Sinds enkele dagen lopen mijn ruitenwissers aan de voorzijde constant, ongeacht sleutel in het contact of niet.
De enige mogelijkheid tot stoppen is het verwijderen van de zekering.
Het loskoppelen van de accu is ook al gebeurd voor de duur van 2 a 3 uren maar ook dat heeft niet geholpen.
Het motortje ziet er uit als een nieuwe en het asje heeft geen speling.
Ik heb maar even een (afgezekerde) schakelaar gezet op de zekeringenaansluiting zodat ik tenminste normaal aan het verkeer kan deelnemen. Renault dealer geeft als oplossing : kom maar even aan en we meten de zaak vanuit de computer even door a raison van 45,00 euro per uur. Vraag was toen: hoeveel uur? Antwoord dat kan van 2 kwartiertjes tot 10 uren zijn!. Ja hallo 10 uren zijn 450,00 euries.
Ik heb deze auto nu 2 jaren en hij heeft 203000 km gelopen waarvan 60000 door mijzelf.
In het verleden regelmatig de zekering van de ruitenwisser kapot (6 of 7 keer).
Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kijk of je kunt meten op de aansluitingen van de ruitewisser. Er moet in ieder geval een massa, een continue + en een geschakelde + te meten zijn. De geschakelde + activeer je door de ruitewisser aan te zetten, en die moet ook direct weer wegvallen bij het uitschakelen van de ruitewisser. De wisser gaat dan door op de continue + en moet dan op de eindstand stoppen. Valt de geschakelde + niet weg, zul je die kant op moeten zoeken. Valt de geschakelde + wel weg, zoek het dan in de ruitewissermotor. Sommige kun je ook uit elkaar halen. Heb wel eens verhalen gehoord dat het vet in de ruitewissermotor het electrische gedeelte in de war gooide :S
Bedankt sjaak10918, afgelopen weekend vertelde iemand exact hetzelfde ook inclusief het verhaal over het vet in de ruitenwissermotor. Ik ga hier zeker eens naar kijken want dat ding moet open kunnen.
Ik ben echter nu even op vakantie (naar een zonnig gebied want dan heb ik die dingen niet nodig (-_-)
Zodra ik meer weet zal ik het in ieder geval doorgeven aan het forum.
[quote=sjaak10918]kijk of je kunt meten op de aansluitingen van de ruitewisser. Er moet in ieder geval een massa, een continue + en een geschakelde + te meten zijn. De geschakelde + activeer je door de ruitewisser aan te zetten, en die moet ook direct weer wegvallen bij het uitschakelen van de ruitewisser. De wisser gaat dan door op de continue + en moet dan op de eindstand stoppen. Valt de geschakelde + niet weg, zul je die kant op moeten zoeken. Valt de geschakelde + wel weg, zoek het dan in de ruitewissermotor. Sommige kun je ook uit elkaar halen. Heb wel eens verhalen gehoord dat het vet in de ruitewissermotor het electrische gedeelte in de war gooide :S[/quote]
17 jaar
Hallo allemaal.
Nou het motortje is afgelopen weekend uit elkaar geweest en voorzien van nieuw vet, maar helaas.... geen resultaat. Ik heb een (afgezekerde) schakelaar gezet vanuit de zekeringenkast en daar kan ik de wissers dan mee aan/uit zetten. Dat is ook het enige dat werkt, alleen de normale wisstand, schakel ik bv op naar de snellere stand dan springt de zekering kapot. Interval werkt sowieso niet. Misschien weet iemand hier een oplossing voor. (Renault wil dit wel a raison van 2 t/m 10 uurtjes gaan doormeten want weet zo ook geen oplossing)
Ik heb echter geen zin om kapitalen uit te geven aan dealers die toch al niet weten waar ze aan beginnen en die ongewisse uren dan maar aan de klant doorberekenen.
Iemand van de lezers weet misschien wel een oplossing in de buurt van Venlo of zo????
17 jaar
als de interval relais niet afschakelt zou je hetzelfde probleem kunnen krijgen, controleer deze (evt proberen zonder dit relais, al weet ik niet of dat kan :S )
Dacht ik ook al aan Sjaak....alles goed en wel hoor maar dat kost geen drol om hem even eruit te trekken.
Meestal de oorzaak van deze maliase.
Sytze
Hallo Sjaak en Sytzke
Volgens de garagehouder heeft deze versie van de Scenic geen relais maar wordt dit allemaal geregeld via een "regelunit" ??
17 jaar
dan zou ik beginnen met een andere ruitewissermotor te monteren (die zal de dealer toch wel op voorraad hebben ?) , als de zekering regelmatig springt, zou er ook een lichte kortsluiting in de ruitewissermotor kunnen zitten. Je kunt ook zelf de bedrading eens langslopen, om te kijken of er nergens draden tegen elkaar zitten (evt versmolten).
