auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: distributie dti

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: Renault meg.scenic 1.9 dti 72kw mot.f9q-731

Beste Renault techneuten,

ik heb hier een scenic 1.9 dti staan uit 2001, waarvan ik de distributie moet vervangen.

Ik heb 2 weken geleden de distributie al vervangen, waarbij mij opviel dat het bijna onmogelijk is om de riem op een redelijk normale manier te monteren. om maar niet te spreken van de moeite die ik moest doen om de spanner op zn plek te krijgen en de boel op spanning te krijgen.
We hebben de riem er met 2 man omheen moeten leggen, en draaide bekant de inbus op de spanrol dol omdat deze anders niet op zn merktekens kwam.
Ik heb de montage voorschriften gevolgd uit autodata, maar heb 2 dagen kramp in me vingers gehad van het krachtzetten om de riem er omheen te krijgen, ondanks dat de spanrol in ontspannen toestand was.
Resultaat was dus ook dat de auto een week prima gelopen heeft, en na een week het plastic gedeelte van de spanrol is gelopen. Gevolg is 5 kromme kleppen, leuk garantiegeval dus.
Oorzaak is waarschijnlijk een te strak gespannen distributie (grrrrrr was het dus niet de spanner van de multiriem waar dat bijgeluidje vandaan kwam).

Ik ben zeker geen leek op distributie-gebied, heb er al tientallen gedaan, zo niet honderden in de 20 jaar dat ik sleutel.
Toch houdt ik me bij deze aanbevolen voor een paar goede tips.
Morgen zit de kop weer in elkaar met 8 verse kleppen en kan het monteerfeest weer beginnen.

Bijvoorbaat dank Paul

[url=http://img138.imageshack.us/i/distributi...][img]http://img138.imageshack.us/img138/9591/...[/img][/url]

Geplaatst door

MadMax66 (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bij dit type gaat die er idd maar net op met veel gepiel.ik haal bij dit type het tandwiel van de krukas af leg de riem op de nokas en pomp dan het tandwiel goed in de riem leggen en dan het tandwiel op de krukas schuiven.en ff met 4 handen werken

abc 0
badge

14 jaar

Thnx abc,

aan deze tip heb ik wat, je heb onderin idd iets meer ruimte om kracht te zetten.

bedankt, Paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

Ik monteer hierbij eerst aan de bovenzijde de riem, en zorg hierna dat de riem overal zover mogelijk aan de buitenkant ligt zodat de spanning op de riem afneemt. Ook wil het nog wel eens helpen om het tandwiel van de brandstof pomp wat naar rechts te drukken zodat dan spanning op de riem tussen nokkenas en brandstofpomp toeneemt, zodat de riem wat rekt. Verder zijn ze niet moeilijk alleen moet je goed beginnen en niet aan de spannende kant. Verder moet je goed het binnenste spietje van je nokkenaspoulie controleren want deze snuvelen nogal vaak bij deze motoren, zeker als de riem gebroken is geweest, of versprongen!!

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Heb je wel de juiste riem gebruikt!??!
Wij hebben dit ook een keer gehad (dat de riem er niet op ging),toen was er een verkeerde riem geleverd (met ander "tanden" aantal en lengt was wel goed).
De juiste riem ging er zo op.

Groeten John

JOHN5671 50
badge

14 jaar

Klopt idd, er zijn verschillende riemen voor deze motoren, dit hangt af van het type verstelbare poelie die op de brandstofpomp zit gemonteerd. De vorm van de tanden zijn hierin verschillend. Groet Wim

cotech68 0
badge

14 jaar

Let Op; Looprol G Die Heb Je In 2 Soorten.
De Diameter Is Het Zelfde En Ze Lijken Ook Op Elkaar Maar Als Je Goed Kijkt Zit Er Verschil Tussen.
De Ene Rol Staat Iets Meer Uit Het Midden.
Ik Heb Het Skf Nummer Even Opgezocht In Mijn Grossier.
De Meest Gangbare Is De Skf Vkm 26128 En Ik Denk Dat Jij Nodig Heb De Vkm 26115.
Dit Is Zeker Het Probleem Bij Jou.
Heb Zelf Ook Al 2 Keer De Verkeerde Set Gekregen Bij Zon Zelfde Motor.
Daarom Controleer De Span En Looprollen Altijd Goed Met Elkaar En Hou Ze Tegen Elkaar Aan En Dan Zie Je Het Verschil Pas.

Succes En Als Je De Goede Looprol Heb Dan Fiets Je De Riem Er Zo Om Heen.

laurens6453 0
badge

14 jaar

het verschil zit in de poelie van de inspuitpomp

cotech68 0
badge

14 jaar

Hallo heren,

allereerst bedankt voor de reacties.
Ik ben vandaag na een korte vakantie verder gegaan met het probleemkind.

Kop met verse kleppen zit er weer op, nieuw nokkenas-tandwiel erop, dus ik kon vanmiddag de distributie er weer op gaan zetten.

Liep eigenlijk weer tegen hetzelfde probleem aan dat de riem er bijna niet op te krijgen was.
Dus heb ik de manier van ABC gebruikt en dat ging idd stukken makkelijker.
Daarna het lipje van de spanrol op een redelijke manier in het gleufje weten te krijgen (zonder het inbusgat van de grondplaat van de spanner te mollen).

Maar nu komt het, als ik de spanrol op spanning wil zetten krijg ik amper de merktekens van de spanrol tegenover elkaar, ik moet zoveel kracht zetten dat ik bang ben dat het inbusgat doldraait, of nog erger, dat ik de spanrol mol.
Dit was de vorige keer niet anders, met gevolg dat na een week rijden het kunstof van de spanner van het lager is gelopen. Waarschijnlijk veroorzaakt door te hoge spanning op het geheel.

Naar aanleiding van het verhaal van Laurens, ben ik 1 en ander gaan checken qua nummers.
Ik heb hier:
skf 26115 looprol
skf 26125 looprol
skf 16551 spanrol
gates G5561XS riem
ben niet 100% zeker dat de 16551 het juiste nummer van de spanner is, daar deze niet in mijn grossier staat. Deze heeft mijn leverancier omgenummerd van het merk INA naar skf.

Morgen ga ik even mijn leverancier langs om de looprollen 26128 en de 26115 te vergelijken, en dan is kijken of de rol van de 26128 idd iets meer uit het hart naar rechts staat.
Dit zou zo maar is kunnen, en zou mijn probleem kunnen oplossen daar het de spanning van de riem iets zou doen afnemen, waardoor ik de spanrol wel zonder al teveel moeite op z`n merktekens kan krijgen.

in ieder geval alle bedankt voor het meedenken, ik laat even hier weten of dit het probleem is.

vriendelijke groet Paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

haal anders een origineel setje op kenteken bij de dealert,weet je zeker dat het goed is en is net zo duur

abc 0
badge

14 jaar

Laurens je bent de beste!!!,
in mijn set zat de 26115 vkm, ik heb nu de 26128 vkm gemonteerd en de snaar vliegt er omheen zonder problemen. Tevens krijg ik nu zonder problemen de spanner op z`n merktekens.

auto loopt inmiddels weer als een naaimachientje.

bedankt voor de tips heren

MadMax66 0
badge

14 jaar

paul bedankt voor je reactie.

laurens6453 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.