Beste medesleutelaars,
Wegens een defecte dynamo, en gebroken multiriem dacht ik slim te zijn en gelijk maar de distributieriem+waterpomp te vervangen.
Hierbij is helaas het (kennelijk spieloze) distributiewiel op de krukas verdraaid.
Ik heb nu geen idee van de positie van nokkenas/brandstofpomp ten opzichte van de krukas.
Voor alle duidelijkheid: de oude riem zit er nog op, dus de positie van de nokkenas tov de brandstofpomp is niet gewijzigd. Wie kan mij een goede tip geven om in de huidige situatie de distributie weer op tijd te krijgen?
Ook zou ik erg geholpen zijn met een juiste procedure hoe ik het moet aanpakken als ik de krukas weer in de juiste positie zou krijgen.
Alvast heel erg bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet of de motor idem is als de f8q.Dat krukastandwiel voor D-riem zal wel een spie hebben.
Spieloos krukaspoelie iets vastzetten(hopelijk niet verdraaid,dus NIET STARTEN) ,d-riem iets spannen.Nu kan je verdraaien en je punten zoeken.
Naast de peilstok links zit een torx bout,Verwijderen en er een boor insteken.Aan de merktekens van pomp of nokkenas kun je zien of de krukas bijna in BDP staat.De boor zou dan in de krukas moeten gaan..Als de pomp(met spie) op haar punt staat dan en de nokkenaspoelie (mss spieloos,je ne sais pas)heeft niet los geweest .Heb je merktekens geplaatst voor de demontage?
Op de nwe riem kunnen merkstrepen staan voor pomp,nokken en krukas.Draai de motor een paar maal rond ter controle van....
Bedankt voor je reactie claxon, kennelijk is de 74kW DCi niet dezelfde motor als waaraan jij refereert.
Krukastandwiel is spieloos, maar zowel nokkenastandwiel als brst.pomp wiel heeft een merkteken.
De oude riem zit er nog steeds op, dus alleen de krukas is verdraaid.
Kan iemand mij vertellen waar deze merktekens mee moeten overeenkomen?
En hoe de juiste stand van de krukas te vinden is?
12 jaar
Even zonder recalme te maken, maar je hebt hier een kit voor om het zelf te doen, bijvorbeeld
http://www.gereedschapbestellen.nl/distr...
Hiermee set je de nokkenassen op een vaste plaatse waarna je de krukas tegen een pen aandraait en dat is hij op tijd, even in het kort.
12 jaar
Dank je safrane10698.
Ik heb inmiddels zo'n set gehuurd.
Weet iemand misschien of cilinder 1 aan vliegwielzijde of aan distributiezijde zit?
12 jaar
Distributie zijde bij renault
12 jaar
Dank voor je snelle reactie; ik hoop de klus mede dank zij dit geweldige forum nu goed te kunnen afronden!
12 jaar
Bij mij zit 1° cil aan bakzijde.Je hebt enkel een boor 8 of 10 mm nodig die in de krukas schuift als die op tijd staat.
Jouw motor kan iets anders zijn(gatverstuivers,directe inspuiting,enz).
Poelie met evtl demper(vernieuwen) kan spieloos zijn maar het tandwiel erachter voor riem zeker niet.
12 jaar
cilinder 1 zit aan de bak kant.
Nog even ter afsluiting van dit onderwerp het volgende: Bij deze motor zit in de krukas geen gat om een boor in te steken.
Om de krukas in de juiste positie te zetten moet speciaal gereedschap Renault nr 1489 in het gat boven de carterrand worden gestopt. Zodra de krukwang deze pen raakt is de juiste positie bereikt. De lengte van de pen is dus bepalend!
Het distributietandwiel op de krukas is overigens wel degelijk spieloos. Blijf het een merkwaardige en ongelukkige constructie vinden, maar vanwege de (zeer) beperkte ruimte maakt deze constructie het wel gemakkelijk om de nieuwe distr.riem weer op de poulies te monteren. Je moet het alleen even weten.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar