toch niet, velen zijn je voorgegaan.

Gr. paul

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Of 4 a 450 euro vervanging riem of 3500 euro voor een tweedehands blok.
Tja,het is maar hoe je het bekijkt.
En idd,velen zijn je voor gegaan met dezelfde instelling,laat maar zitten,wat kan er kapot aan een riempje.
Maar ja,die melden zich hier niet,die dit geprobeerd hebben.

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik wil hier geen discussie overvoeren, maar kom het toch wekelijks een paar keer tegen dat de riem is gebroken, en soms nog binnen de vervangings termijn , het verschilt wel van merk tot merk
en dat is geen onwil van de garage

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 0 of stel zelf een nieuwe vraag.