Renault Megane: Diverse kleine renault problemen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16v

Beste,

Op dit moment heb ik de volgende problemen:

Probleem 1:

Exact op de 950 RPM schud de auto, voornamelijk als hij koud is, als de motor warm is dan wordt het schudden meer een trilling.
De volgende zaken zijn er uitgevoerd:
- Nieuwe bougies
- Gashuisklep schoongemaakt
- Computer reset

Na de laatste 2 acties loopt de motor iets rustiger stationair (was eerst koud +- 950 RPM en nu 900 RPM). Bij 900RPM schud hij niet meer het zelfde boven de 975 RPM.
Wat opvallend is dat het voornamelijk op 1 toerental is en als de motor koud is. (zowel op LPG als op Benzine!!!) Het is ook zo dat het trillen niet altijd even consequent is.

Probleem 2:

Een ander probleem is dat ik bij het optrekken (voornamelijk 1e versnelling en soms ook 2e versnelling) rechts voor het er even op lijkt dat er iets tegen het schutbord aan trilt (kort).

De motorsteun is gecontroleerd door goed met de motor te bewegen, echter lijkt deze er zeer strak in te hangen.

Probleem 3:

Als ik de Airco gebruik (vol open zet) dan hoor ik boven de 3500 RPM rechtsvoor een soort van zoemend / aanlopend / schavend geluid komen. Als je de airo lager zet dan is (of lijkt) het probleem minder. Zou dit aan de pomp liggen?

Probleem 4:

De versnellingsbak schakeld nogal hakkerig. Het is net alsof hij tijdens het schakelen de versneling aangrijpt.
De auto ontkoppeld wel goed (tenminste de motor gaat niet langzamer draaien bij het in zijn versnelling zetten).

Probleem 5:

Onder de 3000 RPM lijkt het erop dat tijdens het (volgas) accelereren de motor even (1 cylcus) inhoud.

Misschien zijn er mensen hier die mijn met deze problemen kunnen helpen?

Ps. Er zijn geen foutmeldcodes aanwezig of er gaan geen lampjes branden.

Mvg Frits

F_Huitenma

Geplaatst door F_Huitenma , lid sinds 13 jaar geleden

4 Reacties

martijn v o, 13 jaar geleden

[quote]Probleem 1:

Exact op de 950 RPM schud de auto, voornamelijk als hij koud is, als de motor warm is dan wordt het schudden meer een trilling.
De volgende zaken zijn er uitgevoerd:
- Nieuwe bougies
- Gashuisklep schoongemaakt
- Computer reset

Na de laatste 2 acties loopt de motor iets rustiger stationair (was eerst koud +- 950 RPM en nu 900 RPM). Bij 900RPM schud hij niet meer het zelfde boven de 975 RPM.
Wat opvallend is dat het voornamelijk op 1 toerental is en als de motor koud is. (zowel op LPG als op Benzine!!!) Het is ook zo dat het trillen niet altijd even consequent is.
[vliegwiel nog goed?]

Probleem 2:

Een ander probleem is dat ik bij het optrekken (voornamelijk 1e versnelling en soms ook 2e versnelling) rechts voor het er even op lijkt dat er iets tegen het schutbord aan trilt (kort).

De motorsteun is gecontroleerd door goed met de motor te bewegen, echter lijkt deze er zeer strak in te hangen.
[Komt dit ook voor als de auto stilstaat en je met de motorkap omhoog gas geeft?]

Probleem 3:

Als ik de Airco gebruik (vol open zet) dan hoor ik boven de 3500 RPM rechtsvoor een soort van zoemend / aanlopend / schavend geluid komen. Als je de airo lager zet dan is (of lijkt) het probleem minder. Zou dit aan de pomp liggen?
[ Nee niet aan de pomp zou de ventilator va de kachelunit kunnen zijn]

Probleem 4:

De versnellingsbak schakeld nogal hakkerig. Het is net alsof hij tijdens het schakelen de versneling aangrijpt.
De auto ontkoppeld wel goed (tenminste de motor gaat niet langzamer draaien bij het in zijn versnelling zetten).
[Vliegwiel krom zie probleem 1]

Probleem 5:

Onder de 3000 RPM lijkt het erop dat tijdens het (volgas) accelereren de motor even (1 cylcus) inhoud.
[ even laten checken zou misschien je acceleratiepomp kunnen zijn]

[Algemeen staat je riem nog op tijd? Het lijkt wel of ie een tandje is verschoven]

Misschien zijn er mensen hier die mijn met deze problemen kunnen helpen?

Ps. Er zijn geen foutmeldcodes aanwezig of er gaan geen lampjes branden.

Mvg Frits[/quote]

F_Huitenma, 13 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, echter heb ik toch nog een aantal vragen / aanvullingen:

1-> Vliegwiel heb ik nog niet gecontroleerd, het vreemde is dat het schudden voornamelijk voorkomt als de auto koud is. Na +- 30 km wordt het langzaam minder. Daarna wordt het schudden meer brommen.

2-> Nog niet opgevallen. Dat lijkt in orde.. (diverse keren gas gegeven zonder opvallende zaken)

3-> Als ik de airco uitzet dan is het geluid compleet weg?

4-> Oké

5-> Oké

De riem heb ik nog niet laten controleren, deze is begin dit jaar vervangen.

Alvast bedankt

Frits

ewdijks, 13 jaar geleden

probleem 3: is het niet je compressor?

F_Huitenma, 13 jaar geleden

Vanmorgen starte ik de wagen (heel het weekend stil gestaan) en na 500 meter rijden hoorde ik ergens bij de uitlaat een gruwelijke rammel toen ik bij de stoplicht stil stond.
Deze rammel heb ik daarna niet meer terug gehoord..
Zou het niet kunnen zijn dat er een schotje loopt te vervelen welke ervoor zorgt dat de wagen minder goed loopt (zie probleem 1)?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.