Renault Megane: Klop na koude start.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6e K7M 180.000km

Hallo,

De motor produceert na een koude start een tokkend geluid.
Het verdwijnt vrij snel als de motor op temperatuur komt; bij elke arbeidsslag wordt het
geluid hoorbaar minder. Warm loopt de motor zowel op benzine als LPG goed en is de klop, tok verdwenen.
Oliedruk lampje gaat direct uit.

Zelf heb ik de kleppen gesteld en de DB-riem gecontroleerd, maar dit heeft geen effect gehad.
Zit nu te denken aan een matige oliepomp, kantelende zuiger of slechte zuigerpen.

Is dit een bekend probleem bij dit type motor?

Ron.

twiede

Geplaatst door twiede (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Lager schalen kwamen wel eens voor.
Omdat de auto op gasloopt kan natuurlijk ook meer aan de hand zijn.
Uitlaatspruitstuk wil ook wel eens graag scheuren naarmate motor warmer wordt zat deze uit en wordt het geluid minder.

twiede (0), 12 jaar geleden

Hallo Cotech,

Toevallig gisteren het uitlaatspruitstuk vervangen.
De klop bij koude motor is er helaas nog.

Zijn de lagerschalen te vervangen zonder demontage van draaiend gedeelte en versnellingsbak?
Hoe kom ik te weten in welke cilinder het probleem speelt?

Of is het beter naar een andere motor uit te kijken?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ron.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik kan het geluid niet beoordelen op afstand.
Advies laat een specialist erna luisteren voor je dure reparatie's gaat doen.

Goedekoopste is een andere motor deze vind je wel op marktplaats of onderdelenlijn.
En dan met zo min mogelijk kilometers.

Let alleen op dat je de zellde motor code vind K7M...

twiede (0), 12 jaar geleden

Een Renault en Citroën monteur hebben de motor koud horen lopen.
De Renault monteur zei hetzelfde als u: gescheurde uitlaatspruitstuk direct vervangen ook ivm. schadelijke gassen in de motorruimte.
Over de lagerschalen zei hij (nog) niets.
De Citroën monteur dacht eveneens aan lagerschaal van krukas of drijfstang; was altijd van een drijfstang geweest. Een zuigerpen
zou ook nog mogelijk zijn, maar dat had hij in zijn 35 jarige carrière maar een keer meegemaakt, bij een Citroën XM.

ALLE reparaties aan de Mégane doe ik zelf.
Vervanging van lagerschalen, als dit het probleem is, is eenvoudiger en sneller dan een complete motor wisselen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.