Renault Megane: 'dode' renault megane

Bouwjaar: 1997

Ik heb een groot probleem met mijn Renault Megane.

De monteur van mijn garage [repareert Renault, Citroen en Peugeot, dus geen Renault dealer] om de hoek kon geen oorzaak van het probleem vinden. het begon op 2 januari 2006. Ik kreeg mijn auto niet meer volledig opgestart. [Een uur daarvoor had ik geen problemen toen ik mijn auto even verzette op de inrit]. Deze ratelde zo bij het opstarten, dat ik dacht het ligt aan de startmoter. Route Mobiel erbij gehaald. De accu opgeladen en ja hij deed het weer. De monteur zei, je kunt onderweg wel even een tussenstop maken. Zo gezegd zo gedaan. Na 100 km een tussenstop. Na de tussenstop gebeurde het volgende: De afstandsbediening om de deur open te maken deed het nog, maar daarna was er geen leven meer in te krijgen. Alles was 'dood'.
Route Mobiel er weer bij gehaald, accu weer opgeladen en hij deed het weer. Naar de garage gereden in Hoevelaken.
De dynamo doorgemeten en deze blijkt in orde te zijn, maar voor de zekerheid wel een nieuwe accu geplaatst.
3 januari geen problemen met starten en rijden. 4 januari geen probleem in de morgen, maar 's middags na mijn werk, kon ik nog net de deur openmaken en weer was de auto helemaal 'dood'. Ik bel weer Route Mobiel, maar voor dat de monteur komt, knijp ik nog even in de dradenkluwen die bij de linkervoorkoplamp zit [gezien vanaf zittend achter het stuur] en warempel, de auto doet het weer. Tussen 4 en 31 januari liep de auto als een zonnetje, maar op 1 februari was het weer zover. Ik kon nog wel met de sleutel afstandsbediening de auto instappen, maar daarna was alles weer 'dood'. Knijpen in de dradenkluwen hielp niet meer.Route Mobiel weer gebeld, omdat er geen leven meer in zat. De RM monteur brengt hem 'dood' naar mijn garage. De elektro-monteur van mijn garage heeft alles doorgemeten, maar kan geen 'energievreter' vinden, de nieuwe accu is leeg. De oude accu is niet slecht en is 1 jaar oud en bij de garage opgeladen, de nieuwe accu is 3 weken oud. Aan de dynamo mankeert niets. Mijn autoradio zat er standaard in. In oktober 2005 is er een sensor bij de moter vervangen, die het probleem oploste van mijn sleutel afstandsbediening. Ik kreeg nl. alleen mijn moter gestart met de sleutelcode. De afstandsbediening deed het toen niet meer.
Ik heb geen rare dingen opgemerkt aan de binnenverlichting dat deze aanblijft, ik heb de knop van de radio uitstaan, ik heb de knoppen van de achterruitverwarming uitstaan, ook van de airco en de ventilator.
Op mijn dashbord zie ik onder het rijden geen rariteiten.
Nu zit mijn oude opgeladen accu er weer in. De nieuwe wordt weer opgeladen. ik ben benieuwd of de auto vandaag wil starten.
Wordt vervolgd.
De monteur zegt: Ik heb dit probleem bij mijn klanten nog niet meegemaakt. ga maar naar een Renaultgarage.
Ik heb overigens NIETS hoeven te betalen, omdat het probleem niet is opgelost, terwijl het doormeten al gauw 30 euro kost.

Kent iemand dit probleem bij zijn of haar Renault [Megane].
67.000 km gereden; de auto is van okt 1997 automaat 1,6E hatchback 5 deurs

Groetjes Adriana

Adriana

Geplaatst door Adriana (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Trebbor (0), 18 jaar geleden

Hoi Adriana,

Heb je een trekhaak?

Van11714 (0) PRO, 18 jaar geleden

alternator,heb meegemaakt dat alle metingen ok waren en toch was hij de oorzaak

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kabelbundel toch eens goed na laten kijken. Ook contacten op de ECU en de aansluitingen bij de accu. Massa van motorblok naar chassis eens bekijken.

ferrow (0), 18 jaar geleden

uitlaten lezen bij de renault dealer.
die eten echt wel wat er mis is he heb namelijk ook zoiets gehad waar ik gek van werd dacht geld te besparen bij een universeel bedrijf tien x heen en weer werd doodmoe van dus ik naar de renault dealer uilaten lezen professioneel apparatuur en hup oorzaak duidelijk kost wel wat meer maar ik reed wel met een lekker gevoel weg nu niks meer mis mee.
dus denk niet lang nog als ik jou was.

groetjes succes ferrow

Adriana (0), 18 jaar geleden

mijn conclusie is even nog jullie adviezen nalopen van Gerrit en Peter en dan Ferrows advies opvolgen.
Mijn Megane is nu weer 'dood' aangetroffen na 5 dagen stilstand, Vanaf afgelopen vrijdag NIET meer opgestart en vanavond was er geen leven meer in te krijgen.
Rara wat is er toch aan de hand.

ferrow (0), 18 jaar geleden

stel dat het te maken heeft met kabel bundels.dan kan ik je verzekeren dat het bij de renault daler echt geen 200euro kost.
succes ferrow

wim-megane (0), 18 jaar geleden

Hallo Adriana,

Dit komt mij wel heel erg bekend voor hoewel ik je geen sluitende verklaring kan bieden. Hetzelfde heb ik ook een aantal malen gehad met mijn megane. Ik heb echter een diesel 1.9D uit 1997. Precies dezelfde verschijnselen, zette de wagen neer bij een winkel, 10 á 15 minuten binnen, wil daarna wegrijden en de auto alleen van het slot af te zetten door echt met de sleutel de deur te openen, verder echt helemaal dood, zelfs geen enkel lichtje brandde meer. Ik dacht accu kapot, nieuwe gehaald en het probleem leek opgelost. Enige tijd later, precies hetzelfde probleem weer. Geprobeerd het euvel te vinden en het probleem leek te zitten in de kabelboom van de hoofdzekering kast naar de zekering kast die links voor bij de bestuurder zit. Daar wat aan gemorreld en toen liep de accu spanning plotseling niet meer terug als de auto alleen al op contact stond.
We zijn met de auto naar Italie op vakantie geweest en daarna mijn dochter ook nog en hebben verder geen problemen gehad. En dat terwijl hij in een maand tijd toch ongeveer 2800 km voor zijn kiezen had gekregen. We zijn nog geen week later na de laatste keer Italie even voor een boodschap naar een dorm 5 km verderop, en je raad het al, weer hetzelfde probleem. Toch weer gezocht in diezelfde kabelboom, bleek de stekker van de aanjager/ventilator verbrand te zijn achter op de print va

wim-megane (0), 18 jaar geleden

Toch weer gezocht in diezelfde kabelboom, bleek de stekker van de aanjager/ventilator verbrand te zijn achter op de print van de zekering kast. Deze vervangen door een exemplaar van de sloop en sindsdien geen problemen meer gehad. En dat was in juli / augustus 2004. Ik durf echter niet mijn hand in het vuur te steken dat dit al die tijd de oorzaak is geweest van de terugkerende ellende.

Zat ik onlangs met een renault garage houder te praten gaf die aan dat hij dit probleem bij de megane diesel wel kende. Het schijnt dat er wel eens een relais van de gloeibougies kan blijven hangen. Die hebben al een hele lage weerstand, er zitten er vier in die parallel staan, die kunnen dus bij het blijven hangen van zo'n relais je accu in een hele korte tijd leeg trekken. Maar ja, da's voor een diesel dus dat is niet van toepassing op jou 1.6E. Misschien heeft er iemand een idee of er ook zo'n stroomslurpend onderdeel in een benzine auto zit die bij het blijven "plakken" van een relais je accu in sneltrein vaart leeg maakt?
Hoe dan ook, mijn verhaal biedt geen sluitende verklaring/oplossing voor jou probleem maar ik ben blij dat ik mijn verhaal even kwijt kan, daar ik toen waarschijnlijk hetzelfde radeloze gevoel had over onze k*t renault (heb er al meer vreemde dingen mee gehad) als welke jij nu hebt.

Met vriendelijke groeten
Wim Harkink

p.s. sorry dat het bericht in twee keer kwam, heb waarschijnlijk ergens op een verkeerde toets gedrukt.

Egberts (0), 17 jaar geleden

Hallo Wim; ik herken de symptomen van jou probleem. Mijn nieuwe accu is ook na een half uur leeg. Ik heb echter een 1.9D dus ik twijfel of het in de zekeringkast(print) zit of in de plakkende voorgloeirelais. Mijn vraag is: brandde er bij jou toen nog verlichting in het dashbord bij de aanjagerbediening? Bij mij nu niet nl. maar dit zou ook vervanging van de lampjes kunnen betekenen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.