Renault Laguna: distriebutieriem breuk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 dti

Van mijn auto is 70.000 km na laatste vervanging, door een onafhankelijk garage bedrijf, de distriebutieriem gebroken. Bij het loshalen bleek de nokkenaspoelie los op de nokkenas te zitten. De moer was los en de spie was afgebroken.
De riem was dus ook kapot en verder heb ik niets onregelmatigs aangetroffen. Lagers van span- en geleiderol lopen mooi. Ik weet dus nu niet wat oorzaak en gevolg is gweest.
Nou las ik in een eerder vraag (7 juni j.l.)dat de nokkenaspoelie vervangen moet worden bij een riem vervanging, vanwege een gevulcaniseerde demping.(volgens caddy 1492 & Henk Nobach) Mijn nokkenas poelie is echter volledig uit staal.
Als Renault voorschrijft dat de polie, en dan neem ik aan dat de nokkenas poelie wordt bedoeld, vervangen moet worden, en een onafhankelijke garage vervangt deze niet, hoe zit dat dan met aansprakelijkheid.
Echter, zelf constructeur, zou ik Renault aansprakelijk willen stellen voor het m.i. wel erg lullige spietje van 3mm en die schamele 5mm dat de poelie op de as zit. Of ze moeten hier een diepere gedachte achter hebben gehad.
Ik zou graag weten hoe nou allemaal zit.
Bij voorbaat dank!

PS
Nu ik naar de binnenkant van het inlaatspruitstuk kijk!! Hoe krijg ik dat het beste weer schoon? En kun je dit voorkomen.

harry b

Geplaatst door harry b (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je de riem bij een onafhankelijk garagebedrijf laat vervangen, vervalt je garantie, lees de voorwaarden maar na... Als je een gedempte poelie hebt, zit de demper aan de achterzijde in de poelie. Het spietje fungeert als breekpunt als je riem breekt, maar meestal is er wel een klep krom, of zit er èèn vast in zijn geleider. was je multieriem nog wel heel?

harry b (0), 17 jaar geleden

Ik ben er via een dealer achter dat de poelie van mijn auto inderdaad niet gedempt is en volgens deze ook niet vervangen hoeft te worden. De multiriem was nog wel heel. Daarvan heb ik kort na de distriebutieriemvervanging wel de spanner vernieuwd omdat omdat deze riem begon te klapperen. Volgens de dealer behoort deze riem gelijktijdig met de distriebutirriem vervangen te worden. Ik ga nu maar alles volgens voorschrift uitvoeren en hopen dat dan alles heel gaat blijven.
Heb je misschien nog een tip voor het reinigen van het inlaatspruitstuk. Lost die troep op in wasbenzine of zo?
Bedankt voor je reactie.

Nu bedenk ik dat als de riem knapt,waarom dan de poelie moet los breken van de nokkenas. Ik kan me niet voorstellen wat dit voor voordelen heeft. Vandaar dat ik denk/dacht dat de poelie de oorzaak van de breuk zou zijn.

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

als de multiriem klappert, komt dit doordat de vrijlooppoelie op de dynamo defect is, of niet gemonteerd is, controleer dit goed! inlaatspruitstuk reinig ik altijd met een stoomcleaner, maar misschien zijn er andere mensen die hier een betere oplossing voor hebben.

harry b (0), 17 jaar geleden

Ben ik weer. Was even bij mijn motormaatje(allebei VFR). Zou goed kunnen van die dynamopoelie, maar toen ik die spanner vernieuwd had was het klapperen wel opgelost. Dus als ik het goed begrijp zit er in de dynamopoelie geen gewoon lager,en hoe kan dit dan niet gemonteerd zijn. Trouwens dat klapperen klonk alsof er met een hamer op metaal werd geslagen. Ik dacht eerst aan de airco pomp. Maar nu monteer ik een vervangingsset van Renault minus de spanner. Weet nu ook waar ik op moet letten wat die spanner betreft.

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

een vrijlooppoelie is zwart, een normale poelie is goudkleurig. als je stuurbekr. en airco hebt moet er een vrijlooppoelie opzitten. deze poelie moet je ten opzichte van de as van de dynamo in èèn richting vrij rond draaien.

harry b (0), 17 jaar geleden

Ik heb straks ff gekeken, maar er zit geen vrijlooppoelie op de dynamo. Er zit wel airco en stuurbekrachtiging op. heb tot nog toe geen problemen hiermee gehad. In de dealerset zit denk ik wel een nieuwe vrijlooppoelie.
Van de distriebutie riem draait de geleiderol, die op die schetsplaat zit, wel erg zwaar. Ziet er ook verkleurd uit, alsof die erg warm is geweest. Kan misschien de oorzaak zijn geweest? Weet nog niet of die ook standaard wordt vervangen.
Heb inmiddels een ruilkop gevonden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.