Sjaak, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb het motortje opengehad maar ziet er prima uit doch evengoed een nieuw monteren (Kost 150,00 excl. schijnbaar) is misschien de enige optie in dit geval.
De bedrading zowel binnen in als buitenom ziet er prima uit en raakt zelfs elkaar nergens. Ik ben toch wel bang voor die regelunit maar ja, wie weet.
Misschien kan ik het zo regelen dat ik die motor probeer en als het resultaat hetzelfde is dat ik hem kan teruggeven. dus........wordt vervolgd
17 jaar
probeer het eens met de stekker los van de motor.
als de zekering er dan nog uitgaat ligt het dus niet aan de motor.
[quote=pbs]probeer het eens met de stekker los van de motor.
als de zekering er dan nog uitgaat ligt het dus niet aan de motor.[/quote]
Goed idee, daar had ik nog niet bij nagedacht, ik zal het proberen, bedankt
17 jaar
Is het ruitenwissermechanisme wel soepel? Als dat heel stroef loopt moet zo'n motor ook harder werken en gaat er meer stroom lopen dan ze bedoelden op de tekentafel.
En dan kan een zekering het ook ineens niet leuk meer vinden...
suc6
Peter
17 jaar
Dat van die ruitewissermotor moet je proberen te regelen met de garage, zij weten het ook ff niet, en jij biedt ze een oplossing om het met een andere ruitewissermotor te proberen. Probeer af te spreken dat je de motor terug kunt geven als het geen resultaat heeft. Sjaak
[quote=sjaak10918]Dat van die ruitewissermotor moet je proberen te regelen met de garage, zij weten het ook ff niet, en jij biedt ze een oplossing om het met een andere ruitewissermotor te proberen. Probeer af te spreken dat je de motor terug kunt geven als het geen resultaat heeft. Sjaak[/quote]
Hallo Sjaak, die motortjes zijn schijnbaar zo duur dat ik nog geen garage (ook geen dealer) heb kunnen vinden die bereid was dit zo te doen. Men gaat er van uit dat alles te meten zou zijn en wilt, zonder even het geld te verdienen aan het meetwerk, niet meewerken aan deze oplossing. Ik heb een gepeperde brief geschreven naar Renault Nederland want ik heb de indruk dat een auto van 7 jaren oud niet meer interessant is voor Renault om uit de problemen te helpen tenzij men bereid is diep in de buidel te tasten.
Pas heb ik ook nog vernomen dat het probleem zou kunnen zitten in een korsluiting in de trekhaak contactdoos.
Dit hele spul wil ik er ook nog eens onderuit halen want er is een neiuwe contactdoos ondergezet ivm een wisseling van 7 naar 13 polen.
Wordt vervolgd.
17 jaar
Hallo allemaal,
Helaas was ook de aansluiting in de trekhaak niet het probleem, alles losgekoppeld en daarna geprobeerd maar het resultaat is hetzelfde. Dus maar weer opnieuw aangesloten en de stille hoop gehad dat dit een verbetering zou betekenen maar ook dat heeft niet gewerkt.
Van Renault Nederland ook bericht gekregen dat men zeker niet een ruitenwissermotor zal proberen om te ruilen (alleen maar om te proberen) om kijken of de oorzaak daar zit. Dit alles onder het motto: meten is weten (maar wel op mijn kosten meten dus) Ik mag wel een ruitenwisser kopen en als dat niet de oplossing is mag ik ze allebei houden. Toch wel een echt gebaar van Renault want normaal MAG je zo'n ding nog niet eens kopen zonder noodzaak.
Men was absoluut niet van plan hieraan mee te werken.
Ik begin toch een vervelende smaak te krijgen van Renault en dat is jammer want voor de rest is het een heerlijke auto om in te rijden en een fijne caravantrekker.
Toch langzaam maar zeker eens gaan kijken voor een ander merk auto lijkt me een betere optie.
Maar eerst maar eens kontakt opnemen met de onderdelen zoeker voor een motortje.
Wordt wederom vervolgd.
17 jaar
[quote=Hultje]Hallo allemaal,
Maar eerst maar eens kontakt opnemen met de onderdelen zoeker voor een motortje.
Wordt wederom vervolgd.[/quote]
Ik heb vanmorgen een 2e hands motortje gevonden en ga dit vanavond maar eens proberen te plaatsen.
Ik heb nog steeds de hoop en verwachting dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.
Morgen kan ik het meedelen.
Wens me maar sterkte
17 jaar
sterkte
Dank je Sjaak.
Maar helaas, ik heb nu twee motortjes die blijven zwaaien naar de mensheid.
We gaan nu maar voor de meetoptie.
Ik heb een goede vriend die in een garage werkt waar ze diagnose apparatuur hebben.
