Renault Scenic: Wanneer automaten olie verversen?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16v met DP0 bak

Wie kan mij vertellen wanneer de automaten olie ververst moet worden.
Kan dit nergens vinden in een onderhoudsschema.

Groetjes

gripzz

Geplaatst door gripzz (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

gripzz (0), 16 jaar geleden

Is dit een hele moeilijke vraag of een ontzettend domme vraag van mij?
;o)

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Geen van beide.
Als dit niet in het onderhoudschema is opgenomen, zal het niet nodig zijn.

Gr.

gripzz (0), 16 jaar geleden

[quote=Petje57]Geen van beide.
Als dit niet in het onderhoudschema is opgenomen, zal het niet nodig zijn.

Gr.[/quote]
Dat is ook een optie.

Bedankt voor de reactie!

AS1 (105), 16 jaar geleden

Er zijn discussies op dit forum te vinden over lifetime atf. De toevoegingen in de olie raken net zo goed uitgewerkt (lifetime of niet) en die zitten er niet voor niets in.
Ik zou het risico niet nemen en gewoon verversen.
Elke 60000 km onder hele goede omstandigheden anders vaker. Elke 3/4 jaar als je korte stukjes rijdt.

JosA (0), 16 jaar geleden

Mijn bak, een DP0 is onderhoudsvrij, dus de jouwe ook denk ik.
Want motorisch, model en bouwjaar zijn onze auto`s gelijk.

ksie (0) PRO, 16 jaar geleden

Olie hoeft nooit ververst te worden.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=AS1]Er zijn discussies op dit forum te vinden over lifetime atf. De toevoegingen in de olie raken net zo goed uitgewerkt (lifetime of niet) en die zitten er niet voor niets in.
Ik zou het risico niet nemen en gewoon verversen.
Elke 60000 km onder hele goede omstandigheden anders vaker. Elke 3/4 jaar als je korte stukjes rijdt.[/quote]
helemaal mee eens...

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat olie nooit ververst hoeft te worden is gewoon een fabeltje.
Het komt idd niet voor in de onderhouds voorschriften, maar daar komt een airco ook niet in voor.
En ook een airco moet eens in de 2 a 3 jaar geserviced worden.
een automatenbak slijt en dat slijpsel komt in de olie terecht en dat gaat de hele bak door, met name als het filter ook nog eens dicht gaat zitten.
de olie kan misschien wel een autoleven mee, maar de olie vervuild door de bak zelf met alle gevolgen vandien.
ook alle dopes zijn een keer uitgewerkt of de werking word minder.
Het is echt een fabeltje om te zeggen dat het een leven lang mee gaat.
Gewoon elke 60.000km verversen en het filter.

ksie (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je de bak gaat verversen met nw olie zal deze de bak ook gaan reingen, wat alleen maar nadelig kan zijn omdat alle delen heel schoon worden waardoor de problemen er komen inplaats van oplossen.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=ksie]Als je de bak gaat verversen met nw olie zal deze de bak ook gaan reingen, wat alleen maar nadelig kan zijn omdat alle delen heel schoon worden waardoor de problemen er komen inplaats van oplossen.[/quote]
allemaal leuk en aardig, opmerkelijk is wel dat waneer er problemen zijn men als eerst de olie gaat vervangen....

''onderhoud is behoud'' geldt ook voor een automaatbak.

Gr. paul,

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=ksie]Olie hoeft nooit ververst te worden.[/quote]
Met dit soort uitspraken zijn de revisiebedrijven echt wel blij.
ZIJ houden daardoor volop werk............

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=ksie]Olie hoeft nooit ververst te worden.[/quote]
Maandag j.l. een Vito met luid jankende stuurpomp binnen gekregen. (ja ik weet ook wel dat het geen automaat bak is, maar de olie is van dezelfde soort)
Had een nieuwe pomp besteld maar die stond in backorder. Toen van ellende maar schone olie erin gedaan en wat blijkt? Muisstil is ie weer. Klant rijdt 400 km per dag dus is ie nu al 1600 km stil. Dacht ook dat het niet kon maar het is dus wel zo! De olie die eruit kwam was dus letterlijk UITGEWERKT en kon de wrijvings druk niet goed meer opvangen. Ook leek de olie wel opgeklopte pudding vol met lucht.
Feit blijft dat een nieuwe pomp 500 kost plus nog nieuwe olie, dus is er nu per saldo 500 bespaard.

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.