Renault Twingo: Distributieriem 1.2 16V

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Hallo,

Ik heb een Twingo II van 2010 en na 5 jaar moet de distributieriem en waterpomp vervangen worden. Zijn er voor deze D4F motor nog speciale gereedschappen nodig en hebben jullie nog tips en tricks?

Ook is de vraag of de krukaspoelie spieloos is en ik het vliegwiel moet blokkeren of is de poelie met een spie en hoef ik daar geen problemen te verwachten?

MVG

Marcel

Marcel1970

Geplaatst door Marcel1970 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Safrane RXE (0), 8 jaar geleden

Montagehandleiding

Getande riem uit-/inbouwen

Standaard

RENAULT; TWINGO I (C06_); 1.2 16V (C06C, C06D, C06K); kW: 55

OPMERKING
Motor alleen aan het krukastandwiel in draairichting draaien. Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden.
De getande riem mag niet met olie of koelvloeistof in aanraking komen!
Afstelwerkzaamheden aan de getande riem alleen bij koude motor uitvoeren.
Radiocode noteren. Minpool van de accu losnemen.
Het wordt aanbevolen de multiriem/V-snaar na demontage niet opnieuw te gebruiken, maar altijd te vervangen!
Een gebruikte getande riem mag niet opnieuw worden gemonteerd.
Benodigd speciaal gereedschap
4ren03006p000014.jpg
Blokkeerpen(nen) vliegwiel
OE (Mot. 1054)
4ren03006p000005.jpg
Spanningsmeetapparaat
OE (Mot. 1273)
4ren03006p000076.jpg
Centreergereedschap
OE (Mot. 1272)
4ren03006p000075.jpg
Motorsteun
OE (Mot. 1399)


Benodigde tijden/aanhaalmomenten/afstelwaarden

Richttijd
Getande riem vervangen 2,30 h

Aanhaalmomenten
Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden.
Bout(en) van motorsteun (2) (zie afbeelding 2) 62 Nm
Bout(en) van krukaspoelie (zie afbeelding 3) Trap 01 40 Nm;
Trap 02 65 - 75°
Moer(en) van spanrol (1) (zie afbeelding 6) 24 Nm


Uitbouwen:

Accupool losnemen. Voertuig opheffen.
Wiel rechtsvoor verwijderen.
Wielkuipbekleding rechtsvoor verwijderen.
Wielkuipbekleding zijkant verwijderen.
Onderbescherming motorruimte verwijderen.

Motorsteun aanbrengen. (1)
(zie afbeelding 1) afbeelding 1 2ren03006p000074.jpg
1 Motorsteun

Multiriem/V-snaar verwijderen.

Poelie voor krukas verwijderen.
Stekker losmaken. (3)
Diagnoseaansluiting losnemen. (4)
Bout(en) van motorsteun verwijderen. (2)
Motorsteun verwijderen. (1)
(zie afbeelding 2) afbeelding 2 2ren03006p000073.jpg
1 Motorsteun 2 Bout(en) van motorsteun
3 Stekkerverbinding(en) 4 Diagnosestekker


Motor in BDP positie zetten. (3) (4)
(zie afbeelding 3)

Opmerking(en) :
De rechthoekige markering op het nokkenastandwiel is de BDP-markering. afbeelding 3 2ren03006p000079.jpg
1 Nokkenastandwiel 2 Krukastandwiel
3 BDP-merkteken(s) 4 BDP-merkteken(s)
Blokkeerpen(nen) vliegwiel plaatsen. (1)
(zie afbeelding 4)

Distributiehuisdeksel boven verwijderen.
Distributiehuisdeksel midden verwijderen.
Distributiehuisdeksel onder verwijderen.

Moer(en) van spanrol losdraaien. (1)
Getande riem uitbouwen. (2)
(zie afbeelding 6)


Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. afbeelding 4 2ren03006p000061.jpg
1 Blokkeerpen(nen) vliegwiel


Inbouwen:

Bij vervanging van de getande riem moet de spanrol worden vervangen.

Controleren of blokkeergereedschap correct geplaatst is. (1)
(zie afbeelding 4)

Controleren of de spanrolvergrendeling zich in de groef bevindt. (2) (3)
(zie afbeelding 5) afbeelding 5 2ren03006p000081.jpg
1 Spanrolvergendeling 2 Nok
Onderlegring(en) aanbrengen.
Bout(en) van krukaspoelie monteren.

BDP-markeringen controleren, evt. afstellen.
(zie afbeelding 3)

Getande riem beginnend bij het krukastandwiel tegen de wijzers van de klok in monteren.

Opmerking(en) :
Merktekens op de getande riem moeten met de merktekens en het referentietekens op de motor overeenkomen.

Looprichting van getande riem controleren.


Blokkeerpen(nen) vliegwiel plaatsen. (1)
Blokkeerpen(nen) vliegwiel verwijderen. (1)
(zie afbeelding 4)

Excenter van de spanrol met de inbussleutel tegen de wijzers van de klok in op 1 positie zetten. (3)
Moer(en) van spanrol vastdraaien. (1)
(zie afbeelding 6)

Motor zes omwentelingen in de motordraairichting verdraaien.
( Motor niet terugdraaien. )

Motor in BDP positie zetten.

Blokkeerpen(nen) vliegwiel plaatsen. (1)
Blokkeerpen(nen) vliegwiel verwijderen. (1)
(zie afbeelding 3)

Spanrol tegenhouden.
Moer(en) van spanrol één omwenteling losdraaien. (1)
Excenter van de spanrol met de inbussleutel met de wijzers van de klok mee draaien tot de naald in het midden van de uitsparing staat. (4)
Moer(en) van spanrol vastdraaien. (1)
(zie afbeelding 6) afbeelding 6 2ren03006p000077.jpg
1 Moer(en) van spanrol 2 Getande riem
3 Positie 1 4 Wijzer
Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

Opmerking(en) :
Voor montage van de motorsteun het centreergereedschap gebruiken. (1)
(zie afbeelding 7)

Multi-riem/V-snaar opleggen.

Radio-code ingeven en snelkeuze toetsen programmeren.
Motor starten en op werking controleren.
Proefrit uitvoeren.
Getande riemvervanging registreren. afbeelding 7 2ren03006p000072.jpg
1 Centreergereedschap
© by TecAlliance GmbH

ferdinand (60), 8 jaar geleden

Een bedankje zou hier niet misstaan.
ferry

Marcel1970 (0), 8 jaar geleden

Dank je wel. Het is dus hetzelfde als bij een Clio uit 2008 al zit eea wel op andere plekken.

Marcel1970 (0), 8 jaar geleden

Tip achteraf. Las een torx bit in een ringsleutel voor de spanner van de multiriem. Anders red je t niet om deze fatsoenlijk te monteren.

toonmar (60), 8 jaar geleden

Safrane.
Bedankt voor je uitleg!
Waar kunnen we de plaatjes (jpg) vinden?
Alvast bedankt!

toonmar (60), 8 jaar geleden

Hartstikke bedankt Safrane!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.