Daar gaan we dan maar eens aan het meten.
Ik zal wel mededelen wat er gevonden gaat worden maar krijg nu toch het bange vermoeden dat het misschien dan toch de regelunit zal worden. Shit happens, zeggen ze dan.
17 jaar
Hallo allemaal.
Mijn vrees is bewaarheid, volgens meetresultaten is inderdaad de regelunit defect.
Jammer maar helaas. Dat wil dus zeggen dat ik hiernaar op zoek ga.
Trouwens: het meetwerk was een kwartiertje werk bij Bosch Car Service Broekmans in Maasbree. Wat een service geven die mensen. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Bedankt.
Dus mocht iemand zo'n regelunit hebben dan hoor ik het graag. Ik ga ook even naar de onderdelenzoeker en dan zien we wel verder.
17 jaar
aan een gebruikte regelkast heb je niks want deze is gecodeerd met de startblokkering van de auto waar ie uitkomt en wordt dus niet vrijgegeven in jou auto
[quote=abc]aan een gebruikte regelkast heb je niks want deze is gecodeerd met de startblokkering van de auto waar ie uitkomt en wordt dus niet vrijgegeven in jou auto[/quote]
Hallo ABC, wil dat zeggen dat ik alleen maar met een nieuwe regelkast kan gaan werken ?
Zo'n ding kost toch klauwen vol met geld ?
En zo'n nieuwe moet toch ook ingeregeld worden voor mijn auto, dat kan dus niet bij een gebruikte?
17 jaar
kosten van een nieuwe rond de 300,- dacht ik maar zou ik uit moeten zoeken.een nieuwe is leeg en moet idd ingeleerd worden maar eenmaal ingeleerd is dit niet meer te veranderen en dus heb je aan een gebruikte niks.
[quote=abc]kosten van een nieuwe rond de 300,- dacht ik maar zou ik uit moeten zoeken.een nieuwe is leeg en moet idd ingeleerd worden maar eenmaal ingeleerd is dit niet meer te veranderen en dus heb je aan een gebruikte niks.[/quote]
Hallo ABC, dat heb ik in het weekend ook vernomen dus stopt hier het verhaal/probleem.
Ik ben dus veroordeeld tot een extra schakelaar op het dashbord want om 300 euro uit geven voor het weer laten werken van een intervalschakelaar is zelfs voor mij te veel van het goede.
Dat heeft Renault dan weer mooi voor elkaar, bijna iedere auto heeft een relais voor dit soort zaken en Renault heeft weer een electronica wonder wat niet werkt.
Misschien kan ik iets in elkaar knutselen met een relais, wie weet.
Voorlopig echter zal de schakelaar wel gebruikt worden.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
[url=http://imageshack.us][img]http://img135.imageshack.us/img135/9139/...[/img][/url]
17 jaar
Hallo Hultje.
Je kunt de regel unit ook opsturen naar www.actronics.nl
Die repareren voor een stuk minder als dat de dealer je een nieuwe aansmeert.
Je krijgt ook nog eens 2 jaar garantie op het apparaat.
17 jaar
[quote=primera p11]Hallo Hultje.
Je kunt de regel unit ook opsturen naar www.actronics.nl
Die repareren voor een stuk minder als dat de dealer je een nieuwe aansmeert.
Je krijgt ook nog eens 2 jaar garantie op het apparaat.[/quote]
Hallo Primera, kan ik dat ding er dan zomaar uithalen en toch blijven rijden ??
17 jaar
nee dan rijd ie niet meer,je bent hem +-3 werkdagen kwijt.kunt ze eerst ff bellen om je probleem uit te leggen dan krijg je meteen te horen of reparatie uberhaubt mogelijk is.heb goede ervaring met ie jongens
als je je auto naar de garage brengt ben je de auto ook minimaal een dag kwijt.
Met opsturen idd meestal 3 dagen, maar je hebt een hoop geld in je zak gehouden.
En als een auto nou eenmaal kapot is kun je er helaas niet mee rijden.
17 jaar
[quote=primera p11]als je je auto naar de garage brengt ben je de auto ook minimaal een dag kwijt.
Met opsturen idd meestal 3 dagen, maar je hebt een hoop geld in je zak gehouden.
En als een auto nou eenmaal kapot is kun je er helaas niet mee rijden.[/quote]
Hoi Primera en ABC, het is me duidelijk. Ik vroeg dit alleen maar even vanwege het feit dat ik iedere dag een uurtje moet rijden naar mijn werk dus dan een vervangend voertuig moet gaan regelen.
Bedankt voor de tip en ik zal eens contact opnemen met die jongens. Voorlopig kan ik nog even rijden want ik heb de functie nu overgenomen met een schakelaar. Dus het mag gaan regenen :-)